Coop fjerner nu også buræg fra varerne

Det endelige opgør om dyrevelfærd og æg

Nu tager Coop næste skridt for at stoppe al brug af buræg.

Siden januar i år har buræg været ude af alle Coops butikker.

Nu skal de også væk fra de forarbejdede varer. Inden 2020 skal buræg været udfaset af alle Coops egne varemærker.

”Forbrugerne har i stigende grad fravalgt friske buræg, fordi dyrevelfærden ikke er tilfredsstillende. Derfor har vi over en årrække udfaset buræggene fra vores æg-sortiment. Men det eksisterer fortsat som ingrediens i forarbejdede varer. Det er ikke så tydeligt, men det gør ikke sagen bedre. Derfor vil vi hurtigst muligt vil have erstattet buræg med andre æg med højere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Initiativet sker som led i Coops strategi for bedre dyrevelfærd, hvor målet er at have over 1000 varer med dyrevelfærdsmærket. Og at være fri for buræg inden 2020.

En stor del af de varer, Coop får produceret i egne mærker, produceres i samarbejde med Coop Norge og Coop Sverige. De nye krav omfatter også de varer, der sælges i de norske og svenske butikker.

”Formålet med vores plan er at dyrene skal have et bedre liv. Med vores dyrevelfærdsmærke har vi skabt en mærkning, der gør det lettere for forbrugerne at vælge, når de står i butikken, og som opmuntrer producenterne til at forbedre dyrevelfærden. Det skaber en positiv cirkel, til gavn for rigtig mange dyr, ” siger Signe Frese.

En undersøgelse fra Coop Analyse viser, at dyrevelfærd i dag er det vigtigste parameter, når der skal vælges æg. Og at 82 pct. af danskerne foretrækker frilands- eller økologiske æg, når dyrevelfærden skal være i top.

Coop begyndte udfasningen af buræg for 25 år siden, hvor de blev fjernet i Irma. I 2015 blev de fjernet i Kvickly, og siden er de gradvist blevet udfaset i SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Lokalbrugsen og Fakta og fra januar i år har de altså været ude af alle butikker.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse