Coop indgår grøn bank-aftale

Paradigmeskifte i CSR-arbejdet: Ny aftale gør finansiering billigere, når grønne mål realiseres

Jo flere mål for bæredygtighed Coop når de kommende tre år, jo billigere bliver koncernens banklån.

Coop har netop indgået en såkaldt ESG-linked Senior Kredit Aftale med et konsortium af banker, anført af Nordea og med SEB, DNB og Nykredit Bank.

Som en af de første virksomheder i Danmark er Coop blevet godkendt til et ESG-omfattet lån. (ESG: Environment, Social og Governance, der står for ansvarlig forretningsdrift).

ESG-elementet af aftalen omfatter en milliard kr. af kreditfaciliteten.

”Det er en historisk milepæl for Coop. På baggrund af vores mangeårige arbejde med bæredygtighed og vores ambitiøse planer for området, kan vi nu høste en direkte finansiel gevinst ved at optage grønne lån,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Coops evne til at opfylde de fastsatte mål i låneaftalen - som omfatter klima og ansvarlig leverandørstyring - vil medføre en justering af kredit marginalen på faciliteten. Dette vil kunne medføre en besparelse i årlige finansieringsomkostninger.

På klima-området har Coop forpligtet sig til at reducere CO2 udledningen fra Coops driftsaktiviteter med 75 procent i 2025 sammenlignet med 2018 samt at blive godkendt under Science Based Targets.

For Coops program for ansvarlig leverandørstyring betyder aftalen, at der er mål for at udvide programmet, så flere leverandører understøttes i en positiv udvikling for at fremme ordentlige arbejdsforhold og menneskerettigheder.

”Vi skal skabe konkrete målbare forbedringer for klimaet og for arbejdsforholdene for medarbejderne hos vores leverandører. Dermed er det at drive en ansvarlig virksomhed ikke længere kun vigtig for kunderne og for samfundet, men også for vores finansieringsmuligheder og har direkte betydning for bundlinien,” siger ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, Coop.

Hos bankerne forventer man, at kreditaftaler bundet op på bæredygtighed bliver langt mere udbredte de kommende år.

”I Nordea er vores ambition at hjælpe vores kunder med at nå deres bæredygtighedsmål. Netop ved at koble prisen på et lån sammen med, hvor langt man er med at nå sin ESG-målsætning skaber man en effektiv og sund incitamentsstruktur. Det er låntyper, vi kommer til at se langt mere til i den kommende tid,” siger Peder Bach, bankdirektør med ansvar for storkunder i Nordea Danmark, som har ageret Sustainability Coordinator.

Yderligere information:

Ansvarlighedsdirektør Signe D, Frese, Coop, 30 91 9246

Coops klimastrategi: Klima er en hjertesag i Coop

Foto til fri brug: Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese

Plantning af 250.000 træer i Coops første folkeskov begynder11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

(Bemærk i forhold til tidligere udsendt meddelelse, vil der pga Corona-situationen ikke være skole-elever med i plantningen). Tirsdag og onsdag den 11. og 12. maj begynder Coop at plante 250.000 træer i den første af en række folkeskove, koncernen har planlagt over hele Danmark. Den første folkeskov er ved Idomlund i Holstebro. Redaktionen er meget velkommen til at overvære plantningen og høre mere om projektet 12. maj kl. 10-14 Til stede er klimachef i Coop, Peter Svendsen, der er ansvarlig for projektet, og det lokale skovråd m.fl. Arealet ved Idomlund er på 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner). Coop har købt det i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der altså begynder i næste uge. Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer skov, hvilket forventes at koste i størrelsesorden 160 millioner kr. Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drikkevandet, skabe rekreative fællesareal

Brugsforening åbner første Coop3653.5.2021 09:39:37 CEST | Pressemeddelelse

Som den første selvstændige brugsforening åbner Middelfart Brugsforening nu en Coop365. Coop365 er en test af fremtidens lavprissupermarked, som i løbet af de seneste otte måneder er blevet en voksende succes, og som nu omfatter ca. 40 butikker over hele Danmark. Middelfart Brugsforening har besluttet at bygge den Fakta-butik, man driver i Gelsted, om til en Coop365. Den nye butik skal stå klar inden sommerferien i år. ”Det er et meget positivt signal, at en af landets største brugsforeninger tror så meget på Coop365, at de går ind og investerer i konceptet allerede på dette tidspunkt,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop365 og Fakta. Med konverteringen til Coop365 får butikken ca. 1000 flere forskellige varer. Konceptet er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked – et nyt format som placerer sig mellem discountbutikker og kvalitetssupermarkeder. Billigere i pris, bedre i udvalg og nemmere i hverdagen. Butikken i Gelsted er en af de i alt ni Fakta-butikker, som drives på franchis

Økologi-salget satte rekord i 202028.4.2021 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Salget af økologiske varer steg i 2020 mere end nogensinde før, målt i kroner, i Coops godt 1000 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop365 samt på onlinebutikken, Coop.dk MAD. Samlet set steg salget med ca. 17 procent og passerede derfor for første gang fire milliarder kr. Størst fremgang har der været i Dagli´Brugsen og Fakta. Den nye kæde af lavprissupermarkeder Coop365 har fra starten fået en af de højeste økoandele, og overgås kun af Irma og Coop.dk Det er især to varegrupper, der stormer frem. Mel, som i forvejen har en høj økologi-andel, er vokset med 33 procent fra 2019 til 2020. Den anden gruppe er frugt, hvor salget er steget med 36 procent – en del skyldes, at hele Coop fra 1. januar 2020 gik over til udelukkende at sælge økologiske bananer. ”Udviklingen er uden tvivl forstærket af Corona, hvor flere har haft tid til at bage og lave mad fra bunden. Men det viser også, at der fortsat er stort potentiale, hvis vi formår at få udviklet flere