Coop Crowdfunding og CONNECT Denmark i samarbejde

Ny hjælp til mindre virksomheder indenfor mad og drikke

Coop udvider nu hjælpen til små og mellemstore danske fødevareproducenter.

Med en ny aftale med organisationen CONNECT Denmark vil Coop Crowdfunding komme tættere på såvel eksisterende som nye potentielle leverandører og samarbejdspartnere.

CONNECT Denmark er et non-profit og landsdækkende kompetencenetværk med ca. 800 medlemmer, som frivilligt hjælper seriøse iværksættere og små og mellemstore virksomheder (SMV) med professionel forretningsmæssig og strategisk sparring. Netværket består af erfarne ledere, eksperter og nøglemedarbejdere fra både små og store virksomheder og organisationer som bl.a. Dansk Industri, EY, DTU, Atea, Atradius og Vækstfonden.

Nu stiller Coop en række af sine egne eksperter inden for forretningsudvikling, indkøb og markedsføring til rådighed som rådgivere for de mindre virksomheder.

”Vi ønsker at være nr. 1 i udviklingen af nye fødevarevirksomheder for at skabe fornyelse i vores branche og sikre kunderne nye og bedre dagligvarer. Med dette samarbejde kommer vi tættere på og kan få forhåbentlig gøre en forskel for de ildsjæle, som brænder for bedre mad,” siger foreningsdirektør Mike Dranov, Coop Amba – foreningen der ejer Coop Danmark og Coop Crowdfunding.

CONNECT Denmark har siden starten hjulpet mere 2500 virksomheder på vej.

”Vi er glade for samarbejdet med Coop Crowdfunding, fordi det skaber en unik mulighed for de mange, nye fødevareproducenter, der spirer frem i disse år. Nu kan de få rådgivning af landets førende eksperter inden for dagligvarer, de får mulighed for finansiering via Crowdfunding og bedre chance for at komme ind på hylderne i de største kæder,” siger direktør Gitte Haaning Høj, CONNECT Denmark.

Virksomheder kan komme i betragtning til at få rådgivningen via www.connectdenmark.com

Yderligere information:

Direktør Gitte Haaning Høj, CONNECT Denmark, 5176 2720 / gitte@connectdenmark.com

Foreningsdirektør Mike Dranov, Coop Amba, 5221 3254/ mike.dranov@coop.dk

FDB Møbler ansætter international salgschef4.6.2020 12:45:21 CESTPressemeddelelse

FDB Møbler har ansat Helle Maibohm i en nyoprettet stilling som international salgschef. Helle Maibohm, 50 år, har arbejdet mange år i design og interiørbranchen, blandt andet hos By Lassen, Rosendahl Design Group og Menu. Hun har bl.a. arbejdet med agenter og distributører, og har stor erfaring i det strategiske, taktiske og operationelle salg både i Danmark og på de internationale markeder. Helle har arbejdet mange år med retail, online, koncession og B2B markeder. Hos FDB Møbler skal hun videreudvikle FDB Møbler’s stigende omsætning, salgsstrategier og salgsredskaber både nationalt og internationalt. FDB Møbler planlægger ekspansion på eksportmarkederne, herunder de nordiske lande og på de europæiske markeder, ikke mindst i Tyskland. Yderligere information: Adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S, 5159 2942 Ole.kiel@fdbmobler.dk Foto af Helle Maibohm til fri brug

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S