Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet.

”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander.

På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. Der er også bæredygtighed på skemaet for de børn, som lægger vejen forbi til en GoCook-workshop og blandt andet kan lære at bygge skrotrobotter og at lave mad med plantefars. Og på ”Plastikstien” ved Allinge Røgeri kan man under hele Folkemødet blive klogere på, om plastik kan være en bæredygtig vej at gå.

Intet Folkemøde uden demokratidebatter, og i Coop-teltet går Lasse Bolander i debat med Søren Linding fra JyllandsPosten Finans og Nina Smith fra Forenet Kredit for at undersøge, om demokratiske andelsvirksomheder er fortidslevn eller om de er gjort af fremtidens stof. Og sammen med både nye og gamle organisationer ser Coop på, hvordan vi i dag kan engagere nye unge frivillige, som ikke vil bindes af møder og strukturer, men som brænder for at gøre en forskel. Mediernes fremtid kommer også under luppen i en debat, hvor Samvirke og andre større medier møder influenceren Lakserytteren til en snak om, hvor medierne er på vej hen i en verden af trolde, klik og evig kamp om opmærksomheden.

Fredag og lørdag er der morgensang og morgencomplet i Coops telt – med Anders Ladekarl fra Røde Kors og skuespiller Søs Egelind, der synger for – og lørdag aften er de lokale medlemmer inviteret til madfællesskab i teltet.

Få overblikket over hele Coops Folkemødeprogram her: https://samvirke.dk/folkem%C3%B8de

For yderligere oplysninger kontakt:

Kommunikationschef i Coop amba Maiken Riis Friberg, 26 17 59 33, maiken.friberg@coop.dk

FDB Møbler ansætter international salgschef4.6.2020 12:45:21 CESTPressemeddelelse

FDB Møbler har ansat Helle Maibohm i en nyoprettet stilling som international salgschef. Helle Maibohm, 50 år, har arbejdet mange år i design og interiørbranchen, blandt andet hos By Lassen, Rosendahl Design Group og Menu. Hun har bl.a. arbejdet med agenter og distributører, og har stor erfaring i det strategiske, taktiske og operationelle salg både i Danmark og på de internationale markeder. Helle har arbejdet mange år med retail, online, koncession og B2B markeder. Hos FDB Møbler skal hun videreudvikle FDB Møbler’s stigende omsætning, salgsstrategier og salgsredskaber både nationalt og internationalt. FDB Møbler planlægger ekspansion på eksportmarkederne, herunder de nordiske lande og på de europæiske markeder, ikke mindst i Tyskland. Yderligere information: Adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S, 5159 2942 Ole.kiel@fdbmobler.dk Foto af Helle Maibohm til fri brug

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S