Coop investerer 3-cifret million beløb i energireduktion

Coop vil reducere sit energiforbrug med 20 procent i 2020 i forhold til 2014.

For at realisere besparelsen investerer Coop over de kommende 3 år op til 175 millioner kr. Beløbet kan over en 5-årig periode nå 300 millioner kr.

Investeringerne omfatter blandt andet at:

Al traditionel belysning udskiftes til LED

Den nuværende energistyringsløsning med omkring 8.700 energimålere får et markant løft

Det bliver muligt i langt større grad at fjernstyre de energiforbrugende enheder i butikkerne.

Der indføres energiledelse efter den internationale standard ISO 50001.

”Coop følger udviklingen for PSO-afgiften nøje og hilser en udfasning velkommen. Det er dog samtidig vigtigt at pointere, at det ikke ændrer på den grønne omstilling i Coop, som er central i vores værdigrundlag. Der er primært tre grunde til, at vi går i gang med dette meget omfattende projekt,” siger koncerndirektør Per Toelstang, Coop.

”For det første det rent økonomiske. Det vil i mange år fremover reducere vores forbrug og dermed nedbringe vores omkostninger til el og anden energi. Der er altså tale om en rentabel investering der styrker forretningen Coop.”

”For det andet ønsker vi at cementere vores position som Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Det handler for os ikke alene om at have det største udvalg af økologiske og ansvarlige varer. Det handler også om at efterleve vores egne idealer som virksomhed. Med denne plan mener jeg vi bringer vi os op i den absolute superliga inden for energiområdet.”

”For det tredje giver udbygningen af fjernstyring (CTS) vores ejendomsfunktion langt bedre mulighed for at understøtte og hjælpe med driften af butikkerne. Dette gælder både den almindelige drift, men også forhold omkring indeklima og energieffektivitet”, siger Per Toelstang.

Når projektet er gennemført, skal det blandt andet have reduceret Coops energiomkostninger med op mod 55 millioner kr. årligt, afhængigt af blandt andet PSO-afgiftens fremtid.

Den samlede investering på omkring 300 millioner omfatter de cirka 800 Coop-ejede butikker og lagre. Dertil håber Coop at inspirere, rådgive og understøtte tilsvarende investeringer i de 400 butikker ejet af selvstændige brugsforeninger, hvilket om muligt vil øge investeringerne med yderligere 150 millioner kr.

Yderligere information:

Koncerndirektør Per Toelstang, 5159 4468

Chef for Energioptimering Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.

Fensmark Brugsforening vender tilbage til Coop2.11.2018 10:34pressemeddelelse

Efter et år uden for Coop vender Fensmark Brugsforening nu tilbage. Pr. 1. januar 2019 bliver foreningen igen en del af Coop og stopper dermed samarbejdet med Dagrofa, Spar og MENY. Butikkerne i Fensmark og Glumsø skifter navn tilbage til SuperBrugsen, mens butikken i Vallensved skal afvikles og har sidste åbningsdag senest 31. januar 2019, medmindre den rette kandidat, til at overtage butikken, viser sig inden da. "Vi har lyttet til vores kunder og medlemmer, som savner Coop sortimentet. Fx varerne fra Änglamark og Thise, men også de gode medlemsfordele. Vores brugsforening har eksisteret siden 1875, hvilket kun har kunnet lade sig gøre, fordi vi har lyttet til og været imødekommende over for vores kunder. Det gør vi også nu, og derfor er vi nødt til at reagere," siger direktør Hans Larsen, Fensmark Brugsforening. "Vores medarbejdere har ydet en kæmpe indsats, og Dagrofa har ligeledes gjort alt, hvad de kunne for os, men vi er nødt til at følge den efterspørgsel, der er fra vores kund