Coop Danmark A/S

Coop dropper vaskemidler uden miljømærke

Del

Coop skærper kravene til vaskemidler: Fremover vil alle koncernens egne mærker bære det nordiske miljømærke, Svanen. Samtidig opfordres mærkevarerne til at gøre det samme.

Hver dag løber der miljøskadelige stoffer fra danskernes brug af vaskemiddel ud i vandmiljøet. Meget af den forurening kunne undgås, hvis alle brugte vaskemidler, der lever op til Svanemærkets krav.

Det er baggrunden for, at Coop nu har valgt kun at føre svanemærkede vaskemidler i egne varemærker i koncernens 1200 butikker.Samtidig opfordrer Coop Danmark deres mærkevare-leverandører af vaskemidler til at få svanemærket deres produkter. Coop Danmark er bl.a. inspireret af Sverige, hvor stort set alle vaskemidler altid er svanemærkede. Både butikkernes egne varemærker og kendte brands.

Når svenskerne kan, så kan vi også

”Når det kan lade sig gøre i Sverige, kan vi ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre i Danmark,” siger Nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, og leder af Coops samlede kemikalie-indsats.

Coops 100 % gennemførelse på Svanemærket er ikke kun en stor fordel for miljøet - det vil også gavne Coop kommercielt. Det mener Kategorichef Jesper Stanley: 

”Derfor prøver vi at vise vejen ved at fjerne de vaskemidler uden Svanemærket, som vi selv har kontrol over - nemlig vores egne varemærker. Nu mangler vi at mærkevarerne kommer med. Vi har derfor en løbende dialog med producenterne af de store mærkevarer om dette emne, og vi har indskærpet overfor dem, at vi også opfordrer dem til at svanemærke deres produkter.”


Alle vaskemidler i Coops egne varemærker er dermed svanemærket fra denne uge – også de billigste, og dermed er pris ikke længere et argument for ikke at købe svanemærket. Og kvaliteten af vaskemidlet bliver ikke dårligere. Tværtimod, Änglamark vaskemiddel, der er svanemærket, har f.eks. vundet Tænks test af vaskemidler de to seneste år.

Coops initiativ har da også opbakning fra Miljømærkning Danmark:

”Vi er rigtig glade for Coops initiativ, for detailhandlen er en afgørende spiller, når det gælder om at sikre forbrugerne et større udbud og nem adgang til miljømærkede varer. Med Coops initiativ bliver det meget nemt for forbrugerne at træffe et valg, der både er bedre for miljø og mennesker”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Indsats er del af Det Beskidte dusin

Udmeldingen af ikke-svanemærket vaskemiddel i egne varemærker er en del af Coops kemi-strategi Det Beskidte Dusin. Man kan læse mere om strategien på www.coop.dk/bedrekemi.

70 % af danske forbrugere er i en undersøgelse fra 20151 helt eller delvis enige i, at de er optaget af, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. Undersøgelsen viser også, at 56% af danske forbrugere, der kender Svanemærket, ser efter mærket, når de skal handle varer.

Miljøchef i Coop Sverige Louise König er uforstående overfor, at danske forbrugere stadig kan købe så mange vaskemidler uden Svanemærket:

”I Coop Sverige har vi gennem de sidste mange år udelukkende solgt vaskemidler med Svanemærket, fordi det er det eneste rigtige i forhold til miljøet. Det er mærkeligt, at Danmark, som ellers på så mange måder er et foregangsland indenfor miljø, ikke er fulgt med.”

1:Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1510 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 14. - 22 oktober 2015.

Yderligere information: Kvalitetschef Malene Blume, 5159 3134

Kategorichef Jesper Stanley: 5221 4240

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet

Coop lukker lokale butikker17.5.2018 13:00pressemeddelelse

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket. Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker: Hornsyld Gørding Taulov Nykøbing Mors Thisted Resen Ullerslev Årslev Arden Holbøll Plads, Aalborg SØ Suldrup Hjortekær Smidstrup Strand Kragelund Viborg ”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb. Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i

Fakta Tyskland hitter med Dick Kaysø-film7.5.2018 10:58pressemeddelelse

En film for Fakta Tyskland er det reklamespot, der har klaret sig bedst på YouTube DK i årets første kvartal. På den seneste opgørelse over de mest populære danske reklamespots på YouTube, ”YouTube Ads Leaderboard* 1. kvartal 2018,” er Fakta Tyskland-filmen ”Signe og Farfar” nummer 1. Filmen https://www.youtube.com/watch?v=y8Ko68CIV2w https://www.youtube.com/watch?v=y8Ko68CIV2w adskiller sig fra mange andre populære reklamefilm ved at være produceret meget enkelt og meget billigt. I hovedrollen er skuespilleren Dick Kaysø som ”Grænsehandleren,” der glæder sig over, hvor nemt det er at handle i Fakta Tyskland. ”Vi har skabt filmen, lige som vi driver Fakta: Enkelt og billigt,” siger Per Boesen, salgsdirektør i Fakta Tyskland. Filmen er produceret uden assistance fra hverken et stort mediebureau eller et stort kreativt reklamebureau. Den eneste samarbejdspartner har været et en-mands firma, Stefan Kragh Film, som arbejder ud fra en ”keep it simple”-tankegang. Stefan Kragh fortæller, at h

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum