Coop Analyse: Syv tendenser, der beskriver 2020
Syv tendenser, der beskriver 2020:
- Mundbind og toiletpapir
- Hjemmebagning
- Rengøring
- Kreativt legetøj
- Vegi-produkter
- Alkoholfri øl og laktosefri mælk
- Rosévin
Mundbind og toiletpapir
Hvis der er to varer, der beskriver 2020, så er det mundbind og toiletpapir.
Da statsminister Mette Frederiksen holdt sit første store pressemøde den 11. marts, sagde hun blandt andet, at ”der er fødevarer nok”, og at nu skulle vi ikke alle sammen gå ned og købe toiletpapir. Men det havde den stik modsatte effekt. I marts solgte vi 54 pct. mere toiletpapir end normalt. Skabene blev fyldt op derhjemme, og det kunne ses på salget i månederne efter, hvor det lå markant under normalen, mens vi alle sammen brugte af hjemmelageret. Samlet set har hjemsendelsen af elever, offentligt ansatte m.v. betydet, at Coop solgte 8 pct. mere toiletpapir i 2020 end i 2019.
Mundbind kom til lidt senere på året. Lørdag 22. august 2020 blev det obligatorisk at bære mundbind i den offentlige trafik. Supermarkederne havde en uge til at skaffe mundbind fra udlandet og distribuere dem ud til alle dele af landet. I Coop fordelte vi salget således, at der i dén uge blev sendt 1 million mundbind ud til butikkerne om dagen. På den måde fik flest muligt danskere mulighed for at købe mundbind, inden loven trådte i kraft. Fra 29. august blev det også obligatorisk at bære mundbind i butikker og offentlige bygninger, hvilket øgede behovet for mundbind. Coop har i 2020 solgt næste 30 millioner mundbind.
Hjemmebagning
Da Danmark blev lukket ned i marts, hvor skolebørnene og mange skulle arbejde hjemmefra, så steg hjemmebageriet. I løbet af marts solgte Coop dobbelt så meget mel som forventet. Det forsatte hen over foråret, og det er tydeligt, at Corona har løftet hjemmebageriet generelt. Salget af mel ligger i 2020 21 pct. over 2019. Og det er ikke de rene klidboller, der er blevet bagt. For salget af sukker lå i 2020 11 pct. over 2019.
Rengøring
Forårssolen stod lavt i marts og lyste klart ind i hver en krog af de danske stuer, så det var meget nemt at se, hvor der trængte til at blive gjort rent. Og da myndighederne også opfordrede også til, at man huskede at gøre rent, betød det, at salget af rengøringsmidler steg. I marts lå salget af rengøringsmidler 27 pct. over forventet. Og hvis vi ser på hele året, så ligger vores rengøring i 2020 9 pct. over 2019.
Kreativt legetøj
Aldrig er der blevet lagt så mange puslespil som i 2020. I det hele taget alt, hvad der hedder kreativt legetøj, som for eksempel tudser, perler, farvelade, malebøger og så videre har været utroligt efterspurgt, mens børnene har været hjemme fra skole, og daginstitutionerne har været lukket. I marts solgte Coop tre gange så meget af den slags som året før. Sommeren uden udlandsrejser og overskyede feriedage bidrog også til den kreative leg, så når kuglerammen gøres op her ved årets udgang, lander vi på en stigning på 52 pct. indenfor det kreative til børn og voksne.
Vegi-produkter
Salget af vegi-produkter – altså plantebaserede produkter som f.eks. havremælk, plantefars og falafel – stiger støt år for år. Det er fortrinsvis de yngre forbrugere under 35 år, der køber de nye plantebasserede produkter. Salget af plantebasserede produkter ligger i 2020 godt 20 pct. højere end i 2019. Plantedrik og plantefars udgør stadig kun nogle få procent af mælke- eller kødforbruget, men vi har set den her stigning år for år, og det forventes, at den fortsætter ind i de kommende år.
Alkoholfri øl og laktosefri mælk
Siden 2012 er salget af lette og helt alkoholfri øl mere end fordoblet, og salgskurven fortsætter opad. Det begyndte 2013 i takt med, at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Det stigende salg har medført, at stadig flere bryggerier tilbyder produkter, der giver den lette ølsmag men uden den tunge alkoholprocent. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 hele 37 pct. højere end i 2019.
Salget af laktosefri mælk er steget markant i 2020. Næsten 20 pct. i forhold til 2019, og siden 2015 har vi set en tredobling. Dertil kan man lægge salget af laktosefri fløde, smør og andre mejeriprodukter. I Danmark anslås det, at 8-10 pct. af befolkningen er laktoseintolerante, og det stemmer fint med en undersøgelse - gennemført af Coop Analyse – der viser, at 9 pct. af danskerne gerne vil undgå laktose i deres kost. Salget af laktosefri produkter er mest udbredt i de store byer. F.eks. spiser og drikker københavnerne dobbelt meget laktosefri som nordjyderne.
Rosévin
Gennem de seneste år har vi set en stigende interesse for rosévin. Og 2020 er ingen undtagelse. Igen i år har rosévinen – trods en vejrmæssig noget blandet sommer – slået rekord. Salget af rosévin lå i 2020 hele 23 pct. højere end i 2019.
Sådan så 2020 ud - set fra Coop Analyse.
Godt nytår!
Kontakter
Analyse- og Kommunikationschef Lars Aarup: 3091 9266
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum