Consid

Consid udfordrer det danske IT-marked

Consid, en af Sveriges største IT-virksomheder, udvider nu til Danmark. Virksomheden sigter mod at have over 130 ansatte inden udgangen af 2025. Målet er at blive Nordens største inden for fem år.
Peter Hellgren

Consid har haft rekordstor vækst i de seneste år og har klaret sig gennem pandemien på bedste vis. Virksomheden står på et stærkt stabilt fundament og tiden er moden til det danske marked, siger Peter Hellgren adm. direktør i Consid.

Den milde recession, som har ramt Europa og hele industrien hårdt, har ikke påvirket Consid nævneværdigt. Tværtimod har virksomheden skrevet kontrakter med en lang række nye kunder det seneste halvår og har formået at holde et højt tempo i rekrutteringen. I løbet af årets første seks måneder rekrutterede Consid over 400 nye medarbejdere og har nu passeret 1.500 medarbejdere. Omsætningen for første halvår steg med 37 procent til SEK 1.057 millioner sammenlignet med samme periode sidste år. Det er langt over sine konkurrenter, især i betragtning af, at væksten er organisk. For hele året 2021 steg omsætningen med 37 procent, fra SEK 772 millioner til SEK 1.057 millioner. Resultatet blev 127,6 millioner SEK, en vækst på 26,7 procent.

- Det er fantastiske tal. Især da vi er i en mild recession, hvor den høje inflation kombineret med rentestigninger og faldende aktivpriser forventes at trække den generelle efterspørgsel ned. Denne opbremsning har vi ikke set noget til, siger Peter Hellgren.

Dansk økonomi ligner på mange måder den svenske økonomi. Danmark er også på vej mod recession, i høj grad på grund af energikrisen i Europa med højere inflation til følge. Derudover lider Danmark også af en akut kompetencekrise inden for IT og tech. Der er ikke noget, der afskrækker Consid.

- Vi har allerede ansat vores første konsulenter i Danmark, og vi føler ikke, at rekruttering bliver et problem. Takket være en balance mellem kunder i den offentlige sektor og store private aktører er efterspørgslen efter Consids ydelser steget markant de seneste år. Efterspørgslen har været upåvirket over for de økonomiske forhold. Jeg er overbevist om, at vi vil se den samme tendens på det danske marked, siger Carl Hagberg, der skal lede etableringen i Danmark.

Den danske ekspansion begynder i København, med målet om at have 30 ansatte inden for et år. Virksomheden har allerede omkring ti kunder i Danmark. Heriblandt større virksomheder inden for bank og finans, men også inden for IT og fødevareindustrien.

Nathalie Besèr
+ 46 730 56 70 30