Columbus Q1 2021: EBITDA-vækst på 40%

Columbus er kommet godt fra start i 2021 med en EBITDA-vækst på 40% og en forbedring af EBITDA-marginen til 13%. Columbus fastholder sine forventninger til 2021.

På trods af en omsætningstilbagegang på 8% til DKK 421 mio., leverede Columbus et stærkt EBITDA-resultat i Q1 2021 på DKK 55 mio., svarende til en fremgang på 40% og en stigning i EBITDA-marginen til 13%. Den positive udvikling skyldes en højere faktureringsgrad i konsulentforretningen samt stram omkostningsstyring og lavere rejseomkostninger.

Omsætningsudviklingen dækker over en solid fremgang i de strategiske forretningsområder, Digital Commerce, Data & Analytics og Customer Experience. Columbus’ norske forretningsenhed har ligeledes leveret et stærkt kvartal.

Performance highlights for Q1 2021

• Omsætningen faldt med 8% i Q1 2021 til DKK 421 mio. (Q1 2020: DKK 457 mio.)
  • EBITDA steg med 40% i Q1 2021 til DKK 55 mio. (Q1 2020: DKK 39 mio.)
  • Rekordhøj EBITDA-margin på 13% (Q1 2020: 9%)
  • Ekstraordinært udbytte på DKK 6 per aktie, svarende til DKK 776 mio.

Columbus fastholder forventningerne til 2021

Markedet er ved at vende tilbage til mere normale efterspørgselsniveauer på tværs af alle forretningsenheder, og derfor er Columbus også i gang med at ansætte flere konsulenter, hvilket vil kunne løfte omsætningen i Q2 2021. For helåret 2021 forventer Columbus:

• En omsætning i niveauet DKK 1.650 - 1.800 mio. (2020: DKK 1.578 mio.)
  • EBITDA i niveauet DKK 125 - 150 mio. (2020: DKK 134 mio.)

Søren Krogh Knudsen tiltræder den 7. juni 2021

Frasalget af To-Increase blev afsluttet den 26. januar 2021, og ultimo marts kunne Columbus offentliggøre salget af de baltiske enheder. Og med den globale reorganisering mod en mere kundefokuseret og simplificeret struktur, er vigtige milepæle nået i forhold til et øget fokus på digital rådgivning og services til større kunder indenfor nøgleindustrierne; fødevarer, detail og produktion.

Den 7. juni 2021 tiltræder Søren Krogh Knudsen som koncernchef for Columbus, og skal med sin store erfaring indenfor management consulting og change management i samarbejde med den eksisterende ledelse drive implementeringen af Focus23-strategien med målsætning om en årlig profitabel vækst på 10% fra 2023.

På trods af et samlet fald i omsætningen på 8% i første kvartal af 2021, leverede Columbus en betydelig EBITDA-vækst på 40%. Så med et solidt resultat, den initiale eksekvering af Focus23 i Q1 og den kommende tiltrædelse af vores nye koncernchef Søren Krogh Knudsen, er vi overbeviste om at 2021 bliver et succesfuldt år for Columbus”, udtaler Bestyrelsesformand Ib Kunøe.

Columbus er en global digital konsulentvirksomhed med hovedsæde i Danmark. I +30 år har vi hjulpet mere end 5.000 ambitiøse virksomheder med at transformere, maksimere og fremtidssikre deres forretning digitalt. Columbus beskæftiger mere end 1.800 digitale rådgivere og konsulenter med fokus på fremstillings-, detail- og fødevare- og procesindustrien. Vi tilbyder end-to-end digitale services og løsninger inden for Strategy & Change, Cloud ERP, Data & Analytics, Application Management, Digital Commerce og Customer Experience. Columbus har kontorer og partnere over hele verden, og vi leverer vores løsninger og tjenester lokalt – på globalt plan. www.columbusglobal.com