Coop 365discount til den kommende regering: Skær momsen på frugt og grønt

Fra 27. oktober og en uge frem til efter valget fjerner Danmarks grønne discountkæde momsen på normalprisen af frisk frugt og grønt. Samtidig indleder kæden en underskriftindsamling blandt kunderne for at gå sammen om at opfordre den kommende regering til at skære momsen permanent

Sjældent har behovet for billigere, sunde fødevarer været større end nu. Inflationen har medført store prisstigninger, som ikke mindst rammer de danske familier og husholdninger hårdt - og både klimaet og den danske folkesundhed har brug for mindre kød og mere af de plantebaserede fødevarer. Derfor mener Coop 365discount, at tiden er inde til at gøre noget ved priserne på frugt og grønt.

Fra 27. oktober og en uge frem fjerner kæden et beløb svarende til momsen på frisk frugt og grønt* og bruger dermed et betydeligt millionbeløb på at undersøge, hvad en prisnedsættelse på 20% betyder for salget. Formålet er netop at samle dokumentation for effekten – og selvfølgelig at skærpe politikernes opmærksomhed på sagen.

"Vi mener, at det er nu, politikerne skal skære momsen på frisk frugt og grønt. Det er nu, de høje dagligvarepriser presser mange forbrugere. Det er nu, der skal handles på vegne af klimaet og folkesundheden. Derfor er det nu, vi går ud og siger til den kommende regering: Skær momsen på frisk frugt og grønt," siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365discount.

Samtidig med prisnedsættelsen indleder kæden en landsdækkende underskriftsindsamling blandt kunderne for at vise den kommende regering, at der er folkelig opbakning til initiativet.

”Lavere moms på frugt og grønt vil flytte salget over på de sundere og mindre klimabelastende varer. Det vil ikke øge det samlet forbrug, men det vil forventeligt erstatte nogle af de animalske fødevarer med nogle flere plantebaserede fødevarer. Det har vi brug for, og derfor giver det god mening at gøre noget markant, der vil hjælpe mange danskere og styrke folkesundheden,” siger Thomas Nielsen.

365discount er Danmarks nye dagligvarekæde, som lige nu består af ca. 250 butikker, og som frem mod jul vil blive udvidet med yderligere ca. 100 butikker. Kæden er ejet af Coop, der med 1,9 millioner medlemmer i ryggen støtter initiativet om at skære momsen på frisk frugt og grønt.

Yderligere information: Kommerciel direktør Jeff Salter, 2163 9091

*Teknisk set sænker kæden priserne med hvad der svarer til den danske moms; kæden betaler naturligvis den lovfastsatte moms.

Faktaboks:

De officielle kostråd, som Fødevareministeriet står bag, opfordrer danskerne til at spise mere grønt og mindre kød. I gennemsnit udleder hver dansker ca. 3 ton CO2 om året via vores forbrug af drikke- og fødevarer. Det kan reduceres rigtig meget – faktisk op mod 35, ifølge tal fra DTU -, hvis vi vender os til f.eks. at skrue op for det grønne og ned for kød på vores tallerkner.

Og hvis kunder i 365discount f.eks. erstattede bare 10% af købet af kød og færdigretter med frugt og grønt, ville det samlede klimaaftryk fra salget af alt mad og drikke i 365 falde med 3% - eller svarende til næsten 100 kg. CO2 om året per kunde, hvis man altså regner med, at hver kunde har et aftryk, som svarer tilbage det gennemsnitlige klimaaftryk per dansker
.

Coops første ungeråd er nu valgt25.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I forlængelse af forårets ansættelse af en ungeminister, nedsættes nu Coops første ungeråd. Målet med ungerådet er at give større indflydelse og ejerskab over Coop til unge kollegaer. Derfor har det været muligt for alle unge ansatte i Coop, der er omkring 15-25 år gamle, at blive en del af ungerådet. Som medlem af ungerådet skal man sammen med andre Coop kollegaer rådgive Coops ungeminister om, hvilke temaer som Coops unge ansatte ønsker, at ungeministeren skal arbejde med. Ungerådet mødes hver måned og på møderne drøftes både ungerådets egne emner og emner fra Servicekontoret. Årets ungeråd består af: Morten Brixen, Kvickly Silkeborg Emilie Friis-Vestergaard, SuperBrugsen Fensmark Tim Hylander, Coop365 Discount Børkop Cecilie Nielsen, Kvickly Middelfart Katrine Høfner, SuperBrugsen Løgstør Anders Jensen, SuperBrugsen Vig Frederikke Sommer, Dagli’Brugsen Snertinge Sebastian Ravn, SuperBrugsen Hinnerup Marcus Jørgensen, SuperBrugsen Roskilde Frederik Pedersen, Kvickly Svendborg Storcen