Coop fjerner mistænkte stoffer fra solcreme

UV-solfiltre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende, er nu ude af solcremer i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma

Danskerne kan nyde de kommende solskinsdage med større tryghed end tidligere.

Årsagen er, at alle solcremer i Coops butikker fra i år er uden de problematiske stoffer, der hidtil er anvendt i mange produkter.

Visse UV-solfiltre er bl.a. mistænkt for at være hormonforstyrrende og ny forskning viser, at de muligvis kan påvirke sædkvaliteten. Derfor har Coop aldrig selv anvendt de problematiske solfiltre i egne varemærker som fx Änglamark. Men de er blevet anvendt i mærkevarer. Sidste år informerede Coop producenter af andre mærkevarer, at de mistænkte UV-filtre skulle fjernes, hvis deres solcremer skulle sælges i Coop. Det har producenterne nu gjort.

Dermed kan kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma være sikre på, at der ikke er de problematiske UV-filtre i hverken Coops egne mærker – Änglamark, Tusindfryd, Minirisk, 365 – eller de mærkevarer, der også sælges i butikkerne.

”Vi er gået langt foran lovgivningen. Når solen skinner, er det det vigtigt at bruge solcreme. Men vores kunder skal ikke bekymre sig om de udskældte UV-filtre i solcremerne. Derfor har vi lagt pres også på mærkevarerne, da vi mener det er vigtigt at mindske udsættelse af hormonforstyrrende stoffer mest muligt,” siger kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.

Hun roser mærkevareleverandørerne for at tage udfordringen op, og

udvikle løsninger, der lever op til Coop krav, så man har bevaret effektiv beskyttelse mod solens stråler – nu uden brug af UV-filtre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Indsatsen for at fjerne problematiske UV-filtre er en del af Coops kemikalie-strategi: ’Det beskidte dusin’, der systematisk fjerner problematiske kemikalier fra dagligdags produkter.

Læs mere på Coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.