Coop giver gratis overskuds julemad til udsatte

Lillejuleaften vil 1200 frivillige fra organisationen Stop Spild Lokalt hente madvarer fra 129 Coop-butikker over hele landet. Det sker umiddelbart efter, at de lukker, typisk mellem kl. 19 og 21.

Herefter vil varerne samme aften blive udleveret gratis fra lokale udleveringssteder.

Der er tale om varer, der ellers ville blive for gamle, inden butikkerne igen åbner efter juleferien den 27. december.

”I stedet for at god mad går til spilde, er vi glade for at kunne hjælpe medborgere, der har det svært,” siger Coops CSR-direktør Signe D. Frese.

Stop Spild Lokalt er stiftet af den 18-årige Rasmus Erichsen.

”I Stop Spild Lokalt er vi meget glade for aftalen med Coop, som ligner Danmarks største madindsamling. Udover at det er en kæmpe aftale for os, så tolererer vi heller ikke, at der er personer, som ikke kan få en god jul. Dette kan nu ske, ved at den ellers gode mad fra Coop, ikke bliver smidt ud 23. december,” siger Rasmus Erichsen.

Oversigt over udleveringssteder kan man finde på Stop Spild Lokalts facebookgrupper. De findes ved at søge på f.eks. ”Stop Spild Lokalt (Korsør)” I de lokale grupper, vil der med tiden blive lagt udleveringssted og tidspunkter ud.

Butikkerne, der er med er primært Kvickly og SuperBrugsen, som har lukket den 24. – 26. december samt nogle få Fakta, der modsat resten af kæden, holder lukket i juledagene. Mange Irma-butikker vil samme aften få afhentet mad, der gives til københavnske væresteder og herberger.

Yderligere information:

Coop: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246

Stop Spild Lokalt: Rasmus Erichsen, 7113 0540

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet

Coop lukker lokale butikker17.5.2018 13:00pressemeddelelse

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket. Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker: Hornsyld Gørding Taulov Nykøbing Mors Thisted Resen Ullerslev Årslev Arden Holbøll Plads, Aalborg SØ Suldrup Hjortekær Smidstrup Strand Kragelund Viborg ”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb. Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i