Coop fjerner farligt stof fra dåser

Mens EU tøver med totalt forbud, har Coop fjernet bisphenoler fra alle dåser i mærkerne Änglamark, Fakta 365 økologi og Irma økologi i alle koncernens 1200 butikker

Bisphenoler bruges på indersiden af konservesdåser for at skabe en barriere mellem fødevaren og dåsens metal. Bisphenoler har imidlertid vist sig at være hormonforstyrrende, selv i små doser, og er bl.a. under mistanke for at påvirke frugtbarheden, medvirke til tidlig pubertet og svække immunforsvaret.

Coop har derfor fjernet bisphenoler fra alle dåser i mærkerne Änglamark, Fakta 365 økologi og Irma økologi, Mærkerne findes i kæderne: Kvickly, SuperBrugsen, Daglig/Lokal-Brugsen, Irma og Fakta.

”Vi er glade for nu at kunne tilbyde bisphenolfri dåser til vores kunder,” siger Michael Christensen, der er kategoridirektør i Coop.

”Samtidig viser vi, at det kan lade sig gøre at finde brugbare løsninger. Jeg håber, at andre supermarkedskæder også vil presse på, så vi hurtigere kan sikre forbrugerne mod de problematiske stoffer,” siger Michael Christensen.

Coops mål er at fjerne bisphenoler fra alle koncernens egne varemærker.

Malene Teller Blume, der er kvalitetschef for Coops nonfood og leder af koncernens kemikaliestrategi, er glad for de hidtidige resultater af Coops indsats, men også frustreret over, hvor langsomt det går med at få stofferne helt forbudt: ”Vi mener, at det er stærkt bekymrende, at der løbende udkommer forskningsresultater, som viser at disse stoffer kan have en skadelig effekt selv ved lave doser. Derfor har vi valgt at bruge vores forsigtighedsprincip og arbejde for at få stofferne fjernet.”

De mistænkte stoffer findes i mange typer af dagligdagsvarer, og det er summen af påvirkningen fra stofferne, som måske kan påvirke vores helbred. Som forbruger er du mest udsat for bisphenoler i konservesdåser – men også fra kasse-bonner. Coop forbød dog allerede brugen af bon-papir med bisphenoler i 2015.

Indsatsen er en del af Coops kemikalie-strategi, Det Beskidte Dusin, hvor koncernen arbejder systematisk med at udfase de 12 mest problematiske kemikalier fra dagligvarer. Læs mere på www.coop.dk/bedrekemi

Se filmen: https://www.facebook.com/coopdk/videos/10156952203445408/

Yderligere information:

Kvalitetschef for Coop non-food Malene Teller Blume, 51 59 31 34

Yderligere information:

Bisphenol A er optaget på EU’s liste over hormonforstyrrende stoffer, samt på miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer. Forskerne er imidlertid uenige om, hvor store koncentrationer, der skal til før bisphenol A er skadeligt for mennesker.

Sammen med bl.a. H&M og Ikea har Coop for nyligt opfordret EU til at skynde på processen og få de hormonforstyrrende stoffer forbudt.

Bisphenol A er helt forbudt i Frankrig og de danske myndigheder anbefaler gravide og børn at undgå Bisphenol A. EU har for nyligt sat grænseværdierne ned på Bisphenol A. Denne er kun midlertidig, indtil endnu en grundig evalering er gennemført. Dette vil tidligst ske i 2018.

Bisphenol A er det mest udbredte bisphenol, men der er også fundet andre bisphenoler i dåser. Disse bisphenoler har formentlig de samme problematiske egenskaber som Bishenol A, og Coop har derfor valgt også at fjerne disse i egne varemærker.

Änglamark sælges i SuperBrugsen, Kvickly og Daglig/Lokal-Brugsen. Fakta 365 økologi sælges i Fakta og Irma økologi sælges i Irmas butikker.

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet