Coop 365discount til den kommende regering: Skær momsen på frugt og grønt

Sjældent har behovet for billigere, sunde fødevarer været større end nu. Inflationen har medført store prisstigninger, som ikke mindst rammer de danske familier og husholdninger hårdt - og både klimaet og den danske folkesundhed har brug for mindre kød og mere af de plantebaserede fødevarer. Derfor mener Coop 365discount, at tiden er inde til at gøre noget ved priserne på frugt og grønt.
Fra 27. oktober og en uge frem fjerner kæden et beløb svarende til momsen på frisk frugt og grønt* og bruger dermed et betydeligt millionbeløb på at undersøge, hvad en prisnedsættelse på 20% betyder for salget. Formålet er netop at samle dokumentation for effekten – og selvfølgelig at skærpe politikernes opmærksomhed på sagen.
"Vi mener, at det er nu, politikerne skal skære momsen på frisk frugt og grønt. Det er nu, de høje dagligvarepriser presser mange forbrugere. Det er nu, der skal handles på vegne af klimaet og folkesundheden. Derfor er det nu, vi går ud og siger til den kommende regering: Skær momsen på frisk frugt og grønt," siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365discount.
Samtidig med prisnedsættelsen indleder kæden en landsdækkende underskriftsindsamling blandt kunderne for at vise den kommende regering, at der er folkelig opbakning til initiativet.
”Lavere moms på frugt og grønt vil flytte salget over på de sundere og mindre klimabelastende varer. Det vil ikke øge det samlet forbrug, men det vil forventeligt erstatte nogle af de animalske fødevarer med nogle flere plantebaserede fødevarer. Det har vi brug for, og derfor giver det god mening at gøre noget markant, der vil hjælpe mange danskere og styrke folkesundheden,” siger Thomas Nielsen.
365discount er Danmarks nye dagligvarekæde, som lige nu består af ca. 250 butikker, og som frem mod jul vil blive udvidet med yderligere ca. 100 butikker. Kæden er ejet af Coop, der med 1,9 millioner medlemmer i ryggen støtter initiativet om at skære momsen på frisk frugt og grønt.
Yderligere information: Kommerciel direktør Jeff Salter, 2163 9091
*Teknisk set sænker kæden priserne med hvad der svarer til den danske moms; kæden betaler naturligvis den lovfastsatte moms.
Faktaboks:
De officielle kostråd, som Fødevareministeriet står bag, opfordrer danskerne til at spise mere grønt og mindre kød. I gennemsnit udleder hver dansker ca. 3 ton CO2 om året via vores forbrug af drikke- og fødevarer. Det kan reduceres rigtig meget – faktisk op mod 35, ifølge tal fra DTU -, hvis vi vender os til f.eks. at skrue op for det grønne og ned for kød på vores tallerkner.
Og hvis kunder i 365discount f.eks. erstattede bare 10% af købet af kød og færdigretter med frugt og grønt, ville det samlede klimaaftryk fra salget af alt mad og drikke i 365 falde med 3% - eller svarende til næsten 100 kg. CO2 om året per kunde, hvis man altså regner med, at hver kunde har et aftryk, som svarer tilbage det gennemsnitlige klimaaftryk per dansker.
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
Brugser på Langeland vil skabe en af Danmarks største brugsforeninger15.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at styrke de lokale dagligvarebutikker på Langeland er der afholdt dialogmøder for at samle brugs-butikkerne på øen i én stor brugsforening med fortsat stærk lokal forankring og medejerskab for de enkelte butikker.
Fakta Tyskland holder kæmpe genåbningsfest i Aventoft30.7.2025 14:38:31 CEST | Pressemeddelelse
Opdatering: På grund af højvande genåbner broerne først i løbet af weekenden, men åbningstilbuddene Fakta Spotmarket i Aventoft syd for grænsen gælder fortsat fra fredag morgen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum