Coop indgår grøn bank-aftale

Paradigmeskifte i CSR-arbejdet: Ny aftale gør finansiering billigere, når grønne mål realiseres

Jo flere mål for bæredygtighed Coop når de kommende tre år, jo billigere bliver koncernens banklån.

Coop har netop indgået en såkaldt ESG-linked Senior Kredit Aftale med et konsortium af banker, anført af Nordea og med SEB, DNB og Nykredit Bank.

Som en af de første virksomheder i Danmark er Coop blevet godkendt til et ESG-omfattet lån. (ESG: Environment, Social og Governance, der står for ansvarlig forretningsdrift).

ESG-elementet af aftalen omfatter en milliard kr. af kreditfaciliteten.

”Det er en historisk milepæl for Coop. På baggrund af vores mangeårige arbejde med bæredygtighed og vores ambitiøse planer for området, kan vi nu høste en direkte finansiel gevinst ved at optage grønne lån,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Coops evne til at opfylde de fastsatte mål i låneaftalen - som omfatter klima og ansvarlig leverandørstyring - vil medføre en justering af kredit marginalen på faciliteten. Dette vil kunne medføre en besparelse i årlige finansieringsomkostninger.

På klima-området har Coop forpligtet sig til at reducere CO2 udledningen fra Coops driftsaktiviteter med 75 procent i 2025 sammenlignet med 2018 samt at blive godkendt under Science Based Targets.

For Coops program for ansvarlig leverandørstyring betyder aftalen, at der er mål for at udvide programmet, så flere leverandører understøttes i en positiv udvikling for at fremme ordentlige arbejdsforhold og menneskerettigheder.

”Vi skal skabe konkrete målbare forbedringer for klimaet og for arbejdsforholdene for medarbejderne hos vores leverandører. Dermed er det at drive en ansvarlig virksomhed ikke længere kun vigtig for kunderne og for samfundet, men også for vores finansieringsmuligheder og har direkte betydning for bundlinien,” siger ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, Coop.

Hos bankerne forventer man, at kreditaftaler bundet op på bæredygtighed bliver langt mere udbredte de kommende år.

”I Nordea er vores ambition at hjælpe vores kunder med at nå deres bæredygtighedsmål. Netop ved at koble prisen på et lån sammen med, hvor langt man er med at nå sin ESG-målsætning skaber man en effektiv og sund incitamentsstruktur. Det er låntyper, vi kommer til at se langt mere til i den kommende tid,” siger Peder Bach, bankdirektør med ansvar for storkunder i Nordea Danmark, som har ageret Sustainability Coordinator.

Yderligere information:

Ansvarlighedsdirektør Signe D, Frese, Coop, 30 91 9246

Coops klimastrategi: Klima er en hjertesag i Coop

Foto til fri brug: Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra

Dagli’Brugsen vinder på jobglæde i detailbranchen17.11.2021 16:25:04 CET | Pressemeddelelse

I ny stor undersøgelse fra Jobindex bliver Dagli’Brugsen kåret som det bedste sted at arbejde, blandt 18 kæder. Resultatet er baseret på besvarelser fra knap 7.000 nuværende og tidligere medarbejdere, der i undersøgelsen evaluerer deres jobglæde på arbejdspladsen. - Jeg er ekstremt stolt over vi vinder på jobglæde i detailbranchen. Specielt fordi det er vores egne kolleger i butikkerne, der anerkender Dagli’Brugsen som en god arbejdsplads. Resultatet kommer ovenpå en pandemi, der har sat ekstra krav til vores kolleger i butikkerne. De har ydet en indsats udover det sædvanlige for at servicere og sikre kundernes behov og myndighedernes retningslinjer. Kollegerne i butik fortjener den største anerkendelse for den indsats, de har gjort både før, under og efter, at vi blev udfordret af en pandemi, siger kædedirektør i Dagli’Brugsen Maria Beck Tange. Undersøgelsen fra Jobindex konkluderer at et kundeorienteret arbejdsmiljø er kilde til stolthed i branchen. Ligesom det at gøre karriere og mu

SuperBrugsen og Kvickly indleder ny jagt på mange nye kolleger17.11.2021 12:18:03 CET | Pressemeddelelse

I løbet af det kommende år forventer Brugskæderne – Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen – at få brug for mange nye kolleger fx bagere, slagtere, delikatessemedarbejdere og salgsledere. Det er baggrunden for, at man nu har premiere på en helt ny rekrutteringskampagne. Under overskriften ”Hos os sælger du både gode varer og gode værdier” tager Coop-kæderne nu hul på et koncept, der går ud på at vise et mere nuanceret billede af, hvad det vil sige at arbejde i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen. ”Det fællesskab og kollegaskab, som er en del af vores DNA, rammer tidsånden godt. Med den knaphed på arbejdskraft, der er i øjeblikket, er det et stærkt kort for os at vise, hvilken rolle man udfylder. Fx gør en slagter meget mere end at skære bøffer. Han hjælper også kunderne med at få nem og god mad på bordet i en travl hverdag, og en god leder får både medarbejderne og butikken til at blomstre,” siger HR-chef Kirsten Jespersen, Brugskæderne. I kampagnen indgår en række film række film,

Flemming Møller Hansen bliver Coops ejendomsdirektør12.11.2021 08:52:18 CET | Pressemeddelelse

Ejendomschef Flemming Møller Hansen er udnævnt til ejendomsdirektør i Coop. Flemming Møller Hansen er 43 år og har arbejdet i Coop i knap 24 år. Han begyndte sin karriere som uddeler i SuperBrugsen i 1998 og har siden haft stillinger som hhv. regionschef i fakta, projektchef og udviklingschef i Coop Ejendomme, indtil han i 2019 blev ejendomschef. Udnævnelsen sker på baggrund af den række flotte resultater, som Flemming Møller Hansen har leveret, siden han tiltrådte som ejendomschef. I den tid har han stået i spidsen for at udvikle helt nye ejendomsprojekter og gennemføre Coops butiksporteføljestrategi og ejendomsstrategi om i højere grad at eje de ejendomme, hvorfra Coop driver sine butikker. Resultaterne tæller bl.a. købet af et større tocifret antal butiksejendomme over hele landet, sammensætning af et nyt og udvidet byg- og projektudviklingsteam og opbygningen af en pipeline af ejendomsviklingsprojekter i milliardklassen, ikke mindst Coop Byen - en ny bæredygtig bydel for foreningsl