Coop fjerner mistænkte stoffer fra solcreme

UV-solfiltre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende, er nu ude af solcremer i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma

Danskerne kan nyde de kommende solskinsdage med større tryghed end tidligere.

Årsagen er, at alle solcremer i Coops butikker fra i år er uden de problematiske stoffer, der hidtil er anvendt i mange produkter.

Visse UV-solfiltre er bl.a. mistænkt for at være hormonforstyrrende og ny forskning viser, at de muligvis kan påvirke sædkvaliteten. Derfor har Coop aldrig selv anvendt de problematiske solfiltre i egne varemærker som fx Änglamark. Men de er blevet anvendt i mærkevarer. Sidste år informerede Coop producenter af andre mærkevarer, at de mistænkte UV-filtre skulle fjernes, hvis deres solcremer skulle sælges i Coop. Det har producenterne nu gjort.

Dermed kan kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma være sikre på, at der ikke er de problematiske UV-filtre i hverken Coops egne mærker – Änglamark, Tusindfryd, Minirisk, 365 – eller de mærkevarer, der også sælges i butikkerne.

”Vi er gået langt foran lovgivningen. Når solen skinner, er det det vigtigt at bruge solcreme. Men vores kunder skal ikke bekymre sig om de udskældte UV-filtre i solcremerne. Derfor har vi lagt pres også på mærkevarerne, da vi mener det er vigtigt at mindske udsættelse af hormonforstyrrende stoffer mest muligt,” siger kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.

Hun roser mærkevareleverandørerne for at tage udfordringen op, og

udvikle løsninger, der lever op til Coop krav, så man har bevaret effektiv beskyttelse mod solens stråler – nu uden brug af UV-filtre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Indsatsen for at fjerne problematiske UV-filtre er en del af Coops kemikalie-strategi: ’Det beskidte dusin’, der systematisk fjerner problematiske kemikalier fra dagligdags produkter.

Læs mere på Coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Coop.dk Shopping åbner ny online bogbutik6.9.2017 12:00pressemeddelelse

Onsdag den 6. september slår Coop.dk Shopping dørene op til en ny online bogbutik, hvor danskerne kan gå på opdagelse i alt fra bestsellere, krimier og biografier til børnebøger, fagbøger, kogebøger og rejsebøger. Butikken er ifølge Peter Gram Møller, kommerciel direktør i Coop.dk Shopping, et naturligt led i udviklingen af Coop.dk Shoppings overordnede strategi om, at være danskernes foretrukne online shoppingcenter. - Den fysiske bog er langt fra udkonkurreret af e-bøger og netlydbøger, udtaler Peter Gram Møller. - Det oplever vi i Coops fysiske butikker som Kvickly og SuperBrugsen. Ifølge Bog- og Litteraturpanelets seneste årsrapport, ”Bogen og litteraturens vilkår 2016”, som blev offentliggjort i september 2016, har boghandelen oplevet stærk konkurrence fra supermarkederne og internethandlen og det er denne tendens Coop.dk Shopping tapper yderligere ind i. Ifølge rapporten er produktionen af trykte bøger generelt stigende og fx er ny dansk skønlitteratur steget med mere end 50 % si