Coop Danmark A/S

Coop indfører stop for fluorerede stoffer i al kosmetik

Del
Som den første dagligvarekoncern i verden forbyder Coop Danmark stofferne PFAS i kosmetik, cremer og plejeprodukter. Dette gælder også internationale mærkevarer.

Som den første detailkoncern i verden har Coop Danmark besluttet at stoppe al indkøb af kosmetik og personlige plejeprodukter, som indeholder de skadelige fluorerede stoffer (PFAS).

Gruppen af PFAS mistænkes for at påvirke både mennesker, dyr og miljø. Flere af stofferne kædes sammen med kræft, hormonforstyrrelser, fedme, øget abortrisiko, svækket immunforsvar, og at de kan hæmme fostres vækst. Førende forskere over hele verden er bekymrede og har længe efterspurgt en strammere lovgivning.

”Der er tale om produkter, der kommer direkte på huden, og som indeholder stoffer fra den stærkt udskældte gruppe af fluorerede stoffer, også kaldet PFAS. Forskning viser, at disse stoffer kan påvirke vores sundhed og miljø. De er ydermere meget langsomt nedbrydelige og ophobes derfor i miljøet. Vi bør ikke bruge disse udskældte fluorerede stoffer i dagligdagsprodukter, når det er fuldt muligt at producere gode varer uden,” siger kvalitetschef i Coop Malene Teller Blume.  

Coop har derfor meddelt alle leverandører, at Coop øjeblikkelig stopper indkøbet af kosmetiske produkter - også fra kendte mærkevarer - som indeholder fluorerede stoffer. Det betyder, at alle berørte produkter er udfaset senest 1. september 2019 i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop.dk.

Samtidig opfordrer Coop Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen til at lovgive mod de skadelige fluorerede stoffer i kosmetiske produkter.

Coop lancerede i 2014 en kemikalie-strategi og har arbejdet systematisk med at udfase ”Det Beskidte Dusin”, som er 12 problematiske stofgrupper. I den forbindelse indførte Coop forbud mod fluorerede stoffer i koncernens egne varer (Änglamark, Coop og X-tra), f.eks. i fødevareemballager, bagepapir og madpapir, samt i overfladebehandling på overtøj, støvler og i personlige plejeprodukter.

I november 2018 offentliggjorde Miljøstyrelsen en rapport om deres store undersøgelse af indholdet af PFAS i en række kosmetiske produkter. 17 produkter blev testet for indhold af fluorerede stoffer, og seks af dem overskred de kommende grænseværdier under EU’s kemikalielovgivning. Konklusionen var, at ingen af de målte koncentrationer i produkterne udgjorde en direkte fare for forbrugeren. Men en risiko kan dog ikke helt udelukkes, hvis flere kosmetiske produkter, der indeholder PFAS, anvendes samtidig - den såkaldte cocktail-effekt.

”Det er ud fra et forsigtighedsprincip, at vi nu forbyder PFAS i alle plejeprodukter. Vi har stor fokus på at beskytte vores kunder mod eksponering af kemiske stoffer, som kan bidrage til cocktail-effekten. Ved at gå forrest tror vi, at hele den internationale skønhedsindustri kan tilskyndes til at finde gode alternativer”, siger Malene Teller Blume.

Kontakter

Kvalitetschef i Coop, Malene Teller Blume: 5159 3134

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye