Coop bygger ny bæredygtig butik i Glostrup

Grønt tag, træ på facaderne, el-ladestandere og regnvand direkte ned i jorden. Der er tænkt bæredygtigt hele vejen rundt om Coops kommende butik i Glostrup.

Hvissinge Torv i Glostrup vest for København kommer til at danne ramme om den første bæredygtige butik i Coops nye dagligvarekæde Coop365. Det står fast, efter at Coop og Årstiderne Arkitekter i den forgangne uge vandt Glostrup Kommunes licitationsrunde.

Der bliver plantet grønt på taget og lavet lokale regnvandsløsninger. Der bliver opstillet ladestandere til elbiler, og der bliver gjort ekstra god plads til både cykler og ladcykler, fortæller ejendomschef i Coop, Flemming Møller Hansen.

”Vi har tænkt bæredygtighed 365 grader rundt om butikken. Ikke kun i valget af materialer og energiløsninger, men også hvordan man skiller den ad igen, den dag – om mange år – når man ikke skal brug bygningen mere,” siger Flemming Møller Hansen.

Butikkens træfacader skaber et overdækket torv, hvor man kan have sæsonvarer og sælge blomster og lignende. Men det vil også være et sted, hvor man møder sine naboer, når man er ude for at købe ind.

Glostrups Borgmester, John Engelhardt (V), ser frem til, at der åbner en ny forretning i Hvissinge:

”Jeg er glad for den nye butik. Det er godt for Hvissinge, som i det hele taget er inde i en rigtig positiv udvikling. Ved at inddrage borgerne i udviklingen har vi skabt nogle rammer, der har gjort det attraktivt for en stor virksomhed som Coop at investere i området. Og Coops projekt ser rigtig spændende ud. Det er samtidig et signal til alle bygherrer om, at fremtiden er bæredygtig,” siger Glostrups borgmester John Engelhardt (V).

Butikken er udviklet med hjælp fra Årstiderne Arkitekter, hvor kreativ leder Kiri Hedegaard mener, at byggeriet udstikker den nye retning for bæredygtigt byggeri indenfor detailhandlen.

”Konceptet for Coop365 er den bæredygtige tankegang, hvor design, materialer og det sociale aspekt er grundstenene. Beplantning, belægninger, afledning af regnvand, støj, lysdesign mv. er indtænkt i bygningen, som derfor fremstår som en bæredygtig helhed,” siger Kiri Hedegaard.

Byggeriet skal opnå den anerkendte internationale standard for bæredygtighed DGNB Guld Certificeret, og er en del af Coops mål om at blive klimapositive i 2030. Den nye Coop 365 i Glostrup forventes at være klar til at slå dørene op i starten af 2022.

Ejendomschef i Coop Flemming Møller Hansen (via Lars Aarup): 3091 9266
Borgmester Glostrup Kommune John Engelhardt (via Christian Mahrt): 6167 3025

Charlotte Nilsson Norby ny direktør for Irma22.2.2021 11:00:00 CETPressemeddelelse

Charlotte Nilsson Norby, 52 år, bliver kædedirektør for Irma. Hun kommer fra jobbet som direktør i Løgismose Meyers, med ansvaret for Løgismose. Før da havde hun en ti år lang karriere i det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading. Og tidligere var hun 12 år i den globale fødevarevirksomhed Mars, hvor hun havde en række jobs på dansk, nordisk og europæisk niveau. ”Charlotte har netop den erfaring med og kærlighed til varerne, der er så afgørende i Irma. Kæden skal udbygge forspringet som den mest innovative dagligvarekæde i Danmark med den bedste kvalitet i varer og service,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Irma er en af verdens ældste kæder, grundlagt i 1886. Den består af 68 butikker placeret i hovedstadsområdet. ”Jeg ser frem til sammen med teamet i Irma og det stærke bagland i Coop at styrke Irmas ikoniske brand og position i markedet,” siger Charlotte Nilsson Norby. Hun begynder i Irma den 16. april. Yderligere information: Adm. direktør Kræn Østergård Nielse