Coop giver gratis overskuds julemad til udsatte

Lillejuleaften vil 1200 frivillige fra organisationen Stop Spild Lokalt hente madvarer fra 129 Coop-butikker over hele landet. Det sker umiddelbart efter, at de lukker, typisk mellem kl. 19 og 21.

Herefter vil varerne samme aften blive udleveret gratis fra lokale udleveringssteder.

Der er tale om varer, der ellers ville blive for gamle, inden butikkerne igen åbner efter juleferien den 27. december.

”I stedet for at god mad går til spilde, er vi glade for at kunne hjælpe medborgere, der har det svært,” siger Coops CSR-direktør Signe D. Frese.

Stop Spild Lokalt er stiftet af den 18-årige Rasmus Erichsen.

”I Stop Spild Lokalt er vi meget glade for aftalen med Coop, som ligner Danmarks største madindsamling. Udover at det er en kæmpe aftale for os, så tolererer vi heller ikke, at der er personer, som ikke kan få en god jul. Dette kan nu ske, ved at den ellers gode mad fra Coop, ikke bliver smidt ud 23. december,” siger Rasmus Erichsen.

Oversigt over udleveringssteder kan man finde på Stop Spild Lokalts facebookgrupper. De findes ved at søge på f.eks. ”Stop Spild Lokalt (Korsør)” I de lokale grupper, vil der med tiden blive lagt udleveringssted og tidspunkter ud.

Butikkerne, der er med er primært Kvickly og SuperBrugsen, som har lukket den 24. – 26. december samt nogle få Fakta, der modsat resten af kæden, holder lukket i juledagene. Mange Irma-butikker vil samme aften få afhentet mad, der gives til københavnske væresteder og herberger.

Yderligere information:

Coop: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246

Stop Spild Lokalt: Rasmus Erichsen, 7113 0540

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse

Der vil åbne apoteker-butikker i en række Kvickly-varehuse over hele Danmark i de kommende år. Det er resultatet af en rammeaftale mellem APOTEKEREN A.m.b.a. og Coop, som netop er indgået. Aftalen er den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Det bliver særlige afdelinger i Kvicklys forområde, hvor apotekerne etablerer og selv driver dem, som selvstændige filialer, og med eget, faguddannet personale. De vil typisk få et areal på 80-100 kvm. De første afdelinger forventes at åbne inden for de kommende seks måneder, nogle formentlig allerede først i det nye år. Kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly: ”I Kvickly er vi glade for aftalen. Det gør hverdagen lidt lettere for vores kunder, når de kan klare deres apoteks-indkøb samtidig med, at de køber dagligvarer. Og på denne måde udnytter vi vores areal på en måde, der gør vores varehuse mere attraktive at handle i.” Bestyrelsesformand, apoteker Per Wijngaard APOTEKEREN A.m.b.a.: ”Vi føler med denne aftale, at ønske