Coop fjerner mistænkte stoffer fra solcreme

UV-solfiltre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende, er nu ude af solcremer i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma

Danskerne kan nyde de kommende solskinsdage med større tryghed end tidligere.

Årsagen er, at alle solcremer i Coops butikker fra i år er uden de problematiske stoffer, der hidtil er anvendt i mange produkter.

Visse UV-solfiltre er bl.a. mistænkt for at være hormonforstyrrende og ny forskning viser, at de muligvis kan påvirke sædkvaliteten. Derfor har Coop aldrig selv anvendt de problematiske solfiltre i egne varemærker som fx Änglamark. Men de er blevet anvendt i mærkevarer. Sidste år informerede Coop producenter af andre mærkevarer, at de mistænkte UV-filtre skulle fjernes, hvis deres solcremer skulle sælges i Coop. Det har producenterne nu gjort.

Dermed kan kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma være sikre på, at der ikke er de problematiske UV-filtre i hverken Coops egne mærker – Änglamark, Tusindfryd, Minirisk, 365 – eller de mærkevarer, der også sælges i butikkerne.

”Vi er gået langt foran lovgivningen. Når solen skinner, er det det vigtigt at bruge solcreme. Men vores kunder skal ikke bekymre sig om de udskældte UV-filtre i solcremerne. Derfor har vi lagt pres også på mærkevarerne, da vi mener det er vigtigt at mindske udsættelse af hormonforstyrrende stoffer mest muligt,” siger kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.

Hun roser mærkevareleverandørerne for at tage udfordringen op, og

udvikle løsninger, der lever op til Coop krav, så man har bevaret effektiv beskyttelse mod solens stråler – nu uden brug af UV-filtre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Indsatsen for at fjerne problematiske UV-filtre er en del af Coops kemikalie-strategi: ’Det beskidte dusin’, der systematisk fjerner problematiske kemikalier fra dagligdags produkter.

Læs mere på Coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig