Coop giver gratis overskuds julemad til udsatte

Lillejuleaften vil 1200 frivillige fra organisationen Stop Spild Lokalt hente madvarer fra 129 Coop-butikker over hele landet. Det sker umiddelbart efter, at de lukker, typisk mellem kl. 19 og 21.

Herefter vil varerne samme aften blive udleveret gratis fra lokale udleveringssteder.

Der er tale om varer, der ellers ville blive for gamle, inden butikkerne igen åbner efter juleferien den 27. december.

”I stedet for at god mad går til spilde, er vi glade for at kunne hjælpe medborgere, der har det svært,” siger Coops CSR-direktør Signe D. Frese.

Stop Spild Lokalt er stiftet af den 18-årige Rasmus Erichsen.

”I Stop Spild Lokalt er vi meget glade for aftalen med Coop, som ligner Danmarks største madindsamling. Udover at det er en kæmpe aftale for os, så tolererer vi heller ikke, at der er personer, som ikke kan få en god jul. Dette kan nu ske, ved at den ellers gode mad fra Coop, ikke bliver smidt ud 23. december,” siger Rasmus Erichsen.

Oversigt over udleveringssteder kan man finde på Stop Spild Lokalts facebookgrupper. De findes ved at søge på f.eks. ”Stop Spild Lokalt (Korsør)” I de lokale grupper, vil der med tiden blive lagt udleveringssted og tidspunkter ud.

Butikkerne, der er med er primært Kvickly og SuperBrugsen, som har lukket den 24. – 26. december samt nogle få Fakta, der modsat resten af kæden, holder lukket i juledagene. Mange Irma-butikker vil samme aften få afhentet mad, der gives til københavnske væresteder og herberger.

Yderligere information:

Coop: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246

Stop Spild Lokalt: Rasmus Erichsen, 7113 0540

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig