Coop Danmark A/S

Coop indfører stop for fluorerede stoffer i al kosmetik

Del

Som den første dagligvarekoncern i verden forbyder Coop Danmark stofferne PFAS i kosmetik, cremer og plejeprodukter. Dette gælder også internationale mærkevarer.

Som den første detailkoncern i verden har Coop Danmark besluttet at stoppe al indkøb af kosmetik og personlige plejeprodukter, som indeholder de skadelige fluorerede stoffer (PFAS).

Gruppen af PFAS mistænkes for at påvirke både mennesker, dyr og miljø. Flere af stofferne kædes sammen med kræft, hormonforstyrrelser, fedme, øget abortrisiko, svækket immunforsvar, og at de kan hæmme fostres vækst. Førende forskere over hele verden er bekymrede og har længe efterspurgt en strammere lovgivning.

”Der er tale om produkter, der kommer direkte på huden, og som indeholder stoffer fra den stærkt udskældte gruppe af fluorerede stoffer, også kaldet PFAS. Forskning viser, at disse stoffer kan påvirke vores sundhed og miljø. De er ydermere meget langsomt nedbrydelige og ophobes derfor i miljøet. Vi bør ikke bruge disse udskældte fluorerede stoffer i dagligdagsprodukter, når det er fuldt muligt at producere gode varer uden,” siger kvalitetschef i Coop Malene Teller Blume.  

Coop har derfor meddelt alle leverandører, at Coop øjeblikkelig stopper indkøbet af kosmetiske produkter - også fra kendte mærkevarer - som indeholder fluorerede stoffer. Det betyder, at alle berørte produkter er udfaset senest 1. september 2019 i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop.dk.

Samtidig opfordrer Coop Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen til at lovgive mod de skadelige fluorerede stoffer i kosmetiske produkter.

Coop lancerede i 2014 en kemikalie-strategi og har arbejdet systematisk med at udfase ”Det Beskidte Dusin”, som er 12 problematiske stofgrupper. I den forbindelse indførte Coop forbud mod fluorerede stoffer i koncernens egne varer (Änglamark, Coop og X-tra), f.eks. i fødevareemballager, bagepapir og madpapir, samt i overfladebehandling på overtøj, støvler og i personlige plejeprodukter.

I november 2018 offentliggjorde Miljøstyrelsen en rapport om deres store undersøgelse af indholdet af PFAS i en række kosmetiske produkter. 17 produkter blev testet for indhold af fluorerede stoffer, og seks af dem overskred de kommende grænseværdier under EU’s kemikalielovgivning. Konklusionen var, at ingen af de målte koncentrationer i produkterne udgjorde en direkte fare for forbrugeren. Men en risiko kan dog ikke helt udelukkes, hvis flere kosmetiske produkter, der indeholder PFAS, anvendes samtidig - den såkaldte cocktail-effekt.

”Det er ud fra et forsigtighedsprincip, at vi nu forbyder PFAS i alle plejeprodukter. Vi har stor fokus på at beskytte vores kunder mod eksponering af kemiske stoffer, som kan bidrage til cocktail-effekten. Ved at gå forrest tror vi, at hele den internationale skønhedsindustri kan tilskyndes til at finde gode alternativer”, siger Malene Teller Blume.

Kontakter

Kvalitetschef i Coop, Malene Teller Blume: 5159 3134

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen1.3.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

I morgen bliver det muligt at smage de første nye danske kartofler i år. De er avlet af Karl Larsen på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i morgen – lørdag den 2. marts – i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker på Sjælland og i hovedstadsområdet. Der bliver udbudt i alt 280 bakker a 200 gram. Prisen er 125 kr. pr. bakke. Sidste år kom de første danske kartofler i butikkerne en uge senere, nemlig 8. marts. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098

Fakta går i samarbejde med Hjerteforeningen25.2.2019 15:57:04 CETPressemeddelelse

Fra 1. marts indgår de 356 butikker i Fakta partnerskab med Hjerteforeningen. Det betyder, at Hjerteforeningen fremover får de donationer fra flaskeautomaterne, som kunderne vælger at donere. Derudover kan der over den kommende tid udvikles andre fælles aktiviteter. ”I Fakta har vi over det seneste år udviklet vores sortiment, så det er blevet lidt nemmere og lidt billigere at leve sundere. Med Hjerteforeningen vil vi gerne udvikle aktiviteter og information, der kan hjælpe vores kunder – og styrke Hjerteforeningens vigtige arbejde,” siger kædedirektør John Hornbech Christensen. I Hjerteforeningen er adm. direktør Anne Kaltoft glad for den nye aftale: ”Vi er meget taknemmelige for den økonomiske støtte, Fakta og deres mange kunder vil yde til vores arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte. Et godt samarbejde for os betyder, at vi vil give noget tilbage. Så vi ser frem til at tilbyde Fakta, medarbejdere og kunder viden og konkrete tilbud, for eksempel gratis hjerteredder-kur

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum