Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater.

Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent.

”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop.

Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014.

Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af:

Fuld konvertering til LED belysning

Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg

Energimålere på alt relevant forbrug

Energicertificering af Coop.

”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte af den endelige løsning. For ikke alene opnår vi en stor besparelse, men vores butikker kommer også til at fremstå endnu mere attraktive for kunderne, og det har givet begejstrede tilbagemeldinger fra de første butikker,” siger Peter Kjærgaard Svendsen.

Baggrunden for Coops indsats er:

Ansvarlighed i form af mindre miljøpåvirkning

At øge serviceniveauet overfor butikkerne samt

At spare penge gennem en helhedsorienteret tilgang til energioptimering.

Brugsforeningerne er gennem de seneste måneder blevet præsenteret for Energi2020 programmet på et roadshow og Coop håber at få flest mulige med.

Yderligere information:

Energichef Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l