Coop investerer 3-cifret million beløb i energireduktion

Coop vil reducere sit energiforbrug med 20 procent i 2020 i forhold til 2014.

For at realisere besparelsen investerer Coop over de kommende 3 år op til 175 millioner kr. Beløbet kan over en 5-årig periode nå 300 millioner kr.

Investeringerne omfatter blandt andet at:

Al traditionel belysning udskiftes til LED

Den nuværende energistyringsløsning med omkring 8.700 energimålere får et markant løft

Det bliver muligt i langt større grad at fjernstyre de energiforbrugende enheder i butikkerne.

Der indføres energiledelse efter den internationale standard ISO 50001.

”Coop følger udviklingen for PSO-afgiften nøje og hilser en udfasning velkommen. Det er dog samtidig vigtigt at pointere, at det ikke ændrer på den grønne omstilling i Coop, som er central i vores værdigrundlag. Der er primært tre grunde til, at vi går i gang med dette meget omfattende projekt,” siger koncerndirektør Per Toelstang, Coop.

”For det første det rent økonomiske. Det vil i mange år fremover reducere vores forbrug og dermed nedbringe vores omkostninger til el og anden energi. Der er altså tale om en rentabel investering der styrker forretningen Coop.”

”For det andet ønsker vi at cementere vores position som Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Det handler for os ikke alene om at have det største udvalg af økologiske og ansvarlige varer. Det handler også om at efterleve vores egne idealer som virksomhed. Med denne plan mener jeg vi bringer vi os op i den absolute superliga inden for energiområdet.”

”For det tredje giver udbygningen af fjernstyring (CTS) vores ejendomsfunktion langt bedre mulighed for at understøtte og hjælpe med driften af butikkerne. Dette gælder både den almindelige drift, men også forhold omkring indeklima og energieffektivitet”, siger Per Toelstang.

Når projektet er gennemført, skal det blandt andet have reduceret Coops energiomkostninger med op mod 55 millioner kr. årligt, afhængigt af blandt andet PSO-afgiftens fremtid.

Den samlede investering på omkring 300 millioner omfatter de cirka 800 Coop-ejede butikker og lagre. Dertil håber Coop at inspirere, rådgive og understøtte tilsvarende investeringer i de 400 butikker ejet af selvstændige brugsforeninger, hvilket om muligt vil øge investeringerne med yderligere 150 millioner kr.

Yderligere information:

Koncerndirektør Per Toelstang, 5159 4468

Chef for Energioptimering Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig