Coop Danmark A/S

Coop forventer at sende rekordmange børn i skolekøkkenerne til efteråret

Del
Danmarks største skolekøkkenprojekt - GoCook Smagekassen, har netop åbnet for tilmeldinger. Coop forventer, at rekordmange skoler - og dermed mere end 160.000 elever - vil deltage i år. Forklaringen skal bl.a. findes i et presset madkundskabsfag og stigende fødevarepriser.

Danmarks største skolekøkkenprojekt, GoCook, har eksisteret i 16 år. Igennem de snart to årtier har landets madkundskabslærere hvert efterår kunnet hente gratis råvarer og få reklamefrit undervisningsmateriale i deres lokale Coop-butik. Det har mange benyttet sig af gennem årerne, og Coop estimerer, at næsten 1 mio. børn og unge har været igennem undervisningsforløbene, siden GoCook startede i 2006.

Behovet for støtte til madkundskabsundervisningen er desværre ikke blevet mindre med årene, forklarer projektchef på GoCook, Bente Svane Nielsen:

- Madkundskab er et presset fag, og mange skoler har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder, at mange lærere i folkeskolen er nødt til at undervise i fagets teori uden adgang til råvarer. Men du kan ikke lære at lave mad og håndtere råvarer, hvis du ikke får dem i hænderne, smager på dem og eksperimenterer med dem. Det svarer til at skulle lære at svømme på land, siger Bente Svane Nielsen.

På den baggrund og med de stigende fødevarepriser forventer Coop, at ekstra mange madkundskabslærere vil tilmelde deres skoler til årets GoCook Smagekasse. Lærerne skal nemlig betale for undervisningsmaterialer ud af deres råvarebudget. Med GoCook Smagekassen giver Coop skolerne både gratis råvarer og undervisningsmaterialer. Og så er årets tema meget aktuelt, hvor danske rodfrugter, klimaet og madspild kommer under kærlig behandling.

- Børn skal lærer at lave mad fra bunden og kende råvarerne, hvis de skal lære at spise sundt og klimarigtigt. Det kan være svært for eksempel at reducere sit madspild derhjemme, hvis man ikke er i stand til at bruge rester eller overskydende råvarer i køleskabet, siger Bente Svane Nielsen.

Fotos til brug ved omtale kan hentes her

Fakta om GoCook

  • Danmarks største skolekøkkenprojekt med ca. 150.000 deltagende børn hvert år.
  • Smagekassen er gratis og afhentes af de tilmeldte lærere i den lokale Coop-butik (SuperBrugsen, Dagli’Brugsen eller Kvickly) sammen med reklamefrit undervisningsmateriale. Eleverne bruger også hjemmesiden gocook.dk og GoCook-app’en i undervisningen - og derhjemme. De har tilsammen mere end 400.000 brugere årligt.
  • GoCook har eksisteret siden 2006.
  • Se mere på https://skolekontakten.dk/

Det siger madkundskabslærerne om GoCook

919 lærere, der deltog i GoCook Smagekassen i efteråret 2021, har efterfølgende evalueret oplevelsen:

  • 88% er enige eller meget enige i, at undervisningsmaterialet giver eleverne flere køkkenfaglige kompetencer.
  • 82% er enige eller meget enige i, at undervisningsmaterialet giver børnene større glæde ved at lave mad.
  • 91% er enige eller meget enige i, at eleverne får større lyst til at prøve nye retter, råvarer og ingredienser af.
  • 99% var i 2021 tilfredse (25%) eller meget tilfredse (74%) med GoCook Smagekassen.

403 elever, der deltog i GoCook Smagekassen 2021, har også evalueret oplevelsen. Her svarer én ud af tre, at de har fortsat med de grønne retter derhjemme.

Vedhæftede kort viser, hvor mange af alle elever fra 4. til 8. klasse i landets kommuner, der deltog i GoCook Smagekassen i 2021. Jo mørkere området er, jo større andel elever deltog.

Kontakter

Bente Svane Nielsen, Projektchef på GoCook, 3091 9274

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye