Coop Crowdfunding har rejst 10 mio. kr.
Første runde af Coop Crowdfunding er blevet en succes.
10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1.900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid, mens 6 ud af 12 belønningsprojekter er fuldtegnet.
3. april gik Coop Crowdfunding i luften og i går, 2. juli, var sidste frist for de 19 første projekter. Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor medlemmer af Coop kan investere fra 1.000 kr. og op mod en rente på 3-4 procent, og belønningsprojekter, hvor medlemmer kan støtte med fra 100 kr. og op mod at få en konkret belønning.
”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard
Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.
”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.
Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.
”Vi kan bla. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter, ” siger Charlotte Skovgaard.
Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.
”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der, udover at rejse finansiering, ønsker at bruge platformen til at skabe opmærksomhed om deres ide og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.
Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/
Faktaboks:
Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)
Projekt |
Beløb i kr. |
Antal bidragsydere |
Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup |
3.000.000 |
199 |
Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise) |
2.000.000 |
352 |
Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt |
1.750.000 |
260 |
Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum |
1.200.000 |
123 |
Tilplantning af nye plantager på Fejø |
660.000 |
157 |
Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi |
300.000 |
70 |
Lån til græsmælksproduktion (Thise) |
400.000 |
55 |
I alt |
9.310.000 |
1.216 |
Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)
Projekt |
Rejst beløb i kr. (min. beløb i kr.) |
Antal bidragsydere |
Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg |
127.850 (100.000) |
73 |
Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse |
126.000 (100.000) |
85 |
Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi |
101.850 (100.000) |
240 |
Græsmælk fra ”Hvanstrup |
100.000 (100.000) |
85 |
Sarah's Little Coffee Bag |
44.850 (30.000) |
145 |
Omlægning til økologi hos Fejø Frugt |
19.400 (15.000) |
48 |
I alt |
519.950 (445.000) |
676 |
Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)
Projekt |
Rejst beløb i kr. (min. beløb i kr.) |
Antal bidragsydere |
Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter |
8.600 (300.000) |
19 |
Gi en økologisk gartner |
37.900 (150.000) |
82 |
Unik besøgsstald med plads til formidling |
9.100 (135.000) |
22 |
Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige |
25.250 (120.000) |
43 |
Ærø Rom |
35.600 (100.000) |
37 |
Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed |
7.700 (100.000) |
27 |
I alt |
124.150 (905.000) |
230 |
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt
Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS21.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.
Coop sparer 290 ton plast om året med ny pose19.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en ny variant, som indeholder meget mindre plast, og det giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne.
Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup18.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.
Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand8.3.2024 12:15:37 CET | Pressemeddelelse
De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum