Coop fortsatte fremgangen i 2018

Årsregnskab fra Coop og brugsforeningerne

I et år med store udfordringer i form af ekstra store investeringer i ny teknologi, lukning af mange tabsgivende butikker og et presset marked i forandring, har Coop realiseret et tilfredsstillende resultat.

Det samlede resultat for Coop Danmark A/S og de selvstændige brugsforeninger blev i 2018 et samlet overskud på 624 millioner kr. (2017: 412 millioner kr.)

Coop Danmark realiserede et resultat på 540 millioner kr. mod 303 millioner kr. året før. De selvstændige brugsforeninger fik et resultat på 84 millioner kr. mod 109 millioner kr. Dette skyldes primært tab på faldende priser på brændstof samt resultatet for brugsforeningen på Grønland.

”Midt i en tid med omfattende forandringer med nye forbrugervaner og ny teknologi, har 2018 også budt på historiske forandringer for Coop,” siger adm. direktør Peter Høgsted

”Vi solgte vores store ejendomskompleks i Aarhus, Sønderhøj og Center Syd, hvilket gav en stor ekstraordinær indtægt, som følge af et mangeårigt arbejde med at udvikle ejendommene.

Vi lukkede godt 80 butikker med underskud, hvilket gav en stor ekstraordinær udgift.

Og vi investerede ekstraordinært meget i fremtidens teknologi.

At det samtidig har været muligt at fastholde en fornuftig drift og realisere et resultat, der er bedre end året før, er tilfredsstillende.

Vi har dermed et godt udgangspunkt for at fortsætte den planlagte forandringsstrategi, der handler om at digitalisere virksomheden og udvikle dansk madkultur,” siger Peter Høgsted

Coop familien omsatte i 2018 for kr. 42.796 millioner kr. (ekskl. moms) (2017: 43.690 millioner kr.). Renset for butikslukninger viser omsætningen en stigning på små 200 millioner kr.

Coop er ejet af 1,78 millioner medlemmer. I 2018 blev54.000 danskere nye medlemmer i Coop. Medlemmerne modtog bonus, medlemstilbud, personlige rabatter, gaver og præmier for 887 millioner kr. (820 millioner kr. året før). Det er det højeste beløb nogensinde.

For 2019 forventer Coop en fortsat positiv udvikling.

”Med en stærk start på året i første kvartal, voksende kundetilfredshed og mange nye tilbud til kunderne, der vil gøre deres hverdag lettere, forventer vi at fortsætte den positive udvikling i 2019. Alle vores kæder er lige nu i en udvikling, der gør, at vi for første gang nogensinde er godt på vej mod overskud i alle vores kæder,” siger Peter Høgsted.

Bag kulisserne fortsætter rejsen mod Ét Coop, hvor der realiseres synergier i baglandet. I butikkerne kommer kunderne til at opleve et Coop med mange nye varer – ikke mindst færdige måltidsløsninger i høj kvalitet - og med moderne teknologi, der vil gøre deres indkøb nemmere.

Coop Appen har nu over 1 million brugere, som får personlige tilbud, opskrifter, boner mv.

Alle godt 1000 butikker vil inden sommerferien have Scan & Betal – der gør at man kan slippe helt uden om kassekøen.

Yderligere oplysninger: Adm. direktør Peter Høgsted, 5221 3400