Coop Crowdfunding har rejst 10 mio. kr.

Her er alle resultaterne af de første 19 lokale projekter

Første runde af Coop Crowdfunding er blevet en succes.

10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1.900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid, mens 6 ud af 12 belønningsprojekter er fuldtegnet.

3. april gik Coop Crowdfunding i luften og i går, 2. juli, var sidste frist for de 19 første projekter. Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor medlemmer af Coop kan investere fra 1.000 kr. og op mod en rente på 3-4 procent, og belønningsprojekter, hvor medlemmer kan støtte med fra 100 kr. og op mod at få en konkret belønning.

”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

”Vi kan bla. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter, ” siger Charlotte Skovgaard.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.

”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der, udover at rejse finansiering, ønsker at bruge platformen til at skabe opmærksomhed om deres ide og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/

Faktaboks:

Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Beløb i kr.

Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup

3.000.000

Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise)

2.000.000

Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt

1.750.000

Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum

1.200.000

Tilplantning af nye plantager på Fejø

Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi

Lån til græsmælksproduktion (Thise)

9.310.000

Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg

Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse

(100.000)

Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi

Græsmælk fra ”Hvanstrup

Sarah's Little Coffee Bag

(30.000)

Omlægning til økologi hos Fejø Frugt

(15.000)

(445.000)

Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter

(300.000)

Gi en økologisk gartner

(150.000)

Unik besøgsstald med plads til formidling

(135.000)

Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige

(120.000)

Ærø Rom

(100.000)

Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed

(905.000)

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.