Humac A/S

Computere og lejligheder til studiestart: Forældre hjælper som aldrig før

Hjælpsomme forældre køber lejligheder og computere i et uset omfang til deres studerende børn. Ifølge psykolog er det helt naturligt at hjælpe sine børn på den måde.
Stereotypen med en fattig studerende, der er tvunget til at spise pasta med ketchup på et lille kollegieværelse, er måske ikke så aktuel længere. I hvert fald mange nyslåede studerende glæde sig over luksushjælp fra forældre, der i hidtil uset grad køber attraktive erlejligheder og computere til afkommet. Foto: PR.

Stereotypen med en fattig studerende, der er tvunget til at spise pasta med ketchup på et lille kollegieværelse, er måske ikke så aktuel længere. I hvert fald kan mange nyslåede studerende glæde sig over hjælp fra forældre, der i hidtil uset grad køber ejerlejligheder og computere til afkommet.

Ifølge Boligsiden.dk er der solgt markant flere studielejligheder som forældrekøb i første halvår af 2018 sammenlignet med samme periode i 2017. I 2017 blev der til og med maj solgt 597 studielejligheder, mens tallet i 2018 er 680 – en stigning på cirka 14 procent. Stigningen er sket trods skærpede lånekrav.

Naturligt at hjælpe

Forældrenes velvilje stopper dog ikke ved køb af ejerlejligheder. Hos Danmarks største Apple-forhandler, Humac, oplever man en ny tendens, hvor forældre i stor stil er begyndt at købe eller hjælpe med dele af betaling af computere til studiebrug.

Vi har rigtig travlt lige nu, og det overgår sågar juleperioden. Vi mærker, at der er flere penge mellem hænderne, og kunderne er villige til at betale for kvalitet i form af for eksempel den populære MacBook Pro. Bag en del af travlheden gemmer sig et støt stigende salg af studiecomputere. Det nye er, at det nu ofte er de studerendes forældre, der betaler hele eller dele af købet, siger Jakob Søfelde-Hansen, der er butikschef hos Humac i Odense.

Psykolog: Støt gerne, men undgå curling

Ifølge chefpsykolog Annette Gaard fra Aleris-Hamlet Hospitaler er forældrenes hjælp helt naturlig og helt på sin plads.

Det er jo menneskeligt at hjælpe andre, og for forældre er det helt naturligt, at man gerne vil strække sig rigtig langt for sine børn. Det ligger i tiden, at forældres økonomiske frirum kommer børnene til gode. Eksempelvis når man skal begynde på en uddannelse. Der er mange udfordringer forbundet med studier, og derfor gør det ikke noget, at forældre hjælper med det praktiske. Dog skal det være med måde og med omtanke, så de unge stadig bliver udfordret i deres selvstændighed. Forældrene skal ikke feje alle problemer væk, men støtte og i højere grad gå bagefter end foran, siger Annette Gaard.

Lidt over 65.000 er optaget på en videregående uddannelse i 2018 ud af et ansøgerfelt på over 90.000. Aarhus Universitet er den uddannelsesinstitution i Danmark, der får flest nye studerende – nemlig 7.289.

– Salget af studiecomputere er støt stigende. Det nye er, at det nu ofte er de studerendes forældre, der betaler, siger Jakob Søfelde-Hansen, der er butikschef hos Humac i Odense. Foto: PR.

Information om Humac A/S

Humac A/S
Sydvestvej 23
2600 Glostrup