Coop: 200 online demokratimøder på én uge

Holder din Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli’Brugsen digitalt årsmøde eller generalforsamling i denne uge? Det er der cirka 200 af Coops butikker, der gør

Coops lokale bestyrelser giver medlemmerne mulighed for at bestemme noget, som giver mening for dem og deres butik. For første gang kan Coops medlemmer mange steder i landet være med hjemmefra via Coop app’en, når Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen holder årsmøder og generalforsamlinger.

De første digitale møder for Coops medlemmer er afviklet med succes, og i denne uge fra 19. - 25. april afvikler cirka 200 butikker arrangementer, som foregår via Coop app’en.
Det digitale medlemsdemokrati er blevet muligt efter måneders intensive forberedelser.

”Vi har lavet en rigtig god løsning, så butikkerne kan involvere medlemmerne gennem Coop app’en. Siden slutningen af januar i år har 565 bestyrelsesmedlemmer i butikker og brugsforeninger været på kursus i den tekniske eller praktiske afvikling af et digitalt årsmøde eller generalforsamling. Vi er meget tilfredse med, at bestyrelserne har taget muligheden til sig på denne her måde og ser frem til at fejre medlemsdemokratiet med et ordentligt brag – trods corona,” fortæller foreningsdirektør Mike Dranov.

”Jeg er glad for, at vi er lykkedes med at nytænke vores medlemsdemokrati, så medlemmerne kan deltage digitalt og få indflydelse på vores fælles virksomhed og deres egen butik på en sikker og tryg måde,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Medlemmer kan finde et årsmøde eller generalforsamling i deres butik på bestemnoget.coop.dkog holde øje med ”Din butik” i Coop app’en for nærmere information.

Fakta om digitalt demokrati i Coop

• Coop er en demokratisk virksomhed, som 1,9 million medlemmer ejer i fællesskab. Engagement og medlemsdemokrati er Coops livsnerve og har formet både den danske dagligvarehandel og samfundet i mere end 150 år.
  • Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly har tilsammen mere end 500 lokale bestyrelser med ca. 3.700 medlemsvalgte.
  • Foreningssekretariatet i Coop amba har sammen med Coops nye softwareselskab Lobyco udviklet en digital platform, som giver bestyrelserne mulighed for at invitere butikkens medlemmer til årsmøde eller generalforsamling via Coop app’en, så de kan deltage hjemmefra.
  • Butikkernes bestyrelser er valgt af medlemmerne. Det er personer, som også arrangerer madfællesskaber og debat- og forbrugeraftener. Bestyrelsen arbejder for at styrke fællesskabet i byen, butikken som indkøbssted, medlemmernes indflydelse på butikken og Coops arbejde med ansvarligt forbrug.
  • Man skal vælges af Coops medlemmer for at blive en del af butikkens bestyrelse. Det sker på et møde for medlemmerne af butikken. For Coop-ejede butikker hedder mødet et årsmøde, og for de selvstændige butikker hedder det en generalforsamling.

Yderligere information:

Foreningsdirektør og adm. direktør i Coop amba, Mike Dranov, tlf. 52 21 32 54, mike.dranov@coop.dk

Formand Lasse Bolander (via kommunikationskonsulent June Scheibel), tlf. 22 53 68 75

Kvickly åbner over 50 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:26:43 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner Kvickly over 50 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 5 varehuse pr. måned. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger, opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Vi gør det for at imødekomme vores kunders krav om kvalitetsmad, inspiration og løsninger, der gør hverdagen lidt lettere,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly Forud for åbningen er der gennemført et uddannelsesprogram for medarbejderne, så kunderne kan få rådgivning af de faguddannede medarbejdere. Danskernes indkøbsvaner er under hastig forandring. I forbindelse med et måltidsstudie i 2019 konstaterede Coop en klar differentiering m

SuperBrugsen åbner 150 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:24:07 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner SuperBrugsen ca. 160 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Afdelingerne vil byde på inspiration til varierede, nemme måltidsløsninger af god kvalitet. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 15 butikker pr. måned. Dermed er der tale om et af de største udrulningsprojekter i kædens historie. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger,opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed,” siger kædedirektør Jesper Gottschalck Jen

Plantning af 250.000 træer i Coops første folkeskov begynder11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

(Bemærk i forhold til tidligere udsendt meddelelse, vil der pga Corona-situationen ikke være skole-elever med i plantningen). Tirsdag og onsdag den 11. og 12. maj begynder Coop at plante 250.000 træer i den første af en række folkeskove, koncernen har planlagt over hele Danmark. Den første folkeskov er ved Idomlund i Holstebro. Redaktionen er meget velkommen til at overvære plantningen og høre mere om projektet 12. maj kl. 10-14 Til stede er klimachef i Coop, Peter Svendsen, der er ansvarlig for projektet, og det lokale skovråd m.fl. Arealet ved Idomlund er på 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner). Coop har købt det i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der altså begynder i næste uge. Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer skov, hvilket forventes at koste i størrelsesorden 160 millioner kr. Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drikkevandet, skabe rekreative fællesareal

Brugsforening åbner første Coop3653.5.2021 09:39:37 CEST | Pressemeddelelse

Som den første selvstændige brugsforening åbner Middelfart Brugsforening nu en Coop365. Coop365 er en test af fremtidens lavprissupermarked, som i løbet af de seneste otte måneder er blevet en voksende succes, og som nu omfatter ca. 40 butikker over hele Danmark. Middelfart Brugsforening har besluttet at bygge den Fakta-butik, man driver i Gelsted, om til en Coop365. Den nye butik skal stå klar inden sommerferien i år. ”Det er et meget positivt signal, at en af landets største brugsforeninger tror så meget på Coop365, at de går ind og investerer i konceptet allerede på dette tidspunkt,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop365 og Fakta. Med konverteringen til Coop365 får butikken ca. 1000 flere forskellige varer. Konceptet er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked – et nyt format som placerer sig mellem discountbutikker og kvalitetssupermarkeder. Billigere i pris, bedre i udvalg og nemmere i hverdagen. Butikken i Gelsted er en af de i alt ni Fakta-butikker, som drives på franchis