Coop indfører stop for fluorerede stoffer i al kosmetik

Som den første dagligvarekoncern i verden forbyder Coop Danmark stofferne PFAS i kosmetik, cremer og plejeprodukter. Dette gælder også internationale mærkevarer.

Som den første detailkoncern i verden har Coop Danmark besluttet at stoppe al indkøb af kosmetik og personlige plejeprodukter, som indeholder de skadelige fluorerede stoffer (PFAS).

Gruppen af PFAS mistænkes for at påvirke både mennesker, dyr og miljø. Flere af stofferne kædes sammen med kræft, hormonforstyrrelser, fedme, øget abortrisiko, svækket immunforsvar, og at de kan hæmme fostres vækst. Førende forskere over hele verden er bekymrede og har længe efterspurgt en strammere lovgivning.

”Der er tale om produkter, der kommer direkte på huden, og som indeholder stoffer fra den stærkt udskældte gruppe af fluorerede stoffer, også kaldet PFAS. Forskning viser, at disse stoffer kan påvirke vores sundhed og miljø. De er ydermere meget langsomt nedbrydelige og ophobes derfor i miljøet. Vi bør ikke bruge disse udskældte fluorerede stoffer i dagligdagsprodukter, når det er fuldt muligt at producere gode varer uden,” siger kvalitetschef i Coop Malene Teller Blume.

Coop har derfor meddelt alle leverandører, at Coop øjeblikkelig stopper indkøbet af kosmetiske produkter - også fra kendte mærkevarer - som indeholder fluorerede stoffer. Det betyder, at alle berørte produkter er udfaset senest 1. september 2019 i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop.dk.

Samtidig opfordrer Coop Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen til at lovgive mod de skadelige fluorerede stoffer i kosmetiske produkter.

Coop lancerede i 2014 en kemikalie-strategi og har arbejdet systematisk med at udfase ”Det Beskidte Dusin”, som er 12 problematiske stofgrupper. I den forbindelse indførte Coop forbud mod fluorerede stoffer i koncernens egne varer (Änglamark, Coop og X-tra), f.eks. i fødevareemballager, bagepapir og madpapir, samt i overfladebehandling på overtøj, støvler og i personlige plejeprodukter.

I november 2018 offentliggjorde Miljøstyrelsen en rapport om deres store undersøgelse af indholdet af PFAS i en række kosmetiske produkter. 17 produkter blev testet for indhold af fluorerede stoffer, og seks af dem overskred de kommende grænseværdier under EU’s kemikalielovgivning. Konklusionen var, at ingen af de målte koncentrationer i produkterne udgjorde en direkte fare for forbrugeren. Men en risiko kan dog ikke helt udelukkes, hvis flere kosmetiske produkter, der indeholder PFAS, anvendes samtidig - den såkaldte cocktail-effekt.

”Det er ud fra et forsigtighedsprincip, at vi nu forbyder PFAS i alle plejeprodukter. Vi har stor fokus på at beskytte vores kunder mod eksponering af kemiske stoffer, som kan bidrage til cocktail-effekten. Ved at gå forrest tror vi, at hele den internationale skønhedsindustri kan tilskyndes til at finde gode alternativer”, siger Malene Teller Blume.

Kvalitetschef i Coop, Malene Teller Blume: 5159 3134

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an