Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet.

”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander.

På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. Der er også bæredygtighed på skemaet for de børn, som lægger vejen forbi til en GoCook-workshop og blandt andet kan lære at bygge skrotrobotter og at lave mad med plantefars. Og på ”Plastikstien” ved Allinge Røgeri kan man under hele Folkemødet blive klogere på, om plastik kan være en bæredygtig vej at gå.

Intet Folkemøde uden demokratidebatter, og i Coop-teltet går Lasse Bolander i debat med Søren Linding fra JyllandsPosten Finans og Nina Smith fra Forenet Kredit for at undersøge, om demokratiske andelsvirksomheder er fortidslevn eller om de er gjort af fremtidens stof. Og sammen med både nye og gamle organisationer ser Coop på, hvordan vi i dag kan engagere nye unge frivillige, som ikke vil bindes af møder og strukturer, men som brænder for at gøre en forskel. Mediernes fremtid kommer også under luppen i en debat, hvor Samvirke og andre større medier møder influenceren Lakserytteren til en snak om, hvor medierne er på vej hen i en verden af trolde, klik og evig kamp om opmærksomheden.

Fredag og lørdag er der morgensang og morgencomplet i Coops telt – med Anders Ladekarl fra Røde Kors og skuespiller Søs Egelind, der synger for – og lørdag aften er de lokale medlemmer inviteret til madfællesskab i teltet.

Få overblikket over hele Coops Folkemødeprogram her: https://samvirke.dk/folkem%C3%B8de

For yderligere oplysninger kontakt:

Kommunikationschef i Coop amba Maiken Riis Friberg, 26 17 59 33, maiken.friberg@coop.dk

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o