Concordium

Concordium blockchain bidrager til Energinets nye grønne energicertifikat-platform

Concordium bidrager til en del af løsningen i Energinets nye platform hvor blockchain-teknologien skal garantere troværdigheden af Energinets grønne energicertifikater.

Samarbejdet mellem Energinet og Concordium er et vigtigt skridt fremad for den grønne omstilling og et bud på blockchain-teknologiens potentiale til at drive positiv forandring. Det centrale element i løsningen er energicertifikater, som på et granulært niveau kæder produktion af energi sammen med forbrug. I samarbejdet har man udviklet en registreringsmetode for strømproduktion og strømforbrug, som for første gang gør det muligt for virksomheder at dokumentere præcist hvor stor en del af deres strømforbrug, der kommer fra grøn strøm og hvornår.

"Energinet er en pioner inden for registrering af grøn energi, og Concordiums blockchain velegnet til at skabe transparens og verifikation af grøn energi. Energinets og de mange forbrugende virksomheder kan nu i deres miljø beretninger og CO2-beregninger dokumentere deres grønne energiforbrug og dermed sikre mod “greenwashing”. Vores decentrale blockchain teknologi skaber troværdighed og målbarhed for produktionen og forbruget af grøn strøm, hvilket er vigtigt for hele energisektoren og samfundet i det hele taget" siger Lone Fønss Schrøder, administrerende direktør for Concordium.

Blockchain er en del af løsningen i den grønne omstilling
Blockchain-teknologiens decentraliserede karakter sikrer, at certifikater ikke kan ændres, når først de er udstedt. Man kan dermed verificere certifikaterne og stole på deres gyldighed uden at være afhængig af enkelte aktører i økosystemet. Dette giver mulighed for reel interoperabilitet mellem alle deltagere i et økosystem.

Med kravet om, at granulære certifikater skal kunne udstedes med korte intervaller, skal løsningen designes til at håndtere et meget stort antal transaktioner. Platformen grupperer via blockchain teknologi derfor transaktioner i såkaldte Merkle-trees, hvilket gør det muligt at dokumentere rigtigheden af milliarder af registreringer, men med et begrænset antal registreringer på Concordium blockchain. Det gør løsningen billig i drift.

Selv om løsningen giver mulighed for offentlig verifikation af energicertifikater behandles detaljerede brugs- eller produktionsoplysninger fortroligt i certifikaterne. Forbruger og producenter har således selv kontrol over disse data uden at være i stand til at ændre dem og kan offentliggøre dem efter eget skøn eller af lovgivningsmæssige årsager.

Om Concordium
Concordium er en videnskabsbaseret blockchain designet til at balancere fortrolighed med ansvarlighed gennem dets ID-lag og brugen af ”zero-knowledge beviser”. At skabe tillid med ID er en forudsætning for skalering af decentrale produkter. Concordium er en hurtig, sikker og højskala platform, der gør bygning og brug af dApps nemmere og mere tilgængelig.

Concordium adskiller sig ved at have en tredjepartsverificeret ID og ved at tilbyde næsten øjeblikkelig, reel finalitet, hvilket hindrer tilbagerulning af transaktioner, samt lave transaktions-gebyrer (knyttet til FIAT) og med en høj transaktions kapacitet. Yderligere oplysninger: concordium.com

Om Energinet
Energinet er en uafhængig offentlig virksomhed ejet af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Det ejer, driver og udvikler transmissionssystemerne for el og gas i Danmark. Yderligere oplysninger: energinet.dk

Følg pressemeddelelser fra Concordium