Coop fjerner nu også buræg fra varerne

Det endelige opgør om dyrevelfærd og æg

Nu tager Coop næste skridt for at stoppe al brug af buræg.

Siden januar i år har buræg været ude af alle Coops butikker.

Nu skal de også væk fra de forarbejdede varer. Inden 2020 skal buræg været udfaset af alle Coops egne varemærker.

”Forbrugerne har i stigende grad fravalgt friske buræg, fordi dyrevelfærden ikke er tilfredsstillende. Derfor har vi over en årrække udfaset buræggene fra vores æg-sortiment. Men det eksisterer fortsat som ingrediens i forarbejdede varer. Det er ikke så tydeligt, men det gør ikke sagen bedre. Derfor vil vi hurtigst muligt vil have erstattet buræg med andre æg med højere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Initiativet sker som led i Coops strategi for bedre dyrevelfærd, hvor målet er at have over 1000 varer med dyrevelfærdsmærket. Og at være fri for buræg inden 2020.

En stor del af de varer, Coop får produceret i egne mærker, produceres i samarbejde med Coop Norge og Coop Sverige. De nye krav omfatter også de varer, der sælges i de norske og svenske butikker.

”Formålet med vores plan er at dyrene skal have et bedre liv. Med vores dyrevelfærdsmærke har vi skabt en mærkning, der gør det lettere for forbrugerne at vælge, når de står i butikken, og som opmuntrer producenterne til at forbedre dyrevelfærden. Det skaber en positiv cirkel, til gavn for rigtig mange dyr, ” siger Signe Frese.

En undersøgelse fra Coop Analyse viser, at dyrevelfærd i dag er det vigtigste parameter, når der skal vælges æg. Og at 82 pct. af danskerne foretrækker frilands- eller økologiske æg, når dyrevelfærden skal være i top.

Coop begyndte udfasningen af buræg for 25 år siden, hvor de blev fjernet i Irma. I 2015 blev de fjernet i Kvickly, og siden er de gradvist blevet udfaset i SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Lokalbrugsen og Fakta og fra januar i år har de altså været ude af alle butikker.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246

Apoteker rykker ind i Kvickly23.5.2019 11:30:00 CESTPressemeddelelse

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden APOTEKEREN og Kvickly. Det første åbner i Kvickly i Slotscentret i Holbæk 12. juni. Det næste åbner i Kvickly Grindsted 1. november. Og flere andre er på vej. Det sker som led i en rammeaftale mellem APOTEKEREN og Coop, som blev indgået sidste år, som den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Apoteket i Kvickly er en filial af Holbæk Løve Apotek. Det bliver bemandet med faguddannet personale, farmakonomer og farmaceuter og vil have fuldt sortiment. Apoteket har åbent alle hverdage fra 9.30-18 og lørdag 10-14. Kvickly og APOTEKEREN forventer, at der vil komme en række apoteker i løbet af det kommende år. I forvejen har Kvickly apotek i 15 andre varehuse. ”Det gør hverdagen lettere for vores kunder, når de kan de kan klare deres apoteksindkøb samtidig med, at de er ude at købe ind i Kvickly. Og dermed bidrager det til, at vi bliver et endnu mere attraktivt sted at komme,” siger kædedirektør Allan Kristof

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse