Coop går i kamp mod plasticposer: Forærer 700.000 nye genbrugsnet væk

Coop-medlemmer får 1 kr. i bonus hver gang de genanvender nyt klimavenligt indkøbsnet

I kampen for at reducere danskernes plasticforbrug, indleder Coop et frontal-angreb på en af de varer, der hidtil har bidraget mest til koncernens indtjening, plastic-bæreposerne.

I de kommende uger forærer Coop 700.000 klimavenlige, bio-baserede, genanvendelige indkøbsnet til medlemmerne i SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´- og LokalBrugsen, Fakta og Irma. Herefter vil poserne blive solgt til normal-prisen, 10 kr.

”Vi gør et forsøg på at få danskerne til at ændre vaner. I stedet for at købe en ny bærepose hver gang de er i supermarkedet, så vil vi have dem til at huske denne pose, som kan anvendes hundredvis af gange,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

I den kommende måned kan medlemmerne af Coop oven i købet tjene penge, når de genanvender posen. For hver gang de bruger den igen, får de nemlig sat en krone ind på deres medlemskonto i bonus.

”Nutidens forbrug af plastic er en problemstilling, vi tager alvorligt. Engangsposer, vi bruger og smider hurtigt væk igen, er ikke godt for miljøet. Derfor har vi udviklet et klimavenligt genbrugsnet. Men vi skal også bruge utraditionelle metoder til at få danskerne til at ændre vaner. Derfor deler vi dem gratis ud og belønner vores medlemmer med bonus hver gang, de bruger nettet,” siger Signe Frese.

Præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding er glad for initiativet:

”Genialt, endelig en løsning der fremmer genbrug af bæreposen, og så endda med et økonomisk incitament for forbrugeren. Vi kunne ikke være mere positive. Genbrug af bæreposerne er det bedste vi kan gøre for vores miljø. Vi håber selvfølgelig, at løsningen bliver permanent!”.

De nye poser er plantebaserede, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer.   Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget Co2, imens de voksede og derfor er poserne klimavenlige. Yderligere er råmaterialet samt produktionen af poserne certificeret med ISCC, som bidrager til en miljømæssig og social ansvarlig fremstilling.

I løbet af de kommende måneder kommer de almindelige plasticposer også i en klimavenlig biobaseret og genanvendelig udgave - til dem, der ikke har husket at tage genbrugsnettet med i supermarkedet.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246 / signe.frese@coop.dk

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse