Coop investerer 3-cifret million beløb i energireduktion

Coop vil reducere sit energiforbrug med 20 procent i 2020 i forhold til 2014.

For at realisere besparelsen investerer Coop over de kommende 3 år op til 175 millioner kr. Beløbet kan over en 5-årig periode nå 300 millioner kr.

Investeringerne omfatter blandt andet at:

Al traditionel belysning udskiftes til LED

Den nuværende energistyringsløsning med omkring 8.700 energimålere får et markant løft

Det bliver muligt i langt større grad at fjernstyre de energiforbrugende enheder i butikkerne.

Der indføres energiledelse efter den internationale standard ISO 50001.

”Coop følger udviklingen for PSO-afgiften nøje og hilser en udfasning velkommen. Det er dog samtidig vigtigt at pointere, at det ikke ændrer på den grønne omstilling i Coop, som er central i vores værdigrundlag. Der er primært tre grunde til, at vi går i gang med dette meget omfattende projekt,” siger koncerndirektør Per Toelstang, Coop.

”For det første det rent økonomiske. Det vil i mange år fremover reducere vores forbrug og dermed nedbringe vores omkostninger til el og anden energi. Der er altså tale om en rentabel investering der styrker forretningen Coop.”

”For det andet ønsker vi at cementere vores position som Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Det handler for os ikke alene om at have det største udvalg af økologiske og ansvarlige varer. Det handler også om at efterleve vores egne idealer som virksomhed. Med denne plan mener jeg vi bringer vi os op i den absolute superliga inden for energiområdet.”

”For det tredje giver udbygningen af fjernstyring (CTS) vores ejendomsfunktion langt bedre mulighed for at understøtte og hjælpe med driften af butikkerne. Dette gælder både den almindelige drift, men også forhold omkring indeklima og energieffektivitet”, siger Per Toelstang.

Når projektet er gennemført, skal det blandt andet have reduceret Coops energiomkostninger med op mod 55 millioner kr. årligt, afhængigt af blandt andet PSO-afgiftens fremtid.

Den samlede investering på omkring 300 millioner omfatter de cirka 800 Coop-ejede butikker og lagre. Dertil håber Coop at inspirere, rådgive og understøtte tilsvarende investeringer i de 400 butikker ejet af selvstændige brugsforeninger, hvilket om muligt vil øge investeringerne med yderligere 150 millioner kr.

Yderligere information:

Koncerndirektør Per Toelstang, 5159 4468

Chef for Energioptimering Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet

Coop lukker lokale butikker17.5.2018 13:00pressemeddelelse

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket. Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker: Hornsyld Gørding Taulov Nykøbing Mors Thisted Resen Ullerslev Årslev Arden Holbøll Plads, Aalborg SØ Suldrup Hjortekær Smidstrup Strand Kragelund Viborg ”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb. Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i