Coop investerer millioner i ung genbrugsvirksomhed
Coop Invest køber sig ind i den fremadstormende iværksætter virksomhed create2STAY, som fremmer virksomheders salg af genbrugsvarer
Virksomheder skal i de kommende år omstille sig fra en lineær til en cirkulær økonomi. Det bedste for klimaet er at sikre at produkter bruges så lang tid som muligt. Genbrug er den bedste mulighed for at påvirke klimaet positivt ved at minimere affald.
create2STAY har udviklet en intelligent software, der håndterer tilbagekøb fra forbrugere i hele Europa samt har faciliteter, der står for at modtage, reparere, rengøre og fotografere produkter, så det er klar til at blive solgt endnu en gang på brandets eksisterende salgskanaler. På den måde kan Brands være med til at hjælpe til klimaudfordringer og på samme tid fastholde deres kommercielle fokus.
Coop Invest har med en millioninvestering fået ejerskab af 12 procent af den to år gamle startup virksomhed.
Adm. direktør for Coop Invest, Jan Madsen:
”Hos Coop Invest Venture er der et stort fokus på bæredygtige forretningsmodeller, og med vores investering forventer vi at kunne udbrede konceptet, så det bliver en standard for hvordan flere brancher, tænker gensalg af deres varer. Vi har været meget imponeret af virksomhedens evne til at lave en skalerbar software løsning, som er meget enkel at implementere for brands i Danmark og udlandet.”
Direktør Morten Linnet, create2STAY:
”Vi har efter en længere proces med flere kapitalfonde valgt at indgå aftale med Coop Invest. Deres fokus på klima og kommerciel forretning ser vi som seriøs og unik for alle virksomheders omstilling til cirkulær økonomi. Derudover får vi via aftalen adgang til unikke kompetencer indenfor forbrugerkommunikation og loyalitet, samt en infrastruktur, der potentielt kan gøre en forskel for fremtidens take back forretningsmodeller.”
Gennem investeringen opnår create2STAY nye muligheder for at sætte fart på udviklingen og udvide til flere brancher, herunder multi brandede butikker. En af disse der har taget løsningen til sig og forbereder en markant omstilling af deres fremtidige forretningsmodel, er Spejdersport.
Thomas Vangsgaard, direktør i Spejdersport:
”Vi er ejet af Det Danske Spejderkorps - og har dermed reelt 37.000 spejdere som ejere - og føler os derfor forpligtet til at accelerere den cirkulære omstilling via reparation udlejning og genbrug. Vi forventer på sigt via samarbejdet med create2STAY at genbrug vil blive en betydelig del af vores omsætning og indtjening.”
Create2STAY har i dag opnået aftaler med bl.a. 46 modevirksomheder i Danmark og Tyskland, herunder Konges Sløjd, Les deux, lala Berlin og Hummel.
Yderligere information:
Adm. direktør Jan Madsen, Coop Invest, 5159 3838
Adm. Direktør Morten Linnet, create2STAY, 2974 1690
Om Coop Invest
Coop Invests ventureportefølje består af startupvirksomheder som er Planteslagterne, Brikk og Selvhent. Yderligere har Coop Invest porteføljeselskaber som: FDB Møbler, Catering Danmark, African Coffee Roasters, Republica, Severin og Quick Info.
Om create2STAY
Brabrand-baserede create2STAY er en kombineret logistik og techvirksomhed stiftet i 2021 af Niels Mikkelsen, Øjvind Hulgaard, Morten Linnet, Michael Toft og Thomas Østergaard-Geisler. create2STAY hjælper livsstilvirksomheder med at etablere en secondhand forretningsmodel i deres eksisterende brand univers.
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum