Coop gør det nemmere at være lokal producent

Premiere på nyt samarbejde i Roskilde: Mål: Flere lokale varer i butikkerne

Det skal være nemmere for kunderne at finde varer fra deres eget lokalområde i deres SuperBrugs, Dagli´Brugs, Kvickly eller Irma.

Derfor går Coop nu i samarbejde med den nye online markedsplads Råhandel.

Det betyder, at lokale producenter fremover kan køre varerne ud til et lokalt opsamlingssted, hvorfra de så bliver distribueret ud til butikkerne.

Dette gør, at Coop får lokale varer ud i butikken og, at producenterne får frigivet tid til at komme ud i butikkerne og snakke med kunderne, fortælle deres historie og lade kunderne smage på deres varer.

”Der er en stadig voksende interesse for særlige varer fra kundernes nærområde. Men hidtil har det været besværligt for både producenter og butikker, og det har begrænset udbuddet. Med samarbejdet med Råhandel forventer vi et gennembrud, der vil åbne mange nye muligheder og dramatisk udvide udvalget af lokale varer i vores butikker,” siger Hanna Schaldemose, ansvarlig for lokale varer i Coop.

Hos Råhandel er man ikke tvivl om vigtigheden af en fødevareindustri, hvor lokale støtter hinanden, og hvor relationer og gennemsigtighed er nøgleord.

”Det handler første og fremmest om, at når man handler lokale varer, så støtter man lokalsamfundet. Man ved, hvor gården ligger, man kender dem med hænderne i jorden,” siger Solveig Felbo, grundlægger af Råhandel.

Der er premiere i Roskildeområdet, hvor de første 7 butikker allerede er med. Flere er på vej, og i løbet af den kommende måned forventes, at yderligere 15 butikker i København kommer med. Herefter er hensigten, at det skal brede sig til andre områder i landet.

Vareudbuddet spænder fra Biodynamisk mel fra Østagergård, Mjød og cider fra Snorremark, økologisk Gedeost fra Jystrup, kraut og kimchi fra Kattinge, rødbedeketchup, sennep øleddiker fra Herslev Grønvirke og meget mere. Når sæsonen begynder, vil der komme de sprødeste økologiske asparges og mange andre friske grøntsager fra Svanholm.

I butikkerne finder man varerne i afdelingen ”Her fra Egnen”, hvor der vil være fokus på producenten og deres historie og den kommer til at være synlig sammen med varen.

Yderligere information:

Råhandel: Solveig Felbo, 2869 6554 / solveig@raahandel.dk

Coop: Hanna Schaldemose, 5159 3542 / hanna.schaldemose@coop.dk

Butikkerne i Roskilde-området er:

• Irma Roskilde
  • SuperBrugsen Roskilde Algade,
  • SuperBrugsen Hvalsø
  • Dagli´Brugsen Osted
  • Dagli´Brugsen Lejre
  • Dagli´Brugsen Jystrup
  • Kvickly Hyrdehøj

fakta Harrislee holder døgnåbent hele sommeren24.4.2019 06:45:00 CESTPressemeddelelse