Coop klar med årets største madprojekt for børn

Græskar skal nu på menuen hos 150.000 elever, når i alt 6.500 4.-7. klasser går i gang med Danmarks største madprojekt. Formålet er, at de skal blive en del af den første generation, der er bedre til at lave mad end generationen før dem.

Grønne og orange hokkaido-græskar er hovedingredienserne i GoCook Smagekassen, som Coop uddeler til 150.000 skolebørn, sammen med omfattende undervisningsmateriale - og i ugerne 43-45 skal elever i hele Danmark altså prøve kræfter med både spicy græskarsuppe, risotto og græskarboller.

Græskar er blevet populære i takt med, at vi har taget halloween til os, men hokkaido og andre spisegræskar kommer ikke særligt tit på tallerkenen. Det er nemlig kun hver tiende af os, som spiser græskar jævnligt. Derfor skal skolebørn nu lære at bruge græskarret til lækre retter, når Coops smagekasser henover efteråret bliver delt ud på 4 ud af 5 danske skoler, som har tilmeldt sig.

”Børnefamilier mangler idéer til, hvordan de får nye grøntsager på bordet. Børnene kender græskar som lygter til halloween og de elsker søde og farverige grøntsager. Så græskar er et oplagt sted at starte med en ny grøntsag her i efteråret,”siger projektchef Bente Svane Nielsen, Go Cook.

Kokken Gorm Wisweh er ambassadør for GoCook og har været foran kameraet i flere film til årets smagekasse.

“Græskar smager fantastisk sammen med surt og stærkt såsom citron og chili. Det gode ved GoCook er dog, at der ikke er nogen løftede pegefingre. Vi giver børnene smagsprøver på græskar, og så må børnene tage den derfra sammen med deres familier”,siger Gorm Wisweh.

GoCook er Coops madprojekt for børn og unge. Det har en mission om at skabe den første generation, der er bedre til at lave mad end deres forældre. Et af GoCooks største projekter er GoCook Smagekassen, hvor næsten 6.500 skoleklasser fordelt på 80 procent af alle grundskoler i hele landet modtager en kasse fyldt med råvarer og undervisningsmaterialer.

Yderligere information: Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, 30 91 92 74

Se kortet med de deltagende skoler:

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.