Coop bringer mad ud med el-biler

Med 23 el-biler begynder Coop nu at levere dagligvarer mere klimavenligt direkte til døren i København og store dele af Sjælland.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) besøgte fredag Coops onlinevirksomhed Coop.dk MAD i Vallensbæk vest for København og kørte den første tur i Coops nye eldrevne varevogn.

De første syv el-varebiler fra VW-importøren Semler begynder i morgen lørdag 13. marts at køre mad ud i København og på Sjælland. I løbet af april kommer de næste 16 el-varebiler på gaden. Det langsigtede mål er, at alle dagligvarer fra Coop.dk MAD bliver kørt ud med el-biler, fortæller koncerndirektør Jens Visholm.

”Coop har sat sig som mål at være den mest ambitiøse dagligvarevirksomhed med hensyn til klimaet. Vores mål er, at CO2 udledningen skal være reduceret med 75 procent i 2025 i forhold til 2018. I 2030 skal Coops drift være klimapositiv. Dette er et af mange midler til at nå disse mål,” siger Jens Visholm.

I dag er der næsten 200 biler, der alle ugens syv dage leverer dagligvarer direkte til døren over hele Danmark, for Coop.dk MAD. Så de 23 biler er kun første trin på rejsen.

”Coop og Volkswagen sætter med dette samarbejde handling bag ordene. Coop viser, at grøn mobilitet kan lade sig gøre, og de hæver samtidigt barren for dansk erhvervsliv. Vi glæder os til samarbejdet og den fortsatte omstilling af den danske bilflåde til klimavenlige nul- og lavemissionsbiler”, siger CEO hos Semler Mobility, Ulrik Drejsig.

Det er den største ordre på de eldrevne varebiler, som Semler hidtil har fået. Med de foreløbig 23 el-varebiler er Coop.dk MAD suverænt den førende inden for klimavenlig distribution af dagligvarer til forbrugerne.

Strømmen leveres fra energiselskabet OK:

”Vi er stolte af at være en del af Coop.dk MAD’s ambitiøse projekt og glæder os til at komme i gang. Vi er parate til at udvide ladeløsningen efterhånden som behovet ændrer sig” siger Produktchef E-mobilitet hos OK, Thor Folmann Krarup

OK etablerer for Coop.dk MAD forskellige lademuligheder, der passer til både kort-og langtidsparkering. Også fra Dansk Elbils Alliance er der stor opbakning til tiltaget:

”Coop viser med denne satsning at det kan lade sig gøre at bringe dagligvare ud med elektriske varebiler. Der åbner sig således et helt nyt marked for elektrificering af transporten, og her går Coop forrest i en skala, som vi ikke har set før. Der er et kæmpe potentiale for grøn varedistribution med hele det danske online salg, som er i rivende udvikling. Vi har hidtil haft meget fokus på personbiler. Nu er tiden inde til, at vi også fokuserer på elektrificeringen af den tungere transport, ” siger Branchechef i Dansk Energi / Dansk Elbil Alliance Lærke Flader.

Coop.dk MAD har det seneste år fordoblet antal af kunder og omsætning. I de første to måneder af 2021 har salget været cirka 4 gange så stort som i de tilsvarende måneder sidste år. Coop.dk leverer over hele Danmark, dels fra terminalen i Vallensbæk, dels fra ca. 80 Kvickly og SuperBrugsen-butikker over hele landet.

Trafikminister Benny Engelbrecht (via pressekontakt): 4185 1483

Kommerciel direktør Lars Rasmussen, Coop.dk MAD: 5221 3510

Coop brings in international expertise to strengthen software company20.4.2021 10:58:06 CEST | Pressemeddelelse

The founder of the global software company Umbraco, Niels Hartvig, and Marc Fischli, a partner in the world’s leading company in the field of retail analyses and information, dunnhumby, will be joining the board of Lobyco A/S. Lobyco is Coop’s software company, which was established in September 2020. The ambition is to build a global software company, which currently sells the technology behind Denmark’s most popular app, the Coop App. “With Niels and Marc on the board, we have brought in two international experts who possess knowledge and experience in how to scale up Danish-developed technology globally as well as how retail chains all over the world operate,” says Lobyco’s chairman of the board and CEO of Coop, Kræn Østergaard Nielsen. Lobyco is characterised by its major interest in digital customer experiences, which is what the core of the Coop App is built around. In December 2020, Lobyco signed a partnership agreement with one of Iceland’s biggest retailers, Samkaup, which wil