Coop går væk fra engangsplast

Opgør med brug-og-smid-væk-kulturen

Det skal være lettere for danskerne at undgå at bruge unødvendig plastik.

Derfor tager Coop nu endnu et skridt væk fra tallerkner, bestik og anden engangsservice i plastik.

Nu får butikkerne flergangsprodukter. Det vil sige varer, som har samme fordele som engangsservice: Nemme og lette at have med på farten. Men de kan vaskes og genbruges igen og igen.

”Hvis vi vil det rigtige for miljøet, så handler det ikke kun om, at vi gør vores engangsprodukter bedre. Vi skal gøre op med vores ”brug-og-smid-væk-kultur”, og i stedet skabe en genanvendelses- og genbrugskultur.

Hvis det er nødvendigt forbrugeren med engangsproduktet, så tilbyder vi miljøvenlige løsninger, men det bedste for miljøet er at tænke genbrug først,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

De nye flergangsprodukter er produceret i plast, og tåler at blive vasket op og brugt igen og igen. Hvis det lykkedes at slide produkterne op, kan de genanvendes som hård plast.

Kan man som kunde ikke undvære engangsservice, har Coop allerede udskiftet engangsservice af plast med produkter produceret af bionedbrydelige materialer uden plast så som pap og papir, hvor det er muligt.

Projektet med at erstatte engangsplast med mere bæredygtige materialer, samt indførelsen af et flergangssortiment, er et led i Coops samlede emballageplan, der har som mål at gøre Coops emballage til den mest bæredygtige i verden. Et af målene i strategien er, at Coops samlede forbrug af plastemballage skal reduceres med 25 procent.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig

2. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt

3. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

4.     God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

5. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

6. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an