Coop fjerner farligt stof fra dåser

Mens EU tøver med totalt forbud, har Coop fjernet bisphenoler fra alle dåser i mærkerne Änglamark, Fakta 365 økologi og Irma økologi i alle koncernens 1200 butikker

Bisphenoler bruges på indersiden af konservesdåser for at skabe en barriere mellem fødevaren og dåsens metal. Bisphenoler har imidlertid vist sig at være hormonforstyrrende, selv i små doser, og er bl.a. under mistanke for at påvirke frugtbarheden, medvirke til tidlig pubertet og svække immunforsvaret.

Coop har derfor fjernet bisphenoler fra alle dåser i mærkerne Änglamark, Fakta 365 økologi og Irma økologi, Mærkerne findes i kæderne: Kvickly, SuperBrugsen, Daglig/Lokal-Brugsen, Irma og Fakta.

”Vi er glade for nu at kunne tilbyde bisphenolfri dåser til vores kunder,” siger Michael Christensen, der er kategoridirektør i Coop.

”Samtidig viser vi, at det kan lade sig gøre at finde brugbare løsninger. Jeg håber, at andre supermarkedskæder også vil presse på, så vi hurtigere kan sikre forbrugerne mod de problematiske stoffer,” siger Michael Christensen.

Coops mål er at fjerne bisphenoler fra alle koncernens egne varemærker.

Malene Teller Blume, der er kvalitetschef for Coops nonfood og leder af koncernens kemikaliestrategi, er glad for de hidtidige resultater af Coops indsats, men også frustreret over, hvor langsomt det går med at få stofferne helt forbudt: ”Vi mener, at det er stærkt bekymrende, at der løbende udkommer forskningsresultater, som viser at disse stoffer kan have en skadelig effekt selv ved lave doser. Derfor har vi valgt at bruge vores forsigtighedsprincip og arbejde for at få stofferne fjernet.”

De mistænkte stoffer findes i mange typer af dagligdagsvarer, og det er summen af påvirkningen fra stofferne, som måske kan påvirke vores helbred. Som forbruger er du mest udsat for bisphenoler i konservesdåser – men også fra kasse-bonner. Coop forbød dog allerede brugen af bon-papir med bisphenoler i 2015.

Indsatsen er en del af Coops kemikalie-strategi, Det Beskidte Dusin, hvor koncernen arbejder systematisk med at udfase de 12 mest problematiske kemikalier fra dagligvarer. Læs mere på www.coop.dk/bedrekemi

Se filmen: https://www.facebook.com/coopdk/videos/10156952203445408/

Yderligere information:

Kvalitetschef for Coop non-food Malene Teller Blume, 51 59 31 34

Yderligere information:

Bisphenol A er optaget på EU’s liste over hormonforstyrrende stoffer, samt på miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer. Forskerne er imidlertid uenige om, hvor store koncentrationer, der skal til før bisphenol A er skadeligt for mennesker.

Sammen med bl.a. H&M og Ikea har Coop for nyligt opfordret EU til at skynde på processen og få de hormonforstyrrende stoffer forbudt.

Bisphenol A er helt forbudt i Frankrig og de danske myndigheder anbefaler gravide og børn at undgå Bisphenol A. EU har for nyligt sat grænseværdierne ned på Bisphenol A. Denne er kun midlertidig, indtil endnu en grundig evalering er gennemført. Dette vil tidligst ske i 2018.

Bisphenol A er det mest udbredte bisphenol, men der er også fundet andre bisphenoler i dåser. Disse bisphenoler har formentlig de samme problematiske egenskaber som Bishenol A, og Coop har derfor valgt også at fjerne disse i egne varemærker.

Änglamark sælges i SuperBrugsen, Kvickly og Daglig/Lokal-Brugsen. Fakta 365 økologi sælges i Fakta og Irma økologi sælges i Irmas butikker.

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.

Fensmark Brugsforening vender tilbage til Coop2.11.2018 10:34pressemeddelelse

Efter et år uden for Coop vender Fensmark Brugsforening nu tilbage. Pr. 1. januar 2019 bliver foreningen igen en del af Coop og stopper dermed samarbejdet med Dagrofa, Spar og MENY. Butikkerne i Fensmark og Glumsø skifter navn tilbage til SuperBrugsen, mens butikken i Vallensved skal afvikles og har sidste åbningsdag senest 31. januar 2019, medmindre den rette kandidat, til at overtage butikken, viser sig inden da. "Vi har lyttet til vores kunder og medlemmer, som savner Coop sortimentet. Fx varerne fra Änglamark og Thise, men også de gode medlemsfordele. Vores brugsforening har eksisteret siden 1875, hvilket kun har kunnet lade sig gøre, fordi vi har lyttet til og været imødekommende over for vores kunder. Det gør vi også nu, og derfor er vi nødt til at reagere," siger direktør Hans Larsen, Fensmark Brugsforening. "Vores medarbejdere har ydet en kæmpe indsats, og Dagrofa har ligeledes gjort alt, hvad de kunne for os, men vi er nødt til at følge den efterspørgsel, der er fra vores kund