Coop: Forbyd salg af øl til unge under 18 år

En ensartet aldersgrænse for køb af alkohol i Danmark på 18 år.

Det foreslår Coop.

”Vejen til en ændret alkoholkultur blandt unge kræver en indsats fra mange sider af samfundet. Fra detailhandelen kan vi bidrage med ikke at sælge alkohol til unge. En forudsætning for, at vi kan lykkes med det, er klare, ensartede regler. Derfor synes vi, at en grænse på 18 år for alle typer alkohol i alle typer udsalgssteder – butikker, restauranter mv. – er en fornuftig løsning,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.

I dag er aldersgrænsen ved køb af alkohol forskellig, alt afhængig af hvilken alkoholprocent, den pågældende drikkevare har. Ifølge dansk lovgivning skal man være 18 år gammel for at kunne købe alkohol med en alkoholprocent på over 16,5 pct. – eksempelvis spiritus som vodka, rom, whisky m.v. Man skal dog kun være 16 år gammel for at kunne købe drikkevarer med en alkoholprocent på under 16,5 pct. – eksempelvis vin, øl m.v. På restauranter og barer skal man være over 18 år for at kunne købe nogen form for alkohol.

”Det er afgørende, at det er de samme regler, der gælder for alle. Det gør det enkelt at kommunikere, enklere at overholde for os og enklere at forstå, at alkohol er for voksne,” siger Per Thau.

Coop mener derfor, at der bør foretages en lovændring hurtigst muligt, der gør, at man fremover skal være mindst 18 år for at kunne købe alkohol i Danmark.

Coop er en af Danmarks største dagligvarevirksomheder med kæderne SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Coop 365discount, Fakta og Irma, og er ejet af 1,9 million kunder.

Yderligere information: Koncerndirektør Per Thau, 4247 7700

Jeff Gravenhorst træder ind i Coops bestyrelse23.5.2022 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den tidligere adm. direktør for ISS A/S, Jeff Gravenhorst, indtræder i bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Han afløser den hidtidige næstformand, Jørgen Clausen, der efter 15 år i bestyrelsen har valgt at stoppe. Jeff Gravenhorst, 60 år, var CEO for ISS fra 2010-2020. I dag arbejder han som professionelt bestyrelsesmedlem, og er bl.a. formand ingeniørvirksomheden Rambøll, skadeserviceselskabet SSG og deleboligkonceptet My Homes. Tidligere har han bl.a. været i bestyrelsen for andelsselskabet Danish Crown. ”Med Jeff i bestyrelsen får vi en meget stærk kompetence inden for ledelse, virksomhedskultur og HR, som er nøgleområder i Coops strategi frem mod 2025. Jeg ser meget frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg håber at kunne bidrage til udviklingen af en kultur med fokus på medarbejderne. Uanset hvor de er i en så stor organisation, er de afgørende for, at Coop kan forblive en vigtig samfundsaktør, hvor kunderne oplever, at de får noget ekstra,” siger Jeff Grav

Dagli´Brugsen byder nye kunder velkomne med dialekt og kendt influencer i nyt kommunikationsunivers20.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse