Coop klar med første folkeskov

Dagligvarekoncernen har købt 113 hektar ved Holstebro, hvor den første af en række folkeskove skal etableres. Formålet er bl.a., at Coop kan opfylde mål om at være klimapositiv i 2030.

Coop kan nu annoncere købet af det første areal, som skal blive til den første af 10 folkeskove. Det sker på dagen for grundlæggelsen af brugsforeningsbevægelsen i Danmark for 154 år siden.

I alt har Coop sammen med Hedeselskabet købt 113 hektar. Det ligger ved Idomlund lige udenfor Holstebro i et meget naturskønt område.

”Formålet med skovprojektet er kernen af Coop: At styrke fællesskabet og skabe mere bæredygtighed i Danmark,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Medlemmer af Coop, borgere og foreninger i omegnen inviteres til at være med til at udvikle skoven. For udover at sikre biodiversitet og CO2 binding, skal skoven også kunne anvendes til mange rekreative formål - hvilke i høj grad bliver op til danskerne.

”Vi er rigtig glade for, at Coop har valgt at deres første Folkeskov skal placeres i Holstebro Kommune, og vi glæder os til at se udviklingen af området til gavn for alle vores borgere, naturen og klimaet,” siger borgmester i Holstebro, H.C. Østerby.

Visionen er at der over de kommende 10 år skal etableres i alt 10 skove forskellige steder i landet med et samlet areal på 1000 hektar, svarende til størrelsen på Dyrehaven, hvis danskerne har lyst til at være med.

Formålet med projektet er bl.a.:

At opfylde vores mål om at være klimapositive i 2030

At bidrage til øget biodiversitet i Danmark

At opfylde vores mål om at gøre noget for de næste generationer

At styrke det lokale liv med rekreative arealer for danskere

Projekt Folkeskov sker som led i Coops CSR-strategi frem mod 2025, som hedder ”Tid til at handle” og bygger på FN’s verdensmål.

I slutningen 2019 lancerede Coop den første del af CSR-strategien: En klima-plan, der forpligter Coop til at reducere CO2-udledningen fra egen drift med 75 procent i 2025, samt at Coop bliver klimapositiv i 2030. For at nå dette mål er det nødvendigt at plante skov.

Den første skov i Idomlund vil blive indviet med en folkefest i skolernes efterårsferie, hvor Coop inviterer til at opstarte skovplantningen.

Man kan følge Coops ansvarlighedsarbejde over de kommende år på https://ansvarlighed.coop.dk/hjertesager/klima/coops-folkeskove/

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246 /signe.frese@coop.dk

Foto til fri brug: Adm. direktør Peter Høgsted planter et træ i det, der skal blive den første folkeskov. (Foto: Martin Strunge)

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse