Coop inviterer 161.000 børn indenfor i køkkenet

De næste tre uger går 161.000 børn i køkkenet og laver mad i skoletiden. Derhjemme er det fortsat få børn, der hjælper med aftensmaden, viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

GoCook smagekassen med verdensmad, som 161.000 børn skal tilberede i uge 43, 44 og 45 landet over.

Der er flere børn, der går med i køkkenet, når aftensmaden skal tilberedes i de danske hjem. I 2012 var 4% af børn med til at lave aftensmad. I år er det tal steget til 7%. Det er specielt på hverdage, at børnene kommer mere med i køkkenet i forhold til for fire år siden. Lørdag er fortsat den dag på ugen, hvor færrest børn er med i køkkenet. Resultaterne bygger på interviews med mere end 8.000 forældre.

Stigningen skyldes ifølge Bente Svane Nielsen, der igennem de seneste ti år har arbejdet med børn og madlavning i Coop, at flere er blevet opmærksomme på sammenhængen mellem evnen til at kunne tilberede mad og et sundere liv. Hun peger dog også på, at selvom stigningen er markant, så er det fortsat få børn, der er med til at lave familiens mad:

”Børnene vil egentlig gerne være med. De synes, det er sjovt. I virkeligheden er det os forældre, der er travle og måske også lidt konservative. Hvis det udelukkende handlede om manglende tid, så ville vi forvente at se flere børn i køkkenerne lørdag og søndag, men det er faktisk de dage, hvor færrest børn er med,” siger Bente Svane Nielsen.

For at hjælpe flere børn ud i køkkenerne, sender Coop i uge 43, 44 og 45 for 10. gang 161.000 skolebørn fra 4.-7. klasse i skolekøkkenerne landet over med ca. 50 tons gratis råvarer, undervisningsmaterialer og opskrifter. I år er temaet Verdensmad med fokus på krydderier og børnene skal lave retter fra bl.a. Mexico, Indien, Thailand og Zanzibar. 3 ud af 4 grundskoler er med i Coops GoCook i år.

Fem gode råd til at få børn med i køkkenet:

• Vælg en dag, hvor I har god tid
  • Lad dit barn bestemme, hvad I skal lave
  • Start med at bage sammen, f.eks. rosinboller
  • Hjælp barnet efter behov, uden at instruere
  • Accepter, at maden ser anderledes ud

Fakta om undersøgelsen

Coop Analyse har i alt spurgt 8.169 forældre til børn i alderen 0 til 17 år, hvad de spiste til aftensmad i går og hvem, der lavede aftensmaden. Første undersøgelse blev gennemført i 2012, mens anden undersøgelse blev gennemført i 2016.

Fotos og materialer

Find bl.a. fotos af de børn, der har været med til at udvikle opskrifter til årets GoCook tema om verdensmad her https://www.dropbox.com/sh/mboi3yb6ae6nx0i/AACp3M64xpfljna9nJ_JI9QCa?dl=0

Alle fotos er fritkøbte og med forældregodkendelse.

Kontakter

Spørgsmål til GoCook initiativet kan rettes til projektleder i Coop, Bente Svane Nielsen, på
tlf. 3091 9274

Spørgsmål til undersøgelsen kan rettes til analysechef i Coop, Lars Aarup, på
tlf. 3091 9266

Download
Freya, Clarissa og Astrid har været med på en GoCook madcamp, hvor de har udviklet deres bud på verdensmad.
Download
Helena og Alba har været med på en GoCook madcamp, hvor de har udviklet deres bud på verdensmad.

Om GoCook

• GoCook Smagekassen er en landsdækkende skoleaktivitet for elever i 4.-7. klasse. Formålet er at give børn kompetencer og lyst til at tilberede og spise sund mad.
  • I år er det 10. gang GoCook sender smagekasser ud til landets skoler. Det skønnes, at mere end en halv mio. børn har været med i løbet af de 10 år.
  • 6.709 skoleklasser deltager i 2016.
  • 78% af alle grundskoler i Danmark er tilmeldt (folkeskoler og frie/private skoler).
  • GoCook har bl.a. en prisbelønnet kokkeskole-app med næsten 40.000 unikke brugere hvert år. Desuden følger cirka 8.600 børn og forældre GoCook på facebook.
  • ”GoCook har en forebyggende effekt på børns sundhed og velvære, og giver et fagligt løft i skolen”, viser en evaluering foretaget af Boris Anders ph.d. fra Aalborg Universitet i 2016.

SuperBrugsen får ny kædedirektør8.11.2017 15:00pressemeddelelse

Formatdirektør Mikkel Banke Karlsson, SuperBrugsen, er udnævnt til konceptdirektør i Coop. Som hans afløser er udpeget Jesper K. Andersen, der i dag er formatdirektør for Dagli´- og LokalBrugsen. Mikkel Banke Karlsson, 43 år, kommer til at spå i spidsen for udviklingen af butikskoncepter, der skal sikre størst mulig synergi i Coop. Han har været formatdirektør i SuperBrugsen siden 2016, og var før da salgs- og sortimentsdirektør for kæden. Jesper K. Andersen, 46 år, har været formatdirektør for Dagli´- og LokalBrugsen siden 2013, og har haft en lang karriere i Coop, som bl.a. salgschef i SuperBrugsen, salgsdirektør og varehusdirektør i Kvickly. En ny formatdirektør for Dagli´- og Lokalbrugsen ventes udpeget inden årsskiftet. Jesper K. Andersen og Mikkel Banke Karlsson begynder i deres nye funktion 1. januar 2018. Yderligere information: Mikkel Banke Karlsson, 5221 3612 Jesper K. Andersen, 5159 3605

Irma indleder partnerskab med Mødrehjælpen2.11.2017 12:32pressemeddelelse

Fremover går Irmas pantdonation ubeskåret til Mødrehjælpen, der har en helt særlig plads hos Irmas medlemmer. Derfor faldt valget på Mødrehjælpen og dens støtte til udsatte familier, da medlemmerne fik mandat til at vælge ny modtager af Irmas pantdonation. Alle familier kan komme i en sårbar situation, men det er langt fra alle, der har nogen at række ud til, når krisen kradser eller tilværelsen slår knuder. Og det kan få alvorlige konsekvenser, hvis forældre ikke får hjælp til at komme på fode igen og dermed skabe en tryg ramme for deres børn. Derfor indgår Irma nu et nyt partnerskab med Mødrehjælpen, hvor blandt andet Irmas pantdonation fremover går til udsatte børn og familier. Alle børn fortjener en god barndom Samarbejdet mellem Irma og Mødrehjælpen sker efter, at Irmas medlemmer på Irmas madmesse i foråret blev kunne vælge, hvilken organisation pantdonationen skal støtte. Valget faldt på Mødrehjælpen, der med donationen giver flere forældre mulighed for at skabe en tryg ramme o