Coop donerer visirer for to millioner kroner

Godt 263.000 visirer fra Coop kommer nu til at hjælpe Ghana med at dæmme op for corona-pandemien. Det er den danske organisation Global Medical Aid, der sørger for, at visirerne kommer frem til Ghana.

Under corona-krisen var der et stort behov for visirer, der kunne beskytte medarbejdere og kunder mod smittespredning, men corona-situationen i Danmark er nu så meget under kontrol, at det ikke længere er nødvendigt at have mange visirer på lager.

Derfor har Coop besluttet at donere for to millioner kroner visirer til den danske humanitære organisation Global Medical Aid. De 263.000 visirer skal videre til Ghana i Vestafrika, hvor der mangler beskyttelsesudstyr, fortæller Coops administrerende direktør, Kræn Østergaard Nielsen.

”Jeg er glad for, at vi i Danmark er kommet nogenlunde sikkert igennem Corona. Jeg er glad for, at vi ikke behøver at gå med visirer mere. Og jeg er meget glad for, at vi nu kan hjælpe andre, der har brug for visirerne,” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Hos Global Medical Aid er formand Hans Frederik Dydensborg også meget glad for donationen, som der er stort behov for.

”Vi er utroligt glade for, at Coop tager ansvar for udviklingen og ønsker at gøre en forskel gennem denne donation. Siden 2010 har vi opbygget en række tætte samarbejder med fattige lande i såvel Afrika som Asien og Mellemøsten, og netop her er der i dag et kæmpe behov for at få støtte til pandemibekæmpelsen udefra,” siger Hans Frederik Dydensborg.

Onsdag 1. september kl. 11.30 ankommer de 263.000 visirer - i alt 111 paller - til Global Medical Aids lager i Skibby, Sjælland. Hovedgaden 81, 4050 Skibby. De køres fra Coops lager i Odense.

Der vil være mulighed for at tage foto/video.

Coop: Kommunikations- og analysechef Lars Aarup: 30919266 / lars.aarup@coop.dk
Global Medical Aid: Hans Frederik Dydensborg: 27 64 64 27 / hfd@globalmedicalaid.com

Global Medical Aid er en humanitær organisation, der indsamler brugbar medicin og funktions-dygtigt hospitalsudstyr til fordel for fattige lande. Organisationen blev stiftet af advokat Hans Frederik Dydensborg i 2010, og har i dag 82 medlemmer.

Siden 2010 har Global Medical Aid doneret medicin og udstyr for over 250 mio. DKK til Afghanistan, Albanien, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Kenya, Makedonien, Nepal, Senegal, Somaliland, Sri Lanka, Tanzania og Ukraine i samarbejde med de pågældende landes sundhedsministerier og/eller internationale organisationer.

Frivillige åbner ny butik med Coop-varer i Feldballe22.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et nyt samarbejde vil Coop gøre det nemmere for borgerne i mindre lokalsamfund at drive en dagligvarebutik. I to år har de cirka 1000 borgere i landsbyerne Feldballe og Tåstrup på Djursland været uden en lokal dagligvarebutik. En gruppe ildsjæle fra lokalområdet har nu taget sagen i egen hånd, og den 24. september åbner borgerbutikken Kooperativet i Feldballe. Det sker i samarbejde med Coop, som skal levere butikkens dagligvaresortiment. Den fysiske butik vil have et basisudvalg af dagligvarer, som Coop leverer fra sit store sortiment, og lokale varer fra foreløbigt ti forskellige leverandører i lokalområdet. Kooperativet Feldballe er ansvarlig for driften af butikken, som også bliver et fælles udleveringssted for online dagligvarer fra Coop.dk Mad. Samarbejdet mellem Coop og Kooperativet Feldballe er en ny måde for Coop at understøtte, at de mindre lokalsamfund kan bevare deres lokale brugs som både indkøbssted og samlingspunkt for et stærkt fællesskab i byen. ”Coops butikker er j