Coop indfører QR-koder på dåsetun: kunder kan nu følge tun fra hav til hylde

Som de første i Danmark indfører Coop nu fuld sporbarhed via QR-koder på dåsetun. På den måde kan kunderne scanne koden med deres smartphone og følge tunens rejse fra hav til hylde.

Det skal være nemt at se, hvor tunen kommer fra. QR-koden er en slags stregkode, og når kunden holder sit kamera op foran QR-koden åbnes automatisk en webside, hvor tunens rejse beskrives. Nogle smartphones har indbygget QR scanner i telefonens kamera. På andre smartphones skal man downloade en QR scanner i form af en gratis app.

En vares rejse fra producent til supermarkedets hylder kan være kompleks og svær at forklare for kunderne. Især når varen skal gennem flere led før den når hylderne. Det er netop tilfældet med tun, der ofte fanges i farvande langt fra Danmark, hvor der er udfordringer med fiskernes arbejdsforhold og bæredygtigheden af de metoder, der bruges til at fiske.

Om det nye initiativ siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese:

"At vi via teknologi nu gør tunens rejse tilgængelig for vores kunder, er et stort skridt i denne industri, og vi håber det vil skabe øget tryghed omkring varen. Tunindustrien er desværre kendt som en branche, med overfiskeri, dårlige arbejdsforhold og snyd i fiskeriet. Det er derfor oplagt at starte med brugen af QR-koder på dåsetun, der bidrager til øget transparens i netop denne industri," siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese. Hun fortsætter:

"QR-koden giver ikke kun øget transparens for kunderne, men skaber også et øget incitament for bæredygtig produktion på hele tunens rejse."

I første omgang indføres QR-koder på Coops MSC mærkede tun, som sælges i Coops butikker.

I Coop vil man nu kigge på hvilke andre varegrupper, hvor denne teknologi kunne gøre en forskel for industrien og kunderne.

CSR direktør i Coop Signe D. Frese: 3091 9246

Coop går i samarbejde med TV 2 om årets julekalender14.11.2020 04:00:00 CETPressemeddelelse

TV 2 og Coop har indgået et eksklusivt samarbejde om årets julekalender for børn. Det indebærer, at der er udviklet samlealbum og samlekort, som allerede nu kan fås i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Kortene, som man får når man handler i butikkerne, kan indsættes i samlealbummet, som indeholder uddybende historier om de forskellige karakterer og steder i ”Juleønsket”. Der er også små opgaver og gåder og opskrifter fra Coops mad- og undervisningsprojekt Go Cook. Så der er kort sagt stof til god underholdning i julemåneden. Årets julekalender er ”Juleønsket”, der er en genudsendelse fra 2015, og det har været en af TV 2s mest populære julekalendere. Yderligere information: Projektleder Tanja La Cour, 28 30 28 06 Tanja.la.cour@coop.dk Læs mere om albummet og kortene på www.coop.dk/juleoensket

Coop er igen begyndt at købe ejendomme: Investerer over 1,5 mia. på to år12.11.2020 10:28:09 CETPressemeddelelse