Coop Danmark A/S

Coop Crowdfunding har rejst 10 mio. kr.

Del

Her er alle resultaterne af de første 19 lokale projekter

Første runde af Coop Crowdfunding er blevet en succes.

10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1.900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid, mens 6 ud af 12 belønningsprojekter er fuldtegnet.

3. april gik Coop Crowdfunding i luften og i går, 2. juli, var sidste frist for de 19 første projekter. Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor medlemmer af Coop kan investere fra 1.000 kr. og op mod en rente på 3-4 procent, og belønningsprojekter, hvor medlemmer kan støtte med fra 100 kr. og op mod at få en konkret belønning.

”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

”Vi kan bla. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter, ” siger Charlotte Skovgaard.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.

”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der, udover at rejse finansiering, ønsker at bruge platformen til at skabe opmærksomhed om deres ide og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/

 

 

Faktaboks:

Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Beløb i kr.

Antal bidragsydere

Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup

3.000.000

199

Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise)

2.000.000

352

Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt

1.750.000

260

Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum

1.200.000

123

Tilplantning af nye plantager på Fejø

660.000

157

Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi

300.000

70

Lån til græsmælksproduktion (Thise)

400.000

55

I alt

9.310.000

1.216

 

Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg

127.850

(100.000)

73

Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse

126.000

(100.000)

85

Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi

101.850

(100.000)

240

Græsmælk fra ”Hvanstrup

100.000

(100.000)

85

Sarah's Little Coffee Bag

44.850

(30.000)

145

Omlægning til økologi hos Fejø Frugt

19.400

(15.000)

48

I alt

519.950

(445.000)

676

 

Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter

8.600

(300.000)

19

Gi en økologisk gartner

37.900

(150.000)

82

Unik besøgsstald med plads til formidling

9.100

(135.000)

22

Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige

25.250

(120.000)

43

Ærø Rom

35.600

(100.000)

37

Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed

7.700

(100.000)

27

I alt

124.150

(905.000)

230

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum