Coop dropper vaskemidler uden miljømærke

Coop skærper kravene til vaskemidler: Fremover vil alle koncernens egne mærker bære det nordiske miljømærke, Svanen. Samtidig opfordres mærkevarerne til at gøre det samme.

Hver dag løber der miljøskadelige stoffer fra danskernes brug af vaskemiddel ud i vandmiljøet. Meget af den forurening kunne undgås, hvis alle brugte vaskemidler, der lever op til Svanemærkets krav.

Det er baggrunden for, at Coop nu har valgt kun at føre svanemærkede vaskemidler i egne varemærker i koncernens 1200 butikker.Samtidig opfordrer Coop Danmark deres mærkevare-leverandører af vaskemidler til at få svanemærket deres produkter. Coop Danmark er bl.a. inspireret af Sverige, hvor stort set alle vaskemidler altid er svanemærkede. Både butikkernes egne varemærker og kendte brands.

Når svenskerne kan, så kan vi også

”Når det kan lade sig gøre i Sverige, kan vi ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre i Danmark,” siger Nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, og leder af Coops samlede kemikalie-indsats.

Coops 100 % gennemførelse på Svanemærket er ikke kun en stor fordel for miljøet - det vil også gavne Coop kommercielt. Det mener Kategorichef Jesper Stanley:

”Derfor prøver vi at vise vejen ved at fjerne de vaskemidler uden Svanemærket, som vi selv har kontrol over - nemlig vores egne varemærker. Nu mangler vi at mærkevarerne kommer med. Vi har derfor en løbende dialog med producenterne af de store mærkevarer om dette emne, og vi har indskærpet overfor dem, at vi også opfordrer dem til at svanemærke deres produkter.”

Alle vaskemidler i Coops egne varemærker er dermed svanemærket fra denne uge – også de billigste, og dermed er pris ikke længere et argument for ikke at købe svanemærket. Og kvaliteten af vaskemidlet bliver ikke dårligere. Tværtimod, Änglamark vaskemiddel, der er svanemærket, har f.eks. vundet Tænks test af vaskemidler de to seneste år.

Coops initiativ har da også opbakning fra Miljømærkning Danmark:

”Vi er rigtig glade for Coops initiativ, for detailhandlen er en afgørende spiller, når det gælder om at sikre forbrugerne et større udbud og nem adgang til miljømærkede varer. Med Coops initiativ bliver det meget nemt for forbrugerne at træffe et valg, der både er bedre for miljø og mennesker”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Indsats er del af Det Beskidte dusin

Udmeldingen af ikke-svanemærket vaskemiddel i egne varemærker er en del af Coops kemi-strategi Det Beskidte Dusin. Man kan læse mere om strategien på www.coop.dk/bedrekemi.

70 % af danske forbrugere er i en undersøgelse fra 20151 helt eller delvis enige i, at de er optaget af, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. Undersøgelsen viser også, at 56% af danske forbrugere, der kender Svanemærket, ser efter mærket, når de skal handle varer.

Miljøchef i Coop Sverige Louise König er uforstående overfor, at danske forbrugere stadig kan købe så mange vaskemidler uden Svanemærket:

”I Coop Sverige har vi gennem de sidste mange år udelukkende solgt vaskemidler med Svanemærket, fordi det er det eneste rigtige i forhold til miljøet. Det er mærkeligt, at Danmark, som ellers på så mange måder er et foregangsland indenfor miljø, ikke er fulgt med.”

1:Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1510 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 14. - 22 oktober 2015.

Yderligere information: Kvalitetschef Malene Blume, 5159 3134

Kategorichef Jesper Stanley: 5221 4240

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.