Coop amba bestyrelse bakker Lasse Bolander op i formandsvalg

Pressemeddelelse udsendt på vegne af Coop ambas bestyrelse

Otte ud af elleve medlemmer af Coops amba’s bestyrelse står nu frem med officiel støtte til den nuværende formand, Lasse Bolander, op til Coop’s formandsvalg d 14. april.

"Vi har valgt at give vores opbakning og støtte til Lasse Bolander på baggrund af vores nære samarbejde med ham i bestyrelsen, hvor vi kender ham som en særdeles kompetent, ordentlig og engageret formand," siger næstformand for bestyrelsen Bjarne Dybdahl Andersen.

Han peger på tre centrale områder, hvor Lasse Bolander har stået for en nødvendig udvikling af Coops forretning:

 1. Der er blevet investeret i Coop’s butikker, så de nu fremstår moderne og i god stand.

 2. Coop har med sit fokus på kvalitet, økologi og ansvarlighed flyttet hele branchen væk fra det ensidige fokus på discount.

3.  Coop er i gang med at opgradere IT og teknologi, så Coop sikrer sig førerskab på det digitale område. Coop har bl.a. lanceret et digitalt medlemsprogram med direkte kommunikation til medlemmerne og app-tilbud. Noget som ingen andre aktører på dagligvaremarkedet har.

Og på tre centrale områder for medlemmerne og medlemsdemokratiet:

 1. Coop har i dag det største antal medlemmer nogensinde (1.700.000 )

 2. De medlemsaktive har adgang til et stort katalog med kompetencegivende kurser inde for både forretning og forening.

 3. Bestyrelserne i de Coop-ejede butikker har fået væsentlig større samt øget indflydelse i form af mulighed for at beslutte lokale investeringer.

"Dansk dagligvarehandel står i øjeblikket over for store forandringer, og Coop står overfor store udfordringer. Med Lasse Bolander i spidsen er der udarbejdet en strategi som både sikrer større indtjening, forbedret konkurrenceevne og fortsat udvikling. Vi mener, at stabilitet, erfaring og indsigt i Coop er af afgørende betydning, sådan at vi kan implementere den nye strategi hurtigt og effektivt", siger bestyrelsesmedlem Sofie Irgens.

Det er følgende medlemmer der står bag opbakningen til Lasse Bolander og stemmer på ham til formandsvalget:

Bjarne Dybdahl Andersen, Ole Juel Jakobsen, Jens Chr. Sørensen, Kim Bruhn, Mette Bækgaard Jørgensen, Birgitte Hesselbjerg, Carsten Lingren og Sofie Irgens.

Yderligere information:

Næstformand Bjarne Dybdahl Andersen, 2943 7273

Bestyrelsesmedlem Sofie Irgens, 2097 0697

Mike Dranov valgt som formand for ny tænketank26.4.2018 06:00pressemeddelelse

Coop besætter formandsposten for den nystiftede tænketank Demokratisk Erhverv. Mike Dranov er ny formand for Tænketanken Demokratisk Erhverv. Det står klart efter tænketankens stiftende generalforsamling. Næstformand bliver advokat Anders Ehlers. ”Det er et stort privilegium for mig at få lov at sidde for bordenden i danmarkshistoriens første sammenslutning af forbrugerejede virksomheder, landbrugets andelsbevægelse og medarbejderkooperativer eller det, vi samlet kalder erhvervsdemokratiske virksomheder,” siger Mike Dranov, nyvalgt formand for tænketanken og foreningsdirektør i Coop. ”Tænketankens første opgave bliver at få dannet et stærkt sekretariat og lave en grundlæggende kortlægning af sektorens størrelse og bidrag til Danmarks økonomi. I andre lande har man årlige opgørelser af demokratiske virksomheders bidrag og størrelse. I Danmark ved vi kun, at disse selskaber har været en vigtig del af historien, og at de efter vores bedste bud er enormt vigtige for Danmark. Den formodning

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen16.4.2018 10:16pressemeddelelse

Irma og Mødrehjælpens samarbejde om at hjælpe udsatte børnefamilier er en kæmpe succes. På Irmas populære madmesse i weekenden overrakte Irma med kundernes hjælp hele 886.000 kroner øremærket til Mødrehjælpens velgørende arbejde. Irma gør en forskel. Men Irmas kunder gør i den grad en kæmpe forskel. Det var budskabet på Irmas årlige madmesse, Mad&Glæde, hvor Irmas direktør, Søren Steffensen, for alvor spredte glæde, da han under sin velkomsttale lørdag overrakte hele 886.000 til Mødrehjælpens arbejde. Pengene, der fremover skal gavne udsatte familier og børn, er doneret fra salget af Irmas kunstdåser og indkøbsnet med motiver af kunstneren Husk Mit Navn, samt fra decembersalget af Irmas eget magasin Krydderiet. Sammenlagt har salget af kunstdåserne og indkøbsnet bidraget med en donation på 748.000 kroner, mens det ubeskårede salg af Krydderiet til en stykpris á 10 kroner har bidraget med 138.000 kroner. Samlet giver det en donation på i alt 886.000 kroner, som ifølge Irmas direktør Sør