Coop: Æglæggende høns må ikke få frakturer

Skader på æglæggende høns er ikke acceptabelt. Derfor tester Coop og leverandøren Dueholm en ny metode for at afhjælpe frakturer på brystbenene.

Otte ud af ti æglæggende høns har frakturer på brystbenet, og det er ikke acceptabelt, mener Coop, der sammen med leverandøren af økologiske æg Dueholm nu vil teste en ny metode, der er mere skånsom for hønsene.

Det var forskere fra Københavns Universitet, der i forrige uge pegede på, at skaderne på brystbenene formentlig opstår, fordi hønen er for lille, når den begynder at lægge æg.

Derfor vil Dueholm nu forsøge at udsætte æglægningstidspunktet med to uger, ved at ændre i lysprogrammet, så hønsene når at vokse sig større, inden de begynder at lægge æg, fortæller Rolf Poulsen, der er direktør hos Dueholm, som leverer økologiske æg til Coop.

”Det er nok ikke en løsning, der fjerner problemet hundrede procent, men vi kan på den anden side ikke bare vente på, at der kommer en løsning. Vi er nødt til at prøve noget af det, som forskerne peger på,” siger Rolf Poulsen.

CSR-chef hos Coop, Thomas Roland, er godt tilfreds med, at problemet, som forskerne pegede på, allerede nu fører til handling hos producenten.

”Det er helt afgørende, at alle, der kan gøre noget ved problemet, forsøger at gøre noget. Og jeg er tilfreds med at vores leverandør af økologiske æg anerkender problemstillingen og allerede nu ændrer i produktionen i håb om at finde nye løsninger,” siger Thomas Roland.

Dueholm er klar til at gå i gang med forsøget ved opstart af næste besætning.

CSR-chef hos Coop Thomas Roland: 30919242
Direktør ved Dueholm Rolf Poulsen: 23614261

Frivillige åbner ny butik med Coop-varer i Feldballe22.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et nyt samarbejde vil Coop gøre det nemmere for borgerne i mindre lokalsamfund at drive en dagligvarebutik. I to år har de cirka 1000 borgere i landsbyerne Feldballe og Tåstrup på Djursland været uden en lokal dagligvarebutik. En gruppe ildsjæle fra lokalområdet har nu taget sagen i egen hånd, og den 24. september åbner borgerbutikken Kooperativet i Feldballe. Det sker i samarbejde med Coop, som skal levere butikkens dagligvaresortiment. Den fysiske butik vil have et basisudvalg af dagligvarer, som Coop leverer fra sit store sortiment, og lokale varer fra foreløbigt ti forskellige leverandører i lokalområdet. Kooperativet Feldballe er ansvarlig for driften af butikken, som også bliver et fælles udleveringssted for online dagligvarer fra Coop.dk Mad. Samarbejdet mellem Coop og Kooperativet Feldballe er en ny måde for Coop at understøtte, at de mindre lokalsamfund kan bevare deres lokale brugs som både indkøbssted og samlingspunkt for et stærkt fællesskab i byen. ”Coops butikker er j