Coop Danmark A/S

Coop forenkler Servicekontor

Del

Coop tager nu næste skridt i sin strategi frem mod 2027, Fremtidens Coop, hvor virksomheden forenkles og otte kæder fokuseres til tre.

Strategien er en vækst- og effektiviseringsstrategi og vil sikre Coop en stærk markedsposition med tre unikke kæder:

  • Coop – Danmarks førende og bæredygtige supermarkedskæde med det bedste fra Irma, Kvickly og SuperBrugsen.
  • 365discount – Danmarks grønne discountkæde
  • Brugsen – Danmarks lokale nærbutik.

For at sikre eksekveringen af strategien styrkes de tre kæder nu organisatorisk og ressourcemæssigt.

”Vi skal fokusere yderligere på vores kerneforretning og lave bevidste til- og fravalg med vores kunder og kæder i fokus. Derfor flyttes en række centrale beslutningsmandater og ressourcer til kæderne,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

Coop skal samtidig være hurtigere, mere effektiv og bedre gearet til vækst.  Dette indebærer, at koncernens hovedkontor, Servicekontoret i Albertslund, nedlægger cirka 180 stillinger, hvilket bl.a. sker gennem sammenlægning af funktioner, forenkling af snitflader og færre ledelseslag.

”Det er meget trist at måtte sige farvel til dygtige kollegaer, men det er en nødvendighed for, at vi kan nå vores mål og styrke vores fremtidige konkurrenceevne. Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe vores kollegaer godt videre,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Ny kommerciel direktør i Coop

Koncerndirektør, Per Thau, træder ud af Coops daglige ledelse og fortsætter dels som Senior Advisor for Coops topledelse, dels som repræsentant for Coop i en række bestyrelser og organisationer. Han har siden 2020 haft ansvaret for Coops Kategori, Supply Chain og Ansvarlighedsfunktioner. 

”Det er en win win løsning, hvor vi både gør det rigtige for Coop på det strukturelle niveau og samtidig får jeg mulighed for at forfølge min langsigtede drøm om en bestyrelses- og rådgiverkarriere”, siger Per Thau.

”Jeg er glad for, at samarbejdet med Per fortsætter og for de seneste års tætte samarbejde i Coops direktion,” siger Kræn Østergård Nielsen.

I forbindelse med omorganiseringen er Jeff Salter udnævnt til direktør for Kommerciel, Kategori & Vareansvarlighed med reference til Kræn Østergård Nielsen. Dermed træder han ind i Coops Ledelses Team.

Jeff Salter, 47 år, kommer fra et job som kommerciel direktør i 365discount og har en baggrund som kommerciel direktør i Kvickly/SuperBrugsen, Senior Director i Netto og Innovations- & CSR direktør i Coop.

”Med Jeffs stærke evne til at se kundernes behov og realisere de rette løsninger, ser jeg frem til, at vi udvikler og forstærker vores kommercielle konkurrencekraft,” siger Kræn Østergård Nielsen.

CSR deles i to

Samtidig er det besluttet at styrke Coops CSR-arbejde. Der vil fremover være to CSR-afdelinger, der skal styrke henholdsvis vareansvarlighed og ansvarlighedsstrategi & rapportering (ESG). Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese har i den forbindelse valgt at stoppe i Coop.

”Jeg vil rette en stor tak til Signe for en kæmpe indsats, der har været med til, at Coop i dag er Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Jeg er glad for at Signe bliver lidt endnu og hjælper os gennem transitionen,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Signe Frese siger: ”Det har været en lang og lærerig rejse i Coop. Jeg startede som programchef tilbage i 2010, og i dag står vi med en klar og stærk CSR-profil, en af Danmarks mest ambitiøse klimastrategi og Änglamark er netop blevet kåret som det mest bæredygtige brand i Danmark. Jeg ser frem til et nyt kapitel i mit arbejdsliv med fokus på den grønne omstilling.”

Ændringerne træder i kraft fra 1.5.2023

Yderligere information: Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468

 

Foto til fri brug: Jeff Salter

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye