Coop Danmark A/S

Coop fjerner nu også buræg fra varerne

Del

Det endelige opgør om dyrevelfærd og æg

Nu tager Coop næste skridt for at stoppe al brug af buræg.

Siden januar i år har buræg været ude af alle Coops butikker.

Nu skal de også væk fra de forarbejdede varer. Inden 2020 skal buræg været udfaset af alle Coops egne varemærker.

”Forbrugerne har i stigende grad fravalgt friske buræg, fordi dyrevelfærden ikke er tilfredsstillende. Derfor har vi over en årrække udfaset buræggene fra vores æg-sortiment. Men det eksisterer fortsat som ingrediens i forarbejdede varer. Det er ikke så tydeligt, men det gør ikke sagen bedre. Derfor vil vi hurtigst muligt vil have erstattet buræg med andre æg med højere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Initiativet sker som led i Coops strategi for bedre dyrevelfærd, hvor målet er at have over 1000 varer med dyrevelfærdsmærket. Og at være fri for buræg inden 2020.

En stor del af de varer, Coop får produceret i egne mærker, produceres i samarbejde med Coop Norge og Coop Sverige. De nye krav omfatter også de varer, der sælges i de norske og svenske butikker.

”Formålet med vores plan er at dyrene skal have et bedre liv. Med vores dyrevelfærdsmærke har vi skabt en mærkning, der gør det lettere for forbrugerne at vælge, når de står i butikken, og som opmuntrer producenterne til at forbedre dyrevelfærden. Det skaber en positiv cirkel, til gavn for rigtig mange dyr, ” siger Signe Frese.

En undersøgelse fra Coop Analyse viser, at dyrevelfærd i dag er det vigtigste parameter, når der skal vælges æg. Og at 82 pct. af danskerne foretrækker frilands- eller økologiske æg, når dyrevelfærden skal være i top. 

Coop begyndte udfasningen af buræg for 25 år siden, hvor de blev fjernet i Irma. I 2015 blev de fjernet i Kvickly, og siden er de gradvist blevet udfaset i SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Lokalbrugsen og Fakta og fra januar i år har de altså været ude af alle butikker.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum