Coop: 200 online demokratimøder på én uge
Coops lokale bestyrelser giver medlemmerne mulighed for at bestemme noget, som giver mening for dem og deres butik. For første gang kan Coops medlemmer mange steder i landet være med hjemmefra via Coop app’en, når Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen holder årsmøder og generalforsamlinger.
De første digitale møder for Coops medlemmer er afviklet med succes, og i denne uge fra 19. - 25. april afvikler cirka 200 butikker arrangementer, som foregår via Coop app’en.
Det digitale medlemsdemokrati er blevet muligt efter måneders intensive forberedelser.
”Vi har lavet en rigtig god løsning, så butikkerne kan involvere medlemmerne gennem Coop app’en. Siden slutningen af januar i år har 565 bestyrelsesmedlemmer i butikker og brugsforeninger været på kursus i den tekniske eller praktiske afvikling af et digitalt årsmøde eller generalforsamling. Vi er meget tilfredse med, at bestyrelserne har taget muligheden til sig på denne her måde og ser frem til at fejre medlemsdemokratiet med et ordentligt brag – trods corona,” fortæller foreningsdirektør Mike Dranov.
”Jeg er glad for, at vi er lykkedes med at nytænke vores medlemsdemokrati, så medlemmerne kan deltage digitalt og få indflydelse på vores fælles virksomhed og deres egen butik på en sikker og tryg måde,” siger Coops formand Lasse Bolander.
Medlemmer kan finde et årsmøde eller generalforsamling i deres butik på bestemnoget.coop.dkog holde øje med ”Din butik” i Coop app’en for nærmere information.
Fakta om digitalt demokrati i Coop
- Coop er en demokratisk virksomhed, som 1,9 million medlemmer ejer i fællesskab. Engagement og medlemsdemokrati er Coops livsnerve og har formet både den danske dagligvarehandel og samfundet i mere end 150 år.
- Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly har tilsammen mere end 500 lokale bestyrelser med ca. 3.700 medlemsvalgte.
- Foreningssekretariatet i Coop amba har sammen med Coops nye softwareselskab Lobyco udviklet en digital platform, som giver bestyrelserne mulighed for at invitere butikkens medlemmer til årsmøde eller generalforsamling via Coop app’en, så de kan deltage hjemmefra.
- Butikkernes bestyrelser er valgt af medlemmerne. Det er personer, som også arrangerer madfællesskaber og debat- og forbrugeraftener. Bestyrelsen arbejder for at styrke fællesskabet i byen, butikken som indkøbssted, medlemmernes indflydelse på butikken og Coops arbejde med ansvarligt forbrug.
- Man skal vælges af Coops medlemmer for at blive en del af butikkens bestyrelse. Det sker på et møde for medlemmerne af butikken. For Coop-ejede butikker hedder mødet et årsmøde, og for de selvstændige butikker hedder det en generalforsamling.
Yderligere information:
Foreningsdirektør og adm. direktør i Coop amba, Mike Dranov, tlf. 52 21 32 54, mike.dranov@coop.dk
Formand Lasse Bolander (via kommunikationskonsulent June Scheibel), tlf. 22 53 68 75
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum