Deloitte

Computerspil og Lego er årets julehit til børnene

Del

Mens de ’kedelige’ bløde pakker kommer ind som nr. 2

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær

København, 8. december 2015

I år er det især computerspil og byggelegetøj som Lego, der fylder godt op i julemandens sæk, når det bliver børnenes tur til at få gaver. De kære poder må dog også finde sig i bløde pakker, der sniger sig ind på listen som nr. 2. Det viser årets julehandelsanalyse fra Deloitte, der sætter fokus på gaver til børn.

”Når vi ser på de mindre børn under 12 år, er byggelegetøj som Lego helt sikkert årets højdespringer. Det kommer til at figurere i hele 21 pct. af gaverne, mod kun 15 pct. sidste jul. Til gengæld er computerspil, som var sidste års førsteplads, rykket ned på plads nr. 3,” siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i danskernes forbrug.

Mens de mindre børn altså skal i gang med at sætte klodser sammen, er det stadig computerspil, der hitter hos de store.

”Computerspil er en klar vinder hos børn over 12 år. Samtidig er gavekort rykker fra en femte- til en tredjeplads, mens penge er rykket fra plads nr. 7 til plads nr. 4. Når det gælder de store børn, er vi altså blevet mere bekvemmelige end før. Hvis vi ikke lige kan finde den helt rigtige gave, kan de lige så godt få lov til at købe den selv,” siger Peter Mølkjær.

Ud over de generelle trends er der forskel på, om det er mor eller far, der køber børnenes gave.

”Det er absolut ikke ligegyldigt, om det er mor eller far, der får opgaven med at købe gaver. Mænd har en forkærlighed for det traditionelle legetøj, som man måske kender fra sin egen barndom, mens kvinderne særligt går efter det, der er trendy eller populært,” siger Peter Mølkjær.

Samtidig vil kvinderne gerne have et lærende element i gaverne.

”Hele 46 pct. af kvinderne synes, der skal være et lærende element i gaverne, som skal styrke børnenes kompetencer. Det synes mindre end hver tredje mand, så også her er der forskel på mor og far,” siger Peter Mølkjær.

Den typiske danske husstand vil sammenlagt bruge 2.800 kr. på julegaver i 2015 til både voksne og børn.

Fakta

 

Top 5 gaver til børn under 12 år

1: Lego, byggelegetøj etc. (nr. 4 i 2014)

2: Tøj og sko (nr. 3 i 2014)

3: Computerspil (nr. 1 i 2014)

4: Lærende legetøj (ny)

5: Babyudstyr og babytøj (nr. 2 i 2014)

 

Top 5 gaver til børn over 12 år

1: Computerspil (nr. 1 i 2014)

2: Tøj og sko (nr. 2 i 2014)

3: Gavekort (nr. 5 i 2014)

4: Penge (nr. 7 i 2014)

5: Brætspil, kortspil etc. (nr. 6 i 2014)

Om undersøgelsen:

Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i hele Europa. Mere end 14.000 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.

Download hele juleanalysen her:

http://www2.deloitte.com/dk/da/pages/consumer-business/pressemeddelelser/gaverne-under-traet.html

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum