Coop fordoblede overskud og øgede salg med to milliarder kr. i 2020

Med et samlet ordinært driftsresultat (EBIT) på 906 millioner kr. opnåede Coop Danmark A/S og de selvstændige brugsforeninger et meget tilfredsstillende resultat i 2020. Det er ca. en fordobling i forhold til året før (2019: 459 mio. kr.)

Årets resultat før skat var 937 millioner kr. (454 mio. i 2019). Årets nettoresultat blev 756 millioner kr. (2019: 378 mio. kr.)

Det er det bedste resultat i Coops historie.

”Resultatet er på både godt og ondt præget af Corona,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.

”Lukning af grænser har reduceret den store grænsehandel og lukning af restauranter har også øget salget i vores butikker. Men det har samtidig været udfordrende, fordi det har medført store forandringer i indkøbsmønstre og stillet mange nye krav til medarbejderne i butikkerne i forbindelse med sikkerheden. Men samlet set er det et resultat, vi er meget tilfredse med,” siger Lasse Bolander.

2020 var udover Corona præget af tre meget store projekter internt i Coop:

Udrulningen af den nye IT-platform, Coop One, begyndte, og det er Coops største investering nogensinde. Den første fase forløb tilfredsstillende, de næste faser kommer i år.

Danmarks nye kæde af lavprissupermarkeder, Coop365, blev lanceret som en test, og med lovende takter. Kæden bliver i år landsdækkende med foreløbig ca. 40 butikker og mange flere i støbeskeen.

Coop Prime blev introduceret til de 1,9 million medlemmer af Coop. Ideen er at give ekstra belønning til de medlemmer, der hver måned sætter mellem 1.000 og 5000 kr. ind på kontoen, i form af ekstra bonus, fri adgang til streamingtjenester mv.

”Vores historisk store investeringer har det til fælles, at de skal løfte kundeoplevelsen de kommende år. Det kommer til at ske i form af innovative, digitale løsninger, der gør indkøbene nemmere, hurtigere og mere behagelige, i bedre butikker og større fordele for medlemmerne,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger øgede omsætningen med ca. to milliarder kr., fra 42,73 til 44,69 milliarder kr. (ekskl. moms)

Fremgang for kæder

Det er især Kvickly, dernæst SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, der har skabt den store fremgang i indtjeningen i 2020.

”Kvicklys resultat er uden sammenligning det bedste i kædens historie, og det er meget tilfredsstillende, ikke mindst set i lyset af en række af de største varehuse er placeret i centre, der har været lukket en stor del af året,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Også de selvstændige brugsforeninger, som driver 400 af de i alt 1069 butikker i Coop familien, har haft et historisk godt år.

Milliard-investering i ny teknologi

Coop investerer i disse år over en milliard kr. årligt i teknologi til digitalisering af virksomheden, herunder Coop One.

Det kommer til at styrke koncernens konkurrenceevne de kommende år. Allerede nu har det givet Coop forspring i forhold til øvrige aktører på det danske marked.

Coop Appen er blevet detailhandelens stærkeste digitale kommunikationskanal med mere end 550.000 brugere hver uge. Med personlige tilbud, opskrifter, konkurrencer, digitale tilbudsaviser og boner og den første facilitet, der måler den enkelte kundes klimaaftryk baseret på de dagligvarer, de køber, er det på kort tid blevet en af de mest attraktive fordele ved at være medlem af Coop. Det har formentlig også været medvirkende, at antallet af medlemmer netop for første gang har passeret 1,9 million.

Også Scan & Betal, hvor kunderne kan gå uden om kassekøen og selv scanne deres varer og putte dem direkte ned i indkøbsnettet, har det seneste år oplevet en kraftig vækst og blev i 2020 benyttet i ca. 12 millioner ekspeditioner – en femdobling i forhold til året før.

De to online-butikker, Coop.dk Shopping (nonfood) og Coop.dk MAD, har i 2020 oplevet en stigning i det samlede salg på 50procent. Samlet set giver online-aktiviteterne for første gang overskud.

Over 200 millioner i bonus til medlemmerne

Coop er ejet af 1,9 mio. medlemmer.  I 2020 meldte yderligere 48.154 sig ind.

De har i løbet af 2020 modtagetmere end 219 millioner i bonus, som kan anvendes direkte som betaling. Derudover endnu større beløb i form af medlemsrabatter

Fremtiden

For 2021 forventes et lavere driftsresultat. Åbning af grænsehandlen og normalisering af udespisning vil påvirke omsætningen Meget store investeringer i digitalisering, modernisering af butikker, ikke mindst på lavprisområdet, og i vores ambitiøse klima-strategi, kommer også til at præge året.

”Vi glæder os over, at vi har opnået en mere lønsom omsætning. Nu er næste mål at løfte kundernes oplevelser i vores butikker, såvel de fysiske som onlinekanalerne på Coop.dk.

Igennem de seneste år har vi lukket tabsgivende butikker og dermed accepteret en tilbagegang i vores markedsandel. Det vil vi ikke længere. Med større kundefokus, mere attraktive butikker – både fysisk og online – vil vi i de kommende år igen vokse, trods et ekstremt konkurrencepræget marked,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Yderligere oplysninger:

Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468 (via Jens Juul)

Vedlagt: Skema med nøgletal

Kvickly åbner over 50 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:26:43 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner Kvickly over 50 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 5 varehuse pr. måned. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger, opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Vi gør det for at imødekomme vores kunders krav om kvalitetsmad, inspiration og løsninger, der gør hverdagen lidt lettere,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly Forud for åbningen er der gennemført et uddannelsesprogram for medarbejderne, så kunderne kan få rådgivning af de faguddannede medarbejdere. Danskernes indkøbsvaner er under hastig forandring. I forbindelse med et måltidsstudie i 2019 konstaterede Coop en klar differentiering m

SuperBrugsen åbner 150 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:24:07 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner SuperBrugsen ca. 160 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Afdelingerne vil byde på inspiration til varierede, nemme måltidsløsninger af god kvalitet. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 15 butikker pr. måned. Dermed er der tale om et af de største udrulningsprojekter i kædens historie. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger,opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed,” siger kædedirektør Jesper Gottschalck Jen

Plantning af 250.000 træer i Coops første folkeskov begynder11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

(Bemærk i forhold til tidligere udsendt meddelelse, vil der pga Corona-situationen ikke være skole-elever med i plantningen). Tirsdag og onsdag den 11. og 12. maj begynder Coop at plante 250.000 træer i den første af en række folkeskove, koncernen har planlagt over hele Danmark. Den første folkeskov er ved Idomlund i Holstebro. Redaktionen er meget velkommen til at overvære plantningen og høre mere om projektet 12. maj kl. 10-14 Til stede er klimachef i Coop, Peter Svendsen, der er ansvarlig for projektet, og det lokale skovråd m.fl. Arealet ved Idomlund er på 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner). Coop har købt det i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der altså begynder i næste uge. Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer skov, hvilket forventes at koste i størrelsesorden 160 millioner kr. Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drikkevandet, skabe rekreative fællesareal

Brugsforening åbner første Coop3653.5.2021 09:39:37 CEST | Pressemeddelelse

Som den første selvstændige brugsforening åbner Middelfart Brugsforening nu en Coop365. Coop365 er en test af fremtidens lavprissupermarked, som i løbet af de seneste otte måneder er blevet en voksende succes, og som nu omfatter ca. 40 butikker over hele Danmark. Middelfart Brugsforening har besluttet at bygge den Fakta-butik, man driver i Gelsted, om til en Coop365. Den nye butik skal stå klar inden sommerferien i år. ”Det er et meget positivt signal, at en af landets største brugsforeninger tror så meget på Coop365, at de går ind og investerer i konceptet allerede på dette tidspunkt,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop365 og Fakta. Med konverteringen til Coop365 får butikken ca. 1000 flere forskellige varer. Konceptet er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked – et nyt format som placerer sig mellem discountbutikker og kvalitetssupermarkeder. Billigere i pris, bedre i udvalg og nemmere i hverdagen. Butikken i Gelsted er en af de i alt ni Fakta-butikker, som drives på franchis