Coop fjerner mistænkte stoffer fra solcreme

UV-solfiltre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende, er nu ude af solcremer i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma

Danskerne kan nyde de kommende solskinsdage med større tryghed end tidligere.

Årsagen er, at alle solcremer i Coops butikker fra i år er uden de problematiske stoffer, der hidtil er anvendt i mange produkter.

Visse UV-solfiltre er bl.a. mistænkt for at være hormonforstyrrende og ny forskning viser, at de muligvis kan påvirke sædkvaliteten. Derfor har Coop aldrig selv anvendt de problematiske solfiltre i egne varemærker som fx Änglamark. Men de er blevet anvendt i mærkevarer. Sidste år informerede Coop producenter af andre mærkevarer, at de mistænkte UV-filtre skulle fjernes, hvis deres solcremer skulle sælges i Coop. Det har producenterne nu gjort.

Dermed kan kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma være sikre på, at der ikke er de problematiske UV-filtre i hverken Coops egne mærker – Änglamark, Tusindfryd, Minirisk, 365 – eller de mærkevarer, der også sælges i butikkerne.

”Vi er gået langt foran lovgivningen. Når solen skinner, er det det vigtigt at bruge solcreme. Men vores kunder skal ikke bekymre sig om de udskældte UV-filtre i solcremerne. Derfor har vi lagt pres også på mærkevarerne, da vi mener det er vigtigt at mindske udsættelse af hormonforstyrrende stoffer mest muligt,” siger kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.

Hun roser mærkevareleverandørerne for at tage udfordringen op, og

udvikle løsninger, der lever op til Coop krav, så man har bevaret effektiv beskyttelse mod solens stråler – nu uden brug af UV-filtre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Indsatsen for at fjerne problematiske UV-filtre er en del af Coops kemikalie-strategi: ’Det beskidte dusin’, der systematisk fjerner problematiske kemikalier fra dagligdags produkter.

Læs mere på Coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ