Coop Danmark A/S

Coop Crowdfunding har rejst 10 mio. kr.

3.7.2017 11:23 | Coop Danmark A/S

Del

Her er alle resultaterne af de første 19 lokale projekter

Første runde af Coop Crowdfunding er blevet en succes.

10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1.900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid, mens 6 ud af 12 belønningsprojekter er fuldtegnet.

3. april gik Coop Crowdfunding i luften og i går, 2. juli, var sidste frist for de 19 første projekter. Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor medlemmer af Coop kan investere fra 1.000 kr. og op mod en rente på 3-4 procent, og belønningsprojekter, hvor medlemmer kan støtte med fra 100 kr. og op mod at få en konkret belønning.

”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

”Vi kan bla. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter, ” siger Charlotte Skovgaard.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.

”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der, udover at rejse finansiering, ønsker at bruge platformen til at skabe opmærksomhed om deres ide og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/

 

 

Faktaboks:

Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Beløb i kr.

Antal bidragsydere

Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup

3.000.000

199

Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise)

2.000.000

352

Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt

1.750.000

260

Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum

1.200.000

123

Tilplantning af nye plantager på Fejø

660.000

157

Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi

300.000

70

Lån til græsmælksproduktion (Thise)

400.000

55

I alt

9.310.000

1.216

 

Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg

127.850

(100.000)

73

Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse

126.000

(100.000)

85

Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi

101.850

(100.000)

240

Græsmælk fra ”Hvanstrup

100.000

(100.000)

85

Sarah's Little Coffee Bag

44.850

(30.000)

145

Omlægning til økologi hos Fejø Frugt

19.400

(15.000)

48

I alt

519.950

(445.000)

676

 

Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter

8.600

(300.000)

19

Gi en økologisk gartner

37.900

(150.000)

82

Unik besøgsstald med plads til formidling

9.100

(135.000)

22

Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige

25.250

(120.000)

43

Ærø Rom

35.600

(100.000)

37

Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed

7.700

(100.000)

27

I alt

124.150

(905.000)

230

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Et andet Roskilde: Kæmpe interesse for at lære om økologi og sundhed30.6.2017 08:28pressemeddelelse

Forældre til flere tusinde unge, der har deltaget i Foodjam på Roskilde Festivalen har ingen grund til bekymring. For deltagerne har lært nyt om økologiske råvarer, fået færdigheder i madlavning, spist sund og velsmagende mad og haft mulighed for motion. Det er Änglamark, SuperBrugsen, Kvickly og Madkulturen, der er gået Sammen Om Bedre Mad i Foodjam teltet på Roskilde Festival. Foodjam er et kulinarisk initiativ under Madkulturen, hvis formål netop er at udbrede ’Bedre mad til alle’. I Foodjam folkekøkkenet er alle velkomne, unge som gamle, til vejledning og læring i at lave mad fra bunden og ikke mindst at lave mad med gode økologiske råvarer og håndteringen af dem. Änglamark har sponsoreret de friske økologiske råvarer, som festivaldeltagerne går i krig med til den økologiske brunch, som de, under kyndig instruktion fra Foodjams kulinariske vejledere, selv laver fra bunden. Udover en god og dejligt mættende øko brunch, har man, som noget helt nyt i år, også mulighed for at få lidt m

Irma går i partnerskab med Lê Lê13.6.2017 10:16pressemeddelelse

Mens flere og flere sultne kunder har fået smag for de nemme måltidsløsninger fra supermarkedernes kølediske, sætter Irma nu for alvor tryk på udviklingen af måltidsretter til kræsne kunder, der ikke vil spises af med hvad som helst. Med en håndfuld velsmagende, asiatiske gryderetter, sprøde salater og nyt partnerskab med LêLê løfter Irma overlæggeren for konceptet omkring conviniencemad og inviterer på nye måltidsløsninger, der både i smag og kvalitet matcher mange af favoritterne på menukortet hos LêLês populære street kitchens, der de senere år har taget blandt andre københavnerne med storm. ”Danskerne har de senere år taget de nemme måltidsløsninger til sig. Og nu er turen kommet til version 2.0, hvor vi med de nye retter fra LêLê skruer endnu mere op for både madglæde og kvalitet og sublime madoplevelser, der næsten svarer til at gå på restaurant,” siger Max Schellenbauer, kategorichef for friskvarer i Irma, om det nye sortiment. En opskrift der virker De seneste måneder har Irma

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum