Coop går væk fra engangsplast

Opgør med brug-og-smid-væk-kulturen

Det skal være lettere for danskerne at undgå at bruge unødvendig plastik.

Derfor tager Coop nu endnu et skridt væk fra tallerkner, bestik og anden engangsservice i plastik.

Nu får butikkerne flergangsprodukter. Det vil sige varer, som har samme fordele som engangsservice: Nemme og lette at have med på farten. Men de kan vaskes og genbruges igen og igen.

”Hvis vi vil det rigtige for miljøet, så handler det ikke kun om, at vi gør vores engangsprodukter bedre. Vi skal gøre op med vores ”brug-og-smid-væk-kultur”, og i stedet skabe en genanvendelses- og genbrugskultur.

Hvis det er nødvendigt forbrugeren med engangsproduktet, så tilbyder vi miljøvenlige løsninger, men det bedste for miljøet er at tænke genbrug først,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

De nye flergangsprodukter er produceret i plast, og tåler at blive vasket op og brugt igen og igen. Hvis det lykkedes at slide produkterne op, kan de genanvendes som hård plast.

Kan man som kunde ikke undvære engangsservice, har Coop allerede udskiftet engangsservice af plast med produkter produceret af bionedbrydelige materialer uden plast så som pap og papir, hvor det er muligt.

Projektet med at erstatte engangsplast med mere bæredygtige materialer, samt indførelsen af et flergangssortiment, er et led i Coops samlede emballageplan, der har som mål at gøre Coops emballage til den mest bæredygtige i verden. Et af målene i strategien er, at Coops samlede forbrug af plastemballage skal reduceres med 25 procent.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig

2. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt

3. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

4.     God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

5. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

6. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer

Coop i eksklusivt samarbejde med TV2 om julekalenderen "Tinka og Kongespillet"15.11.2019 09:10:00 CETPressemeddelelse

Børn, der glæder sig til årets julekalender på TV 2, behøver ikke at vente helt til 1. december for at komme tættere på ’Tinka og Kongespillets’ magiske univers. Coop har i samarbejde med TV 2 udviklet samlealbum og samlekort, som allerede fås fra 15. november. Men kun i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen. Kortene kan indsættes i samlealbummet, som også giver børnene mulighed for at gå på opdagelse i Nissernes Rige og Menneskenes Verden. Blandt andet ved at få uddybende historier om ’Tinka og Kongespillets’ forskellige karakterer, ved at løse små opgaver og gåder og ved at afprøve sjove madopskrifter fra Go Cook. (Coops mad- og undervisningsprogram for børn og unge). ’Tinka og Kongespillets’ samlealbum koster 40 kr. og for hver 100 kr. man handler i de tre Coop-kæder, får man en pakke med 4 samlekort. ”Fortællingen om Tinka har været en af de mest populære julekalendere og med de nye samlekort og samlealbummet håber vi, at ventetiden til jul bliver både sjovere og føles kortere for