Coop inviterer 161.000 børn indenfor i køkkenet

De næste tre uger går 161.000 børn i køkkenet og laver mad i skoletiden. Derhjemme er det fortsat få børn, der hjælper med aftensmaden, viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

GoCook smagekassen med verdensmad, som 161.000 børn skal tilberede i uge 43, 44 og 45 landet over.

Der er flere børn, der går med i køkkenet, når aftensmaden skal tilberedes i de danske hjem. I 2012 var 4% af børn med til at lave aftensmad. I år er det tal steget til 7%. Det er specielt på hverdage, at børnene kommer mere med i køkkenet i forhold til for fire år siden. Lørdag er fortsat den dag på ugen, hvor færrest børn er med i køkkenet. Resultaterne bygger på interviews med mere end 8.000 forældre.

Stigningen skyldes ifølge Bente Svane Nielsen, der igennem de seneste ti år har arbejdet med børn og madlavning i Coop, at flere er blevet opmærksomme på sammenhængen mellem evnen til at kunne tilberede mad og et sundere liv. Hun peger dog også på, at selvom stigningen er markant, så er det fortsat få børn, der er med til at lave familiens mad:

”Børnene vil egentlig gerne være med. De synes, det er sjovt. I virkeligheden er det os forældre, der er travle og måske også lidt konservative. Hvis det udelukkende handlede om manglende tid, så ville vi forvente at se flere børn i køkkenerne lørdag og søndag, men det er faktisk de dage, hvor færrest børn er med,” siger Bente Svane Nielsen.

For at hjælpe flere børn ud i køkkenerne, sender Coop i uge 43, 44 og 45 for 10. gang 161.000 skolebørn fra 4.-7. klasse i skolekøkkenerne landet over med ca. 50 tons gratis råvarer, undervisningsmaterialer og opskrifter. I år er temaet Verdensmad med fokus på krydderier og børnene skal lave retter fra bl.a. Mexico, Indien, Thailand og Zanzibar. 3 ud af 4 grundskoler er med i Coops GoCook i år.

Fem gode råd til at få børn med i køkkenet:

• Vælg en dag, hvor I har god tid
  • Lad dit barn bestemme, hvad I skal lave
  • Start med at bage sammen, f.eks. rosinboller
  • Hjælp barnet efter behov, uden at instruere
  • Accepter, at maden ser anderledes ud

Fakta om undersøgelsen

Coop Analyse har i alt spurgt 8.169 forældre til børn i alderen 0 til 17 år, hvad de spiste til aftensmad i går og hvem, der lavede aftensmaden. Første undersøgelse blev gennemført i 2012, mens anden undersøgelse blev gennemført i 2016.

Fotos og materialer

Find bl.a. fotos af de børn, der har været med til at udvikle opskrifter til årets GoCook tema om verdensmad her https://www.dropbox.com/sh/mboi3yb6ae6nx0i/AACp3M64xpfljna9nJ_JI9QCa?dl=0

Alle fotos er fritkøbte og med forældregodkendelse.

Kontakter

Spørgsmål til GoCook initiativet kan rettes til projektleder i Coop, Bente Svane Nielsen, på
tlf. 3091 9274

Spørgsmål til undersøgelsen kan rettes til analysechef i Coop, Lars Aarup, på
tlf. 3091 9266

Download
Freya, Clarissa og Astrid har været med på en GoCook madcamp, hvor de har udviklet deres bud på verdensmad.
Download
Helena og Alba har været med på en GoCook madcamp, hvor de har udviklet deres bud på verdensmad.

Om GoCook

• GoCook Smagekassen er en landsdækkende skoleaktivitet for elever i 4.-7. klasse. Formålet er at give børn kompetencer og lyst til at tilberede og spise sund mad.
  • I år er det 10. gang GoCook sender smagekasser ud til landets skoler. Det skønnes, at mere end en halv mio. børn har været med i løbet af de 10 år.
  • 6.709 skoleklasser deltager i 2016.
  • 78% af alle grundskoler i Danmark er tilmeldt (folkeskoler og frie/private skoler).
  • GoCook har bl.a. en prisbelønnet kokkeskole-app med næsten 40.000 unikke brugere hvert år. Desuden følger cirka 8.600 børn og forældre GoCook på facebook.
  • ”GoCook har en forebyggende effekt på børns sundhed og velvære, og giver et fagligt løft i skolen”, viser en evaluering foretaget af Boris Anders ph.d. fra Aalborg Universitet i 2016.

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f