Coop fordoblede overskud og øgede salg med to milliarder kr. i 2020
Med et samlet ordinært driftsresultat (EBIT) på 906 millioner kr. opnåede Coop Danmark A/S og de selvstændige brugsforeninger et meget tilfredsstillende resultat i 2020. Det er ca. en fordobling i forhold til året før (2019: 459 mio. kr.)
Årets resultat før skat var 937 millioner kr. (454 mio. i 2019). Årets nettoresultat blev 756 millioner kr. (2019: 378 mio. kr.)
Det er det bedste resultat i Coops historie.
”Resultatet er på både godt og ondt præget af Corona,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.
”Lukning af grænser har reduceret den store grænsehandel og lukning af restauranter har også øget salget i vores butikker. Men det har samtidig været udfordrende, fordi det har medført store forandringer i indkøbsmønstre og stillet mange nye krav til medarbejderne i butikkerne i forbindelse med sikkerheden. Men samlet set er det et resultat, vi er meget tilfredse med,” siger Lasse Bolander.
2020 var udover Corona præget af tre meget store projekter internt i Coop:
Udrulningen af den nye IT-platform, Coop One, begyndte, og det er Coops største investering nogensinde. Den første fase forløb tilfredsstillende, de næste faser kommer i år.
Danmarks nye kæde af lavprissupermarkeder, Coop365, blev lanceret som en test, og med lovende takter. Kæden bliver i år landsdækkende med foreløbig ca. 40 butikker og mange flere i støbeskeen.
Coop Prime blev introduceret til de 1,9 million medlemmer af Coop. Ideen er at give ekstra belønning til de medlemmer, der hver måned sætter mellem 1.000 og 5000 kr. ind på kontoen, i form af ekstra bonus, fri adgang til streamingtjenester mv.
”Vores historisk store investeringer har det til fælles, at de skal løfte kundeoplevelsen de kommende år. Det kommer til at ske i form af innovative, digitale løsninger, der gør indkøbene nemmere, hurtigere og mere behagelige, i bedre butikker og større fordele for medlemmerne,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.
Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger øgede omsætningen med ca. to milliarder kr., fra 42,73 til 44,69 milliarder kr. (ekskl. moms)
Fremgang for kæder
Det er især Kvickly, dernæst SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, der har skabt den store fremgang i indtjeningen i 2020.
”Kvicklys resultat er uden sammenligning det bedste i kædens historie, og det er meget tilfredsstillende, ikke mindst set i lyset af en række af de største varehuse er placeret i centre, der har været lukket en stor del af året,” siger Kræn Østergård Nielsen.
Også de selvstændige brugsforeninger, som driver 400 af de i alt 1069 butikker i Coop familien, har haft et historisk godt år.
Milliard-investering i ny teknologi
Coop investerer i disse år over en milliard kr. årligt i teknologi til digitalisering af virksomheden, herunder Coop One.
Det kommer til at styrke koncernens konkurrenceevne de kommende år. Allerede nu har det givet Coop forspring i forhold til øvrige aktører på det danske marked.
Coop Appen er blevet detailhandelens stærkeste digitale kommunikationskanal med mere end 550.000 brugere hver uge. Med personlige tilbud, opskrifter, konkurrencer, digitale tilbudsaviser og boner og den første facilitet, der måler den enkelte kundes klimaaftryk baseret på de dagligvarer, de køber, er det på kort tid blevet en af de mest attraktive fordele ved at være medlem af Coop. Det har formentlig også været medvirkende, at antallet af medlemmer netop for første gang har passeret 1,9 million.
Også Scan & Betal, hvor kunderne kan gå uden om kassekøen og selv scanne deres varer og putte dem direkte ned i indkøbsnettet, har det seneste år oplevet en kraftig vækst og blev i 2020 benyttet i ca. 12 millioner ekspeditioner – en femdobling i forhold til året før.
De to online-butikker, Coop.dk Shopping (nonfood) og Coop.dk MAD, har i 2020 oplevet en stigning i det samlede salg på 50procent. Samlet set giver online-aktiviteterne for første gang overskud.
Over 200 millioner i bonus til medlemmerne
Coop er ejet af 1,9 mio. medlemmer. I 2020 meldte yderligere 48.154 sig ind.
De har i løbet af 2020 modtagetmere end 219 millioner i bonus, som kan anvendes direkte som betaling. Derudover endnu større beløb i form af medlemsrabatter
Fremtiden
For 2021 forventes et lavere driftsresultat. Åbning af grænsehandlen og normalisering af udespisning vil påvirke omsætningen Meget store investeringer i digitalisering, modernisering af butikker, ikke mindst på lavprisområdet, og i vores ambitiøse klima-strategi, kommer også til at præge året.
”Vi glæder os over, at vi har opnået en mere lønsom omsætning. Nu er næste mål at løfte kundernes oplevelser i vores butikker, såvel de fysiske som onlinekanalerne på Coop.dk.
Igennem de seneste år har vi lukket tabsgivende butikker og dermed accepteret en tilbagegang i vores markedsandel. Det vil vi ikke længere. Med større kundefokus, mere attraktive butikker – både fysisk og online – vil vi i de kommende år igen vokse, trods et ekstremt konkurrencepræget marked,” siger Kræn Østergård Nielsen.
Yderligere oplysninger:
Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468 (via Jens Juul)
Vedlagt: Skema med nøgletal
Vedhæftede filer
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum