Coop Danmark A/S

Coop Analyse: Syv tendenser, der beskriver 2020

Del

Året 2020 var usædvanligt. Her er syv forbrugertendenser, som vi kommer til at huske 2020 for.

Syv tendenser, der beskriver 2020:

  1. Mundbind og toiletpapir
  2. Hjemmebagning
  3. Rengøring
  4. Kreativt legetøj
  5. Vegi-produkter
  6. Alkoholfri øl og laktosefri mælk
  7. Rosévin

Mundbind og toiletpapir

Hvis der er to varer, der beskriver 2020, så er det mundbind og toiletpapir.

Da statsminister Mette Frederiksen holdt sit første store pressemøde den 11. marts, sagde hun blandt andet, at ”der er fødevarer nok”, og at nu skulle vi ikke alle sammen gå ned og købe toiletpapir. Men det havde den stik modsatte effekt. I marts solgte vi 54 pct. mere toiletpapir end normalt. Skabene blev fyldt op derhjemme, og det kunne ses på salget i månederne efter, hvor det lå markant under normalen, mens vi alle sammen brugte af hjemmelageret. Samlet set har hjemsendelsen af elever, offentligt ansatte m.v. betydet, at Coop solgte 8 pct. mere toiletpapir i 2020 end i 2019.

Mundbind kom til lidt senere på året. Lørdag 22. august 2020 blev det obligatorisk at bære mundbind i den offentlige trafik. Supermarkederne havde en uge til at skaffe mundbind fra udlandet og distribuere dem ud til alle dele af landet. I Coop fordelte vi salget således, at der i dén uge blev sendt 1 million mundbind ud til butikkerne om dagen. På den måde fik flest muligt danskere mulighed for at købe mundbind, inden loven trådte i kraft. Fra 29. august blev det også obligatorisk at bære mundbind i butikker og offentlige bygninger, hvilket øgede behovet for mundbind. Coop har i 2020 solgt næste 30 millioner mundbind.

Hjemmebagning

Da Danmark blev lukket ned i marts, hvor skolebørnene og mange skulle arbejde hjemmefra, så steg hjemmebageriet. I løbet af marts solgte Coop dobbelt så meget mel som forventet. Det forsatte hen over foråret, og det er tydeligt, at Corona har løftet hjemmebageriet generelt. Salget af mel ligger i 2020 21 pct. over 2019. Og det er ikke de rene klidboller, der er blevet bagt. For salget af sukker lå i 2020 11 pct. over 2019.

Rengøring

Forårssolen stod lavt i marts og lyste klart ind i hver en krog af de danske stuer, så det var meget nemt at se, hvor der trængte til at blive gjort rent. Og da myndighederne også opfordrede også til, at man huskede at gøre rent, betød det, at salget af rengøringsmidler steg. I marts lå salget af rengøringsmidler 27 pct. over forventet. Og hvis vi ser på hele året, så ligger vores rengøring i 2020 9 pct. over 2019.

Kreativt legetøj

Aldrig er der blevet lagt så mange puslespil som i 2020. I det hele taget alt, hvad der hedder kreativt legetøj, som for eksempel tudser, perler, farvelade, malebøger og så videre har været utroligt efterspurgt, mens børnene har været hjemme fra skole, og daginstitutionerne har været lukket. I marts solgte Coop tre gange så meget af den slags som året før. Sommeren uden udlandsrejser og overskyede feriedage bidrog også til den kreative leg, så når kuglerammen gøres op her ved årets udgang, lander vi på en stigning på 52 pct. indenfor det kreative til børn og voksne.

Vegi-produkter

Salget af vegi-produkter – altså plantebaserede produkter som f.eks. havremælk, plantefars og falafel – stiger støt år for år. Det er fortrinsvis de yngre forbrugere under 35 år, der køber de nye plantebasserede produkter. Salget af plantebasserede produkter ligger i 2020 godt 20 pct. højere end i 2019. Plantedrik og plantefars udgør stadig kun nogle få procent af mælke- eller kødforbruget, men vi har set den her stigning år for år, og det forventes, at den fortsætter ind i de kommende år.

Alkoholfri øl og laktosefri mælk

Siden 2012 er salget af lette og helt alkoholfri øl mere end fordoblet, og salgskurven fortsætter opad. Det begyndte 2013 i takt med, at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Det stigende salg har medført, at stadig flere bryggerier tilbyder produkter, der giver den lette ølsmag men uden den tunge alkoholprocent. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 hele 37 pct. højere end i 2019.

Salget af laktosefri mælk er steget markant i 2020. Næsten 20 pct. i forhold til 2019, og siden 2015 har vi set en tredobling. Dertil kan man lægge salget af laktosefri fløde, smør og andre mejeriprodukter. I Danmark anslås det, at 8-10 pct. af befolkningen er laktoseintolerante, og det stemmer fint med en undersøgelse - gennemført af Coop Analyse – der viser, at 9 pct. af danskerne gerne vil undgå laktose i deres kost. Salget af laktosefri produkter er mest udbredt i de store byer. F.eks. spiser og drikker københavnerne dobbelt meget laktosefri som nordjyderne.

Rosévin

Gennem de seneste år har vi set en stigende interesse for rosévin. Og 2020 er ingen undtagelse. Igen i år har rosévinen – trods en vejrmæssig noget blandet sommer – slået rekord. Salget af rosévin lå i 2020 hele 23 pct. højere end i 2019. 

Sådan så 2020 ud - set fra Coop Analyse.

Godt nytår!

Kontakter

Analyse- og Kommunikationschef Lars Aarup: 3091 9266

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Hun skal stå i spidsen for varerne i Danmarks nye lavprissupermarked18.1.2021 08:02:53 CETPressemeddelelse

Jette Christiansen, 57 år, er ny sortimentschef for Coops lavpriskæder, Fakta og Coop 365. Hun har dyb erfaring fra en række ledende stillinger inden for toppen af dansk detailhandel. Gennem 25 år havde hun en lang række lederjobs i Magasin, fra 2007-2012 var hun ansvarlig for tekstil-indkøb i Coop som kategorigruppechef, og derefter har hun været hos Salling Group. ”Med Jette på holdet får vi leder med dyb kundeindsigt, en stærk fornemmelse for varetendenser og en sjælden erfaring i dansk detailhandel,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365 og Fakta. Fakta omfatter 360 butikker, mens Coop 365 består af foreløbig 16, som en test af et nyt koncept for fremtidens lavprissupermarked. De åbnede primært i anden halvdel af 2020, og i første halvdel af i år vil det antal blive øget, som følge de første positive kundereaktioner. Som sortimentschef får Jette Christiansen ansvaret for at udvikle et udvalg, der skal ramme den moderne, kvalitets- og prisbevidste kunde. Yderligere information

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne

Digitale betalinger sætter rekord i Coop4.1.2021 05:50:00 CETPressemeddelelse

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt - det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon. I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019. ”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor. Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år. ”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse en

Irma donerer julemad til udsatte københavnske familier23.12.2020 09:37:22 CETPressemeddelelse

For første gang har Irma indgået aftale med nonprofit organisationen Nordic Community, som skal sikre julemad til borgere i København, der selv har svært ved at få råd til det. Nordic Community henter mad i de Irmabutikker, der holder lukket i juledagene, og dermed har varer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter jul. ”I Nordic Community er vi rigtig glade for samarbejdet med Irma her i julen. Partnerskabet vil medføre en betydelig reduktion af madspildet fra Irmas butikker hen over juledagene, og maden vil blive fordelt blandt økonomisk trængte borgere rundt omkring i Storkøbenhavn. Samarbejdet omkring fødevarer er især vigtigt i denne tid, hvor pandemien har øget antallet af mennesker, der har brug for hjælp. Sammen kan vi styrke fællesskabet og en bæredygtig fremtid,” siger Saimon Skurichin, stifter og formand, Nordic Community Nordic Community er en nonprofit organisation, som har eksisteret i to år. Deres primære aktivitet er at afhente overskudsmad, som ellers v

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum