Coop: 200 online demokratimøder på én uge

Holder din Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’Brugsen digitalt årsmøde eller generalforsamling i denne uge? Det er der cirka 200 af Coops butikker, der gør

Coops lokale bestyrelser giver medlemmerne mulighed for at bestemme noget, som giver mening for dem og deres butik. For første gang kan Coops medlemmer mange steder i landet være med hjemmefra via Coop app’en, når Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen holder årsmøder og generalforsamlinger.

De første digitale møder for Coops medlemmer er afviklet med succes, og i denne uge fra 19. - 25. april afvikler cirka 200 butikker arrangementer, som foregår via Coop app’en.
Det digitale medlemsdemokrati er blevet muligt efter måneders intensive forberedelser.

”Vi har lavet en rigtig god løsning, så butikkerne kan involvere medlemmerne gennem Coop app’en. Siden slutningen af januar i år har 565 bestyrelsesmedlemmer i butikker og brugsforeninger været på kursus i den tekniske eller praktiske afvikling af et digitalt årsmøde eller generalforsamling. Vi er meget tilfredse med, at bestyrelserne har taget muligheden til sig på denne her måde og ser frem til at fejre medlemsdemokratiet med et ordentligt brag – trods corona,” fortæller foreningsdirektør Mike Dranov.

”Jeg er glad for, at vi er lykkedes med at nytænke vores medlemsdemokrati, så medlemmerne kan deltage digitalt og få indflydelse på vores fælles virksomhed og deres egen butik på en sikker og tryg måde,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Medlemmer kan finde et årsmøde eller generalforsamling i deres butik på bestemnoget.coop.dkog holde øje med ”Din butik” i Coop app’en for nærmere information.

Fakta om digitalt demokrati i Coop

• Coop er en demokratisk virksomhed, som 1,9 million medlemmer ejer i fællesskab. Engagement og medlemsdemokrati er Coops livsnerve og har formet både den danske dagligvarehandel og samfundet i mere end 150 år.
  • Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly har tilsammen mere end 500 lokale bestyrelser med ca. 3.700 medlemsvalgte.
  • Foreningssekretariatet i Coop amba har sammen med Coops nye softwareselskab Lobyco udviklet en digital platform, som giver bestyrelserne mulighed for at invitere butikkens medlemmer til årsmøde eller generalforsamling via Coop app’en, så de kan deltage hjemmefra.
  • Butikkernes bestyrelser er valgt af medlemmerne. Det er personer, som også arrangerer madfællesskaber og debat- og forbrugeraftener. Bestyrelsen arbejder for at styrke fællesskabet i byen, butikken som indkøbssted, medlemmernes indflydelse på butikken og Coops arbejde med ansvarligt forbrug.
  • Man skal vælges af Coops medlemmer for at blive en del af butikkens bestyrelse. Det sker på et møde for medlemmerne af butikken. For Coop-ejede butikker hedder mødet et årsmøde, og for de selvstændige butikker hedder det en generalforsamling.

Yderligere information:

Foreningsdirektør og adm. direktør i Coop amba, Mike Dranov, tlf. 52 21 32 54, mike.dranov@coop.dk

Formand Lasse Bolander (via kommunikationskonsulent June Scheibel), tlf. 22 53 68 75

Coop Bank konsoliderer sig med hidtil bedste regnskab10.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med mere end en 6-dobling af resultatet styrker Coop Bank sin position som et solidt pengeinstitut. Resultatet før skat er steget fra 8,1 mio. kr. i 2022 til 55,2 mio. kr. i 2023. Efter skat er resultatet forbedret fra 6,7 mio. kr. til 41,3 mio. kr. Det er 3. år i træk, at banken, der blev grundlagt i 2013, giver overskud. ”Vi begynder nu at høste gevinsterne af vores investeringer og vores indsats for at tilbyde danskerne en enkel og fair bank med gennemskuelige produkter,” siger bankdirektør Allan Nørholm, Coop Bank. Banken har i 2023 haft en vækst i indlånet på 14 procent, mens udlånet har ligget stabilt. ”Vi har i gennemsnit hævet indlånsrenterne med det samme som udlånsrenterne, og det har tiltrukket en del kunder,” siger Allan Nørholm. Coop Bank giver positiv rente til alle kunder og på alle konti. Uanset om kunderne har samlet alt i Coop Bank eller kun har indlån i banken. Lige nu er satserne: 0,5% for indlån op til 50.000 kr. 1,0% for den del af indlånet der overstiger 50.000 k