Coop 365discount til den kommende regering: Skær momsen på frugt og grønt
Sjældent har behovet for billigere, sunde fødevarer været større end nu. Inflationen har medført store prisstigninger, som ikke mindst rammer de danske familier og husholdninger hårdt - og både klimaet og den danske folkesundhed har brug for mindre kød og mere af de plantebaserede fødevarer. Derfor mener Coop 365discount, at tiden er inde til at gøre noget ved priserne på frugt og grønt.
Fra 27. oktober og en uge frem fjerner kæden et beløb svarende til momsen på frisk frugt og grønt* og bruger dermed et betydeligt millionbeløb på at undersøge, hvad en prisnedsættelse på 20% betyder for salget. Formålet er netop at samle dokumentation for effekten – og selvfølgelig at skærpe politikernes opmærksomhed på sagen.
"Vi mener, at det er nu, politikerne skal skære momsen på frisk frugt og grønt. Det er nu, de høje dagligvarepriser presser mange forbrugere. Det er nu, der skal handles på vegne af klimaet og folkesundheden. Derfor er det nu, vi går ud og siger til den kommende regering: Skær momsen på frisk frugt og grønt," siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365discount.
Samtidig med prisnedsættelsen indleder kæden en landsdækkende underskriftsindsamling blandt kunderne for at vise den kommende regering, at der er folkelig opbakning til initiativet.
”Lavere moms på frugt og grønt vil flytte salget over på de sundere og mindre klimabelastende varer. Det vil ikke øge det samlet forbrug, men det vil forventeligt erstatte nogle af de animalske fødevarer med nogle flere plantebaserede fødevarer. Det har vi brug for, og derfor giver det god mening at gøre noget markant, der vil hjælpe mange danskere og styrke folkesundheden,” siger Thomas Nielsen.
365discount er Danmarks nye dagligvarekæde, som lige nu består af ca. 250 butikker, og som frem mod jul vil blive udvidet med yderligere ca. 100 butikker. Kæden er ejet af Coop, der med 1,9 millioner medlemmer i ryggen støtter initiativet om at skære momsen på frisk frugt og grønt.
Yderligere information: Kommerciel direktør Jeff Salter, 2163 9091
*Teknisk set sænker kæden priserne med hvad der svarer til den danske moms; kæden betaler naturligvis den lovfastsatte moms.
Faktaboks:
De officielle kostråd, som Fødevareministeriet står bag, opfordrer danskerne til at spise mere grønt og mindre kød. I gennemsnit udleder hver dansker ca. 3 ton CO2 om året via vores forbrug af drikke- og fødevarer. Det kan reduceres rigtig meget – faktisk op mod 35, ifølge tal fra DTU -, hvis vi vender os til f.eks. at skrue op for det grønne og ned for kød på vores tallerkner.
Og hvis kunder i 365discount f.eks. erstattede bare 10% af købet af kød og færdigretter med frugt og grønt, ville det samlede klimaaftryk fra salget af alt mad og drikke i 365 falde med 3% - eller svarende til næsten 100 kg. CO2 om året per kunde, hvis man altså regner med, at hver kunde har et aftryk, som svarer tilbage det gennemsnitlige klimaaftryk per dansker.
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop sætter rekord i udlevering af pakker2.12.2024 10:45:00 CET | Pressemeddelelse
Efter Black Friday boomer det med pakker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount
Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.
To store brugsforeninger går sammen på tværs af landegrænser6.11.2024 11:30:04 CET | Pressemeddelelse
Fredensborg Brugsforening (FOB) investerer et tocifret millionbeløb i den færøske brugsforening Føroya Keypssamtøka (FK), og de to store selvstændige brugsforeninger indgår dermed et strategisk samarbejde. Sammen danner de et fælles selskab, hvor de hver ejer 50 procent, men med stemmemajoritet til Fredensborg Brugsforening.
Kvickly og SuperBrugsen i fornyet samarbejde med Disney om julens store samlealbum24.10.2024 06:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Fredag 25. oktober begynder salget af et nyt Disney samlealbum og udlevering af nye samlemærker i samtlige af Coops ca. 300 Kvickly og SuperBrugsen butikker. Igen i år vil man kunne samle hyggelige samlemærker med motiver og scener fra masser af Disneys største film – selv Vaiana 2 som først har premiere til november, har fundet vej til samlemærkerne. For hver 100 kr. man handler i Kvickly og SuperBrugsen frem til og med 23. december, får man en pakke med 3 samlemærker – som kommer i flere former, både med og uden glitter- og hologram-lignende effekt. I det 50 siders farvestrålende samlealbum er der plads til 100 forskellige samlemærker, der er opskrifter og masser af hyggelige opgaver. “Vi så sidste år, hvor mange børnefamilier, der fik en positiv oplevelse med dette hyggelige samleprojekt. Derfor er vi glade for, at det er lykkes igen i år at indgå et samarbejde med Disney,” siger marketingchef Annette Bramsen, Kvickly/SuperBrugsen. “Coops kundefokus og enestående eksekveringsevne va
365discount Hinnerup bygger om og får Normal som nabo8.10.2024 09:03:17 CEST | Pressemeddelelse
365discount på Storegade 20 i Hinnerup bliver bygget om og udvidet til en større og mere tidssvarende butik. Ombygningen er så småt gået i gang, og den forventes af være færdig i slutningen af januar 2025. Butikken vil være lukket for kunder i fjorten dage i begyndelsen af januar. Butikschef Poul Bro Miltersen glæder sig til at slå dørene op til en forandret butik i det nye år, som vil give kunderne en forbedret indkøbsoplevelse. Han siger: ”Vi opgraderer butikkens indretning, og der kommer nyt inventar og nye kølemøbler. Sortimentet bliver udvidet med flere ferskvarer og mere frugt og grønt. Og så kommer der et selvbetjeningsområde, hvor man kan betale med både kort og Coops app.” Normal kommer til byen 365discount i Hinnerup får desuden ny nabo. I forbindelse med ombygningen bliver der plads til en Normal-butik ved siden af butikken, som åbner i løbet af foråret 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum