Coop Analyse: Syv tendenser, der beskriver 2020
Syv tendenser, der beskriver 2020:
- Mundbind og toiletpapir
- Hjemmebagning
- Rengøring
- Kreativt legetøj
- Vegi-produkter
- Alkoholfri øl og laktosefri mælk
- Rosévin
Mundbind og toiletpapir
Hvis der er to varer, der beskriver 2020, så er det mundbind og toiletpapir.
Da statsminister Mette Frederiksen holdt sit første store pressemøde den 11. marts, sagde hun blandt andet, at ”der er fødevarer nok”, og at nu skulle vi ikke alle sammen gå ned og købe toiletpapir. Men det havde den stik modsatte effekt. I marts solgte vi 54 pct. mere toiletpapir end normalt. Skabene blev fyldt op derhjemme, og det kunne ses på salget i månederne efter, hvor det lå markant under normalen, mens vi alle sammen brugte af hjemmelageret. Samlet set har hjemsendelsen af elever, offentligt ansatte m.v. betydet, at Coop solgte 8 pct. mere toiletpapir i 2020 end i 2019.
Mundbind kom til lidt senere på året. Lørdag 22. august 2020 blev det obligatorisk at bære mundbind i den offentlige trafik. Supermarkederne havde en uge til at skaffe mundbind fra udlandet og distribuere dem ud til alle dele af landet. I Coop fordelte vi salget således, at der i dén uge blev sendt 1 million mundbind ud til butikkerne om dagen. På den måde fik flest muligt danskere mulighed for at købe mundbind, inden loven trådte i kraft. Fra 29. august blev det også obligatorisk at bære mundbind i butikker og offentlige bygninger, hvilket øgede behovet for mundbind. Coop har i 2020 solgt næste 30 millioner mundbind.
Hjemmebagning
Da Danmark blev lukket ned i marts, hvor skolebørnene og mange skulle arbejde hjemmefra, så steg hjemmebageriet. I løbet af marts solgte Coop dobbelt så meget mel som forventet. Det forsatte hen over foråret, og det er tydeligt, at Corona har løftet hjemmebageriet generelt. Salget af mel ligger i 2020 21 pct. over 2019. Og det er ikke de rene klidboller, der er blevet bagt. For salget af sukker lå i 2020 11 pct. over 2019.
Rengøring
Forårssolen stod lavt i marts og lyste klart ind i hver en krog af de danske stuer, så det var meget nemt at se, hvor der trængte til at blive gjort rent. Og da myndighederne også opfordrede også til, at man huskede at gøre rent, betød det, at salget af rengøringsmidler steg. I marts lå salget af rengøringsmidler 27 pct. over forventet. Og hvis vi ser på hele året, så ligger vores rengøring i 2020 9 pct. over 2019.
Kreativt legetøj
Aldrig er der blevet lagt så mange puslespil som i 2020. I det hele taget alt, hvad der hedder kreativt legetøj, som for eksempel tudser, perler, farvelade, malebøger og så videre har været utroligt efterspurgt, mens børnene har været hjemme fra skole, og daginstitutionerne har været lukket. I marts solgte Coop tre gange så meget af den slags som året før. Sommeren uden udlandsrejser og overskyede feriedage bidrog også til den kreative leg, så når kuglerammen gøres op her ved årets udgang, lander vi på en stigning på 52 pct. indenfor det kreative til børn og voksne.
Vegi-produkter
Salget af vegi-produkter – altså plantebaserede produkter som f.eks. havremælk, plantefars og falafel – stiger støt år for år. Det er fortrinsvis de yngre forbrugere under 35 år, der køber de nye plantebasserede produkter. Salget af plantebasserede produkter ligger i 2020 godt 20 pct. højere end i 2019. Plantedrik og plantefars udgør stadig kun nogle få procent af mælke- eller kødforbruget, men vi har set den her stigning år for år, og det forventes, at den fortsætter ind i de kommende år.
Alkoholfri øl og laktosefri mælk
Siden 2012 er salget af lette og helt alkoholfri øl mere end fordoblet, og salgskurven fortsætter opad. Det begyndte 2013 i takt med, at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Det stigende salg har medført, at stadig flere bryggerier tilbyder produkter, der giver den lette ølsmag men uden den tunge alkoholprocent. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 hele 37 pct. højere end i 2019.
Salget af laktosefri mælk er steget markant i 2020. Næsten 20 pct. i forhold til 2019, og siden 2015 har vi set en tredobling. Dertil kan man lægge salget af laktosefri fløde, smør og andre mejeriprodukter. I Danmark anslås det, at 8-10 pct. af befolkningen er laktoseintolerante, og det stemmer fint med en undersøgelse - gennemført af Coop Analyse – der viser, at 9 pct. af danskerne gerne vil undgå laktose i deres kost. Salget af laktosefri produkter er mest udbredt i de store byer. F.eks. spiser og drikker københavnerne dobbelt meget laktosefri som nordjyderne.
Rosévin
Gennem de seneste år har vi set en stigende interesse for rosévin. Og 2020 er ingen undtagelse. Igen i år har rosévinen – trods en vejrmæssig noget blandet sommer – slået rekord. Salget af rosévin lå i 2020 hele 23 pct. højere end i 2019.
Sådan så 2020 ud - set fra Coop Analyse.
Godt nytår!
Kontakter
Analyse- og Kommunikationschef Lars Aarup: 3091 9266
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum