Coop frikendt i kopisag om gummisko

En sag mellem den amerikanske producent af gummiskoen Converse og blandt andre Coop Danmark A/S er blevet afgjort i Østre Landsret i dag.

Coop er blevet frikendt for at have handlet forsætligt eller uagtsomt. Converse havde krævet, at Coop skulle betale 4,5 millioner kr. i erstatning. Det afviste Østre Landsret.

Til gengæld skal Converse betale Coop 100.000 i sagsomkostninger.

Sagen begyndte for cirka fire år siden, da Coop havde importeret et parti Converse gummisko, som man udbød til salg i Kvickly og Fakta til en væsentligt lavere pris, end skoene sælges til i specialbutikkerne.

Converse hævdede, at skoene var kopier, mens Coop mente at kunne dokumentere, at de var originale og lovligt parallelimporteret til Danmark. Da Converse gjorde indsigelse, stoppede Coop øjeblikkeligt salget, indtil retssagen var gennemført.

”Vi har stor respekt for producenters immaterielle rettigheder og tager skarpt afstand fra salg af kopiprodukter. I dette tilfælde mente vi, at vi havde pålidelig dokumentation for, at varerne var originale mærkevarer. Landsretsdommen bekræfter dette.

Østre Landsret medgiver, at vi ikke har handlet forsætligt eller uagtsomt, og at der derfor ikke er noget at bebrejde os i sagen.

Vi er derfor meget tilfredse med dommen,” siger juridisk direktør Per Sjøqvist, Coop.

Da skoene blev trukket tilbage i 2012, blev kunderne tilbudt at få deres penge tilbage.

Yderligere information: Juridisk direktør Per Sjøqvist, 5159 4410

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig