Coop amba bestyrelse bakker Lasse Bolander op i formandsvalg

Pressemeddelelse udsendt på vegne af Coop ambas bestyrelse

Otte ud af elleve medlemmer af Coops amba’s bestyrelse står nu frem med officiel støtte til den nuværende formand, Lasse Bolander, op til Coop’s formandsvalg d 14. april.

"Vi har valgt at give vores opbakning og støtte til Lasse Bolander på baggrund af vores nære samarbejde med ham i bestyrelsen, hvor vi kender ham som en særdeles kompetent, ordentlig og engageret formand," siger næstformand for bestyrelsen Bjarne Dybdahl Andersen.

Han peger på tre centrale områder, hvor Lasse Bolander har stået for en nødvendig udvikling af Coops forretning:

 1. Der er blevet investeret i Coop’s butikker, så de nu fremstår moderne og i god stand.

 2. Coop har med sit fokus på kvalitet, økologi og ansvarlighed flyttet hele branchen væk fra det ensidige fokus på discount.

3.  Coop er i gang med at opgradere IT og teknologi, så Coop sikrer sig førerskab på det digitale område. Coop har bl.a. lanceret et digitalt medlemsprogram med direkte kommunikation til medlemmerne og app-tilbud. Noget som ingen andre aktører på dagligvaremarkedet har.

Og på tre centrale områder for medlemmerne og medlemsdemokratiet:

 1. Coop har i dag det største antal medlemmer nogensinde (1.700.000 )

 2. De medlemsaktive har adgang til et stort katalog med kompetencegivende kurser inde for både forretning og forening.

 3. Bestyrelserne i de Coop-ejede butikker har fået væsentlig større samt øget indflydelse i form af mulighed for at beslutte lokale investeringer.

"Dansk dagligvarehandel står i øjeblikket over for store forandringer, og Coop står overfor store udfordringer. Med Lasse Bolander i spidsen er der udarbejdet en strategi som både sikrer større indtjening, forbedret konkurrenceevne og fortsat udvikling. Vi mener, at stabilitet, erfaring og indsigt i Coop er af afgørende betydning, sådan at vi kan implementere den nye strategi hurtigt og effektivt", siger bestyrelsesmedlem Sofie Irgens.

Det er følgende medlemmer der står bag opbakningen til Lasse Bolander og stemmer på ham til formandsvalget:

Bjarne Dybdahl Andersen, Ole Juel Jakobsen, Jens Chr. Sørensen, Kim Bruhn, Mette Bækgaard Jørgensen, Birgitte Hesselbjerg, Carsten Lingren og Sofie Irgens.

Yderligere information:

Næstformand Bjarne Dybdahl Andersen, 2943 7273

Bestyrelsesmedlem Sofie Irgens, 2097 0697

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud