Coop indfører QR-koder på dåsetun: kunder kan nu følge tun fra hav til hylde

Som de første i Danmark indfører Coop nu fuld sporbarhed via QR-koder på dåsetun. På den måde kan kunderne scanne koden med deres smartphone og følge tunens rejse fra hav til hylde.

Det skal være nemt at se, hvor tunen kommer fra. QR-koden er en slags stregkode, og når kunden holder sit kamera op foran QR-koden åbnes automatisk en webside, hvor tunens rejse beskrives. Nogle smartphones har indbygget QR scanner i telefonens kamera. På andre smartphones skal man downloade en QR scanner i form af en gratis app.

En vares rejse fra producent til supermarkedets hylder kan være kompleks og svær at forklare for kunderne. Især når varen skal gennem flere led før den når hylderne. Det er netop tilfældet med tun, der ofte fanges i farvande langt fra Danmark, hvor der er udfordringer med fiskernes arbejdsforhold og bæredygtigheden af de metoder, der bruges til at fiske.

Om det nye initiativ siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese:

"At vi via teknologi nu gør tunens rejse tilgængelig for vores kunder, er et stort skridt i denne industri, og vi håber det vil skabe øget tryghed omkring varen. Tunindustrien er desværre kendt som en branche, med overfiskeri, dårlige arbejdsforhold og snyd i fiskeriet. Det er derfor oplagt at starte med brugen af QR-koder på dåsetun, der bidrager til øget transparens i netop denne industri," siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese. Hun fortsætter:

"QR-koden giver ikke kun øget transparens for kunderne, men skaber også et øget incitament for bæredygtig produktion på hele tunens rejse."

I første omgang indføres QR-koder på Coops MSC mærkede tun, som sælges i Coops butikker.

I Coop vil man nu kigge på hvilke andre varegrupper, hvor denne teknologi kunne gøre en forskel for industrien og kunderne.

CSR direktør i Coop Signe D. Frese: 3091 9246

Bestil og Hent madbokse har premiere i Kvickly Næstved7.7.2021 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Coop begynder nu en test af de første Bestil & Hent skabe. De ligner umiddelbart almindelige pakkebokse, men de er indrettet med forskellige kølezoner, der gør, at fødevarer holdes ved korrekte temperaturer, ind til kunderne henter varerne. Testen foregår i Kvickly Næstved. ”For kunderne i Kvickly betyder det større fleksibilitet og frihed i en travl hverdag. De kan bestille varerne på Coop.dk MAD, så pakker vi dem og kunderne kan afhente varerne, når det passer dem,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly. Systemet er meget udbredt i Sverige, og det er samme koncept, Coop tester i Danmark. ”Online-handel med dagligvarer oplever et sandt boom i øjeblikket. Vi forventer, at det vil fortsætte med uformindsket styrke i takt med, at flere og flere oplever bekvemmeligheden. Med Bestil & Hent skabene tilføjer vi en ekstra mulighed for at spare tid og gøre indkøbsturen meget kortere,” siger digital direktør Morten Viktor, Coop. For at benytte Bestil & Hent skal kunderne bestille varer