Coop Danmark A/S

Coop åbner klima-laboratorie i Aarhus

Del

Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus bliver til Klima Kvickly. Her vil Coop over det næste år teste, hvordan kunderne kan guides til at handle ind med fokus på bedre klimavalg.

Hvordan kan man træffe klimabevidste valg i sit forbrug af dagligvarer? Klimaaftrykket fra danskernes madforbrug er stort, og det er en bunden opgave at få det reduceret. Landbruget, producenterne og leverandørerne kan gøre meget, men en stor del af reduktionen i klimaaftrykket fra maden, vi spiser, skal komme fra ændrede forbrugsvaner. For at blive klogere på hvad der skal til for at hjælpe de bedre klimavaner på vej, lancerer Coop nu et klima-laboratorie. Uden at fjerne varer fra sortimentet eller ændre på priserne vil Coop over det kommende år udvikle, teste og implementere klimarettede tiltag og løsninger, som skal guide og inspirere til at træffe bedre klimavalg.

 

Klima-laboratoriet etableres i Kvickly i Bruuns Galleri. Varehuset omdøbes til ’Klima Kvickly’, og skal være et klima-laboratorie, hvor Coop vil udvikle, teste og implementere løsninger som skal hjælpe på vej til, at klimaaftrykket fra forbruget og salget af mad kommer indenfor rammerne af Paris Aftalen.

Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander mener man imødekommer et behov hos kunderne for at oplyse bedre om varer og produkters klimapåvirkning:

“Vi vil inspirere til, at indkøb, der er bedre klimavalg, kan være lige så lækre, mættende, farverige og velsmagende, som det man plejede at købe, og uden at det koster mere.”

Test af et klimamærke

I Klima Kvickly vil Coop blandt andet gennemføre en test af et klimamærke, som guider mod bedre klimavalg, med henblik på at få konkrete erfaringer med, hvordan et sådant mærke kan fungere, samt hvad det kommer til at betyde for kundernes faktiske indkøb. Den viden og de erfaringer, Coop gør sig, bliver delt med Fødevareministerens nedsatte arbejdsgruppe, hvor Coop også sidder med, og som skal udarbejde forslag til et nationalt klimamærke.

Klima-laboratoriet skal eksperimentere og invitere indenfor

Coops klimachef Jonas Engberg understreger vigtigheden af at teste flere forskellige klimatiltag i et ægte butikslaboratorie: De konkrete test og tiltag i Klima Kvicklys laboratorie bygger videre på ting, vi ved, og ting vi udvikler undervejs. Så uden at kende alle løsningerne endnu kommer vi til at lægge nye elementer ovenpå, og samtidig invitere andre; lokale ildsjæle, store og små leverandører, faglige eksperter indenfor. For vi synes, det er vigtigt, at vi lærer af hinanden.”

Klimahensyn er inspirerende

Ved Klima Kvicklys afslutning i 2023 håber Coop at være blevet meget klogere på, hvad der virker, og hvordan samspillet med kunder, varer og butik kan sænke klimaaftrykket fra butik til den enkelte indkøbskurv. Men koncerndirektør Per Thau understreger, at det er vigtigt for Coop at lytte til og inspirere kunderne til at overveje klimapåvirkningen fra de enkelte varer, frem for at træffe valget for kunderne ved for eksempel at fjerne bestemt varegrupper.

“Vi mener, at denne forening af et frivilligt bedre klimavalg og et bredt kvalitetssortiment til de rette priser i butikken, er det som skal møde vores kunder, når de handler ind hos os. Og så er det også vores forventning, at Klima Kvickly viser os og andre, at hensyn til klima og bæredygtighed bidrager positivt til varehusets drift og kundernes lyst til at handle ind i varehuset,” siger Per Thau.

Klima Kvickly er et projekt under Coops samlede portefølje af klimatiltag, der igangsættes frem mod 2030 som en del af Coops samlede klimaplan. Coops klimaplan blev som den første i den danske dagligvarebranche godkendt af SBTi i november 2021.

Yderligere information: Klimachef Jonas Engberg,2679 9153

 

 Jonas.engberg@coop.dk

 

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

I dag kl. 13: Coop åbner Danmarks første klimasupermarked i Aarhus10.5.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Coop inviterer til åbning af Klima Kvickly Coop vi inviterer til åbning af Danmarks første klimasupermarked, nemlig Klima Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus, som skal fungere som et klima-laboratorium, hvor man tester nye måder at hjælpe forbrugerne til mere klimavenlige valg i hverdagen i dag tirsdag 10. maj kl. 13-15. Program: 13:00 Velkommen 13:15 Smag på klimatapas tilberedt af kokken Claus Holm 13:30: Koncerndirektør Per Thau, Coop: Derfor åbner Coop Klima Kvickly Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese: Det vil vi opnå med projektet 13:55 Sådan ser det nye Klima Kvickly ud Tilmelding og yderligere information: Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, 5159 4468/ jens.juul.nielsen@coop.dk

Coop inviterer til lancering af Klima Kvickly i Aarhus4.5.2022 14:19:11 CEST | Pressemeddelelse

Coop vil gerne invitere til åbning af Danmarks første klimasupermarked, nemlig Klima Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus, som skal fungere som et klima-laboratorium: Tirsdag 10. maj kl. 13-15. Program: 13:00 Velkommen 13:15 Smag på klimatapas tilberedt af kokken Claus Holm 13:30: Koncerndirektør Per Thau, Coop: Derfor åbner Coop Klima Kvickly Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese: Det vil vi opnå med projektet Kokken Claus Holm: Maden, vi smager på, og lidt om at tænke klima ind i madlavning 13:55 Sådan ser det nye Klima Kvickly ud Tilmelding og yderligere information: Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, 5159 4468/ jens.juul.nielsen@coop.dk

Irmas billigere hverdagsvarer boomer4.5.2022 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Krisen har på kort tid givet kunderne i Irma nye vaner. Uden ekstra markedsføring er salget af Irmas egen serie af billigere varer, Irmas Hverdag, steget med 19 procent i april i år i forhold til samme måned sidste år. Det får nu Irma til at udvide serien og give den mere plads i butikkerne. ”Vi kan mærke, at kunderne ændrer adfærd. De store prisstigninger i dagligvarehandelen generelt påvirker også vores kunder. De stiller stadig krav til kvalitet, men de kigger mere på prisen, end de gjorde for bare et par måneder siden,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma. Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer fra dybfrost til personlig pleje-produkter. Heraf er 85 procent økologiske. ”For vores kunder er det vigtigt, at varerne er økologiske og i en fortsat lødig kvalitet. Det er Irmas Hverdag, men billigere end de tilsvarende mærkevarer, så det giver god mening, at mange skifter til dem lige nu,” siger Jan Larsen. Irma udvider løbende sortimentet, og forventer at s

Coops globale software-selskab passerer 100 mio. kr. og giver overskud2.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lobyco A/S, som Coop stiftede i september 2020, har i 2021 haft en omsætning på over 103 mio. kr., og leverer et resultat på 1,4 mio. kr. Selskabet har nu ca. 180 medarbejdere på kontorer i København, Rumænien, Polen og Ukraine, som primært beskæftiger sig med udvikling og drift af digitale løsninger. Selskabet sælger digitale kommunikations- og loyalitetsløsninger til detailhandlere over hele verden. Udgangspunktet er Coop Appen, som er den mest anvendte og populære app i dansk dagligvarehandel. Via appen kan kunderne få tilbud, bestille varer, gå uden om kassen i butikker med Scan & Betal, få opskrifter, kvitteringer og meget mere. ”Detailhandlere over hele verden har samme udfordring: At få en effektiv digital kommunikation med kunderne og styrke loyaliteten. Vi har udviklet en teknologi, der virker effektivt ved meget stor volumen, og et koncept, som er meget populært hos forbrugerne. Inden for det sidste år har vores app ligget nr. 1 på App Store i tre europæiske lande,” fortæller

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum