Coop forventer at sende rekordmange børn i skolekøkkenerne til efteråret

Danmarks største skolekøkkenprojekt - GoCook Smagekassen, har netop åbnet for tilmeldinger. Coop forventer, at rekordmange skoler - og dermed mere end 160.000 elever - vil deltage i år. Forklaringen skal bl.a. findes i et presset madkundskabsfag og stigende fødevarepriser.

Danmarks største skolekøkkenprojekt, GoCook, har eksisteret i 16 år. Igennem de snart to årtier har landets madkundskabslærere hvert efterår kunnet hente gratis råvarer og få reklamefrit undervisningsmateriale i deres lokale Coop-butik. Det har mange benyttet sig af gennem årerne, og Coop estimerer, at næsten 1 mio. børn og unge har været igennem undervisningsforløbene, siden GoCook startede i 2006.

Behovet for støtte til madkundskabsundervisningen er desværre ikke blevet mindre med årene, forklarer projektchef på GoCook, Bente Svane Nielsen:

- Madkundskab er et presset fag, og mange skoler har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder, at mange lærere i folkeskolen er nødt til at undervise i fagets teori uden adgang til råvarer. Men du kan ikke lære at lave mad og håndtere råvarer, hvis du ikke får dem i hænderne, smager på dem og eksperimenterer med dem. Det svarer til at skulle lære at svømme på land, siger Bente Svane Nielsen.

På den baggrund og med de stigende fødevarepriser forventer Coop, at ekstra mange madkundskabslærere vil tilmelde deres skoler til årets GoCook Smagekasse. Lærerne skal nemlig betale for undervisningsmaterialer ud af deres råvarebudget. Med GoCook Smagekassen giver Coop skolerne både gratis råvarer og undervisningsmaterialer. Og så er årets tema meget aktuelt, hvor danske rodfrugter, klimaet og madspild kommer under kærlig behandling.

- Børn skal lærer at lave mad fra bunden og kende råvarerne, hvis de skal lære at spise sundt og klimarigtigt. Det kan være svært for eksempel at reducere sit madspild derhjemme, hvis man ikke er i stand til at bruge rester eller overskydende råvarer i køleskabet, siger Bente Svane Nielsen.

Fotos til brug ved omtale kan hentes her

Fakta om GoCook

• Danmarks største skolekøkkenprojekt med ca. 150.000 deltagende børn hvert år.
  • Smagekassen er gratis og afhentes af de tilmeldte lærere i den lokale Coop-butik (SuperBrugsen, Dagli’Brugsen eller Kvickly) sammen med reklamefrit undervisningsmateriale. Eleverne bruger også hjemmesiden gocook.dk og GoCook-app’en i undervisningen - og derhjemme. De har tilsammen mere end 400.000 brugere årligt.
  • GoCook har eksisteret siden 2006.
  • Se mere på https://skolekontakten.dk/

Det siger madkundskabslærerne om GoCook

919 lærere, der deltog i GoCook Smagekassen i efteråret 2021, har efterfølgende evalueret oplevelsen:

• 88% er enige eller meget enige i, at undervisningsmaterialet giver eleverne flere køkkenfaglige kompetencer.
  • 82% er enige eller meget enige i, at undervisningsmaterialet giver børnene større glæde ved at lave mad.
  • 91% er enige eller meget enige i, at eleverne får større lyst til at prøve nye retter, råvarer og ingredienser af.
  • 99% var i 2021 tilfredse (25%) eller meget tilfredse (74%) med GoCook Smagekassen.

403 elever, der deltog i GoCook Smagekassen 2021, har også evalueret oplevelsen. Her svarer én ud af tre, at de har fortsat med de grønne retter derhjemme.

Vedhæftede kort viser, hvor mange af alle elever fra 4. til 8. klasse i landets kommuner, der deltog i GoCook Smagekassen i 2021. Jo mørkere området er, jo større andel elever deltog.

Bente Svane Nielsen, Projektchef på GoCook, 3091 9274

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde