Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater.

Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent.

”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop.

Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014.

Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af:

Fuld konvertering til LED belysning

Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg

Energimålere på alt relevant forbrug

Energicertificering af Coop.

”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte af den endelige løsning. For ikke alene opnår vi en stor besparelse, men vores butikker kommer også til at fremstå endnu mere attraktive for kunderne, og det har givet begejstrede tilbagemeldinger fra de første butikker,” siger Peter Kjærgaard Svendsen.

Baggrunden for Coops indsats er:

Ansvarlighed i form af mindre miljøpåvirkning

At øge serviceniveauet overfor butikkerne samt

At spare penge gennem en helhedsorienteret tilgang til energioptimering.

Brugsforeningerne er gennem de seneste måneder blevet præsenteret for Energi2020 programmet på et roadshow og Coop håber at få flest mulige med.

Yderligere information:

Energichef Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.