Coop indgår grøn bank-aftale

Paradigmeskifte i CSR-arbejdet: Ny aftale gør finansiering billigere, når grønne mål realiseres

Jo flere mål for bæredygtighed Coop når de kommende tre år, jo billigere bliver koncernens banklån.

Coop har netop indgået en såkaldt ESG-linked Senior Kredit Aftale med et konsortium af banker, anført af Nordea og med SEB, DNB og Nykredit Bank.

Som en af de første virksomheder i Danmark er Coop blevet godkendt til et ESG-omfattet lån. (ESG: Environment, Social og Governance, der står for ansvarlig forretningsdrift).

ESG-elementet af aftalen omfatter en milliard kr. af kreditfaciliteten.

”Det er en historisk milepæl for Coop. På baggrund af vores mangeårige arbejde med bæredygtighed og vores ambitiøse planer for området, kan vi nu høste en direkte finansiel gevinst ved at optage grønne lån,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Coops evne til at opfylde de fastsatte mål i låneaftalen - som omfatter klima og ansvarlig leverandørstyring - vil medføre en justering af kredit marginalen på faciliteten. Dette vil kunne medføre en besparelse i årlige finansieringsomkostninger.

På klima-området har Coop forpligtet sig til at reducere CO2 udledningen fra Coops driftsaktiviteter med 75 procent i 2025 sammenlignet med 2018 samt at blive godkendt under Science Based Targets.

For Coops program for ansvarlig leverandørstyring betyder aftalen, at der er mål for at udvide programmet, så flere leverandører understøttes i en positiv udvikling for at fremme ordentlige arbejdsforhold og menneskerettigheder.

”Vi skal skabe konkrete målbare forbedringer for klimaet og for arbejdsforholdene for medarbejderne hos vores leverandører. Dermed er det at drive en ansvarlig virksomhed ikke længere kun vigtig for kunderne og for samfundet, men også for vores finansieringsmuligheder og har direkte betydning for bundlinien,” siger ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, Coop.

Hos bankerne forventer man, at kreditaftaler bundet op på bæredygtighed bliver langt mere udbredte de kommende år.

”I Nordea er vores ambition at hjælpe vores kunder med at nå deres bæredygtighedsmål. Netop ved at koble prisen på et lån sammen med, hvor langt man er med at nå sin ESG-målsætning skaber man en effektiv og sund incitamentsstruktur. Det er låntyper, vi kommer til at se langt mere til i den kommende tid,” siger Peder Bach, bankdirektør med ansvar for storkunder i Nordea Danmark, som har ageret Sustainability Coordinator.

Yderligere information:

Ansvarlighedsdirektør Signe D, Frese, Coop, 30 91 9246

Coops klimastrategi: Klima er en hjertesag i Coop

Foto til fri brug: Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese

Bestil og Hent madbokse har premiere i Kvickly Næstved7.7.2021 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Coop begynder nu en test af de første Bestil & Hent skabe. De ligner umiddelbart almindelige pakkebokse, men de er indrettet med forskellige kølezoner, der gør, at fødevarer holdes ved korrekte temperaturer, ind til kunderne henter varerne. Testen foregår i Kvickly Næstved. ”For kunderne i Kvickly betyder det større fleksibilitet og frihed i en travl hverdag. De kan bestille varerne på Coop.dk MAD, så pakker vi dem og kunderne kan afhente varerne, når det passer dem,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly. Systemet er meget udbredt i Sverige, og det er samme koncept, Coop tester i Danmark. ”Online-handel med dagligvarer oplever et sandt boom i øjeblikket. Vi forventer, at det vil fortsætte med uformindsket styrke i takt med, at flere og flere oplever bekvemmeligheden. Med Bestil & Hent skabene tilføjer vi en ekstra mulighed for at spare tid og gøre indkøbsturen meget kortere,” siger digital direktør Morten Viktor, Coop. For at benytte Bestil & Hent skal kunderne bestille varer