Coop frikendt i kopisag om gummisko

En sag mellem den amerikanske producent af gummiskoen Converse og blandt andre Coop Danmark A/S er blevet afgjort i Østre Landsret i dag.

Coop er blevet frikendt for at have handlet forsætligt eller uagtsomt. Converse havde krævet, at Coop skulle betale 4,5 millioner kr. i erstatning. Det afviste Østre Landsret.

Til gengæld skal Converse betale Coop 100.000 i sagsomkostninger.

Sagen begyndte for cirka fire år siden, da Coop havde importeret et parti Converse gummisko, som man udbød til salg i Kvickly og Fakta til en væsentligt lavere pris, end skoene sælges til i specialbutikkerne.

Converse hævdede, at skoene var kopier, mens Coop mente at kunne dokumentere, at de var originale og lovligt parallelimporteret til Danmark. Da Converse gjorde indsigelse, stoppede Coop øjeblikkeligt salget, indtil retssagen var gennemført.

”Vi har stor respekt for producenters immaterielle rettigheder og tager skarpt afstand fra salg af kopiprodukter. I dette tilfælde mente vi, at vi havde pålidelig dokumentation for, at varerne var originale mærkevarer. Landsretsdommen bekræfter dette.

Østre Landsret medgiver, at vi ikke har handlet forsætligt eller uagtsomt, og at der derfor ikke er noget at bebrejde os i sagen.

Vi er derfor meget tilfredse med dommen,” siger juridisk direktør Per Sjøqvist, Coop.

Da skoene blev trukket tilbage i 2012, blev kunderne tilbudt at få deres penge tilbage.

Yderligere information: Juridisk direktør Per Sjøqvist, 5159 4410

Coop.dk Shopping åbner ny online bogbutik6.9.2017 12:00pressemeddelelse

Onsdag den 6. september slår Coop.dk Shopping dørene op til en ny online bogbutik, hvor danskerne kan gå på opdagelse i alt fra bestsellere, krimier og biografier til børnebøger, fagbøger, kogebøger og rejsebøger. Butikken er ifølge Peter Gram Møller, kommerciel direktør i Coop.dk Shopping, et naturligt led i udviklingen af Coop.dk Shoppings overordnede strategi om, at være danskernes foretrukne online shoppingcenter. - Den fysiske bog er langt fra udkonkurreret af e-bøger og netlydbøger, udtaler Peter Gram Møller. - Det oplever vi i Coops fysiske butikker som Kvickly og SuperBrugsen. Ifølge Bog- og Litteraturpanelets seneste årsrapport, ”Bogen og litteraturens vilkår 2016”, som blev offentliggjort i september 2016, har boghandelen oplevet stærk konkurrence fra supermarkederne og internethandlen og det er denne tendens Coop.dk Shopping tapper yderligere ind i. Ifølge rapporten er produktionen af trykte bøger generelt stigende og fx er ny dansk skønlitteratur steget med mere end 50 % si