COGNITE
Cognite har fået tildelt tre kontrakter af Statnett , der driver Norges elforsyningsnet, til at udvikle og levere en datakontekstualiseringsplatform og digitale løsninger inden for elforsyningsanalyse og smart bygningsadministration.
Ved at vælge Cognite får Statnett adgang til skalérbar, cloud-baseret teknologi, der vil hjælpe forsyningsnetoperatøren med at opnå sine ambitiøse digitaliseringsmål. Energiovergangen afhænger til dels af et robust forsyningsnet, der kan integrere nye vedvarende energikilder og håndtere en stigende elektrificering af samfundet. Frigjorte, kontekstbaserede data vil være med til at drive den overgang.
”Dette partnerskab styrker vores ambition om at blive mere datadrevne i vores beslutningsprocesser. Vi udvikler digitale løsninger og gør dem tilgængelige for vores hovedaktiviteter, hvilket hjælper os med at øge vores effektivitet, forbedre vores kundesvartider og nedbringe omkostninger,” siger Beate Sander Krogstad, administrerende direktør for IT hos Statnett.
Cognite og Statnett har i løbet af de seneste to år deltaget i et forsknings- og udviklingsprojekt for at finde bedre måder og mere effektive måder at forespørge og håndtere data inden for energisystemområdet. F&U-samarbejdet afdækkede et behov for en datakontekstualiseringsplatform, en software-løsning, der kombinerer data og metadata fra forskellige kilder og systemer.
Som en del af aftalen tildelt af Statnett vil Cognites industrielle DataOps-platform, Cognite Data Fusion , blive brugt som en del af Statnetts dataplatform. Flere end 50 industriselskaber verden over, blandt dem Hafslund E-CO, Aker BP og OMV, bruger Cognite Data Fusion til at operere og producere på en smartere, sikrere og mere bæredygtig måde. Med hensyn til Statnett vil Cognite Data Fusion give applikationer og analytikere adgang til kontekstbaserede data, og gøre Statnett i stand til at udvikle nye, relevante applikationer oven på kontekstualiseringsplatformen.
”Cognites løsninger kan hjælpe med at digitalisere energiforsyningsindustrien, og Statnett vil nu være i stand til at inkorporere disse løsninger i sin drift. Mens dette partnerskab starter, vil jeg også gerne udvide invitationen til andre interesserede parter til at kontakte os, så vi kan se på yderligere muligheder for samarbejde,” siger John Markus Lervik, administrerende direktør for Cognite.
Hurtigere analyse, smartere vedligeholdelse
Et af de områder, hvor Cognites løsninger vil blive brugt, er i elforsyningsanalyse (Power System Analysis, PSA). Efterhånden som elektrificeringen af samfundet accelererer, er elforsyningsoperatører som Statnett nødt til at tilkoble nye energiproduktionssystemer og forbrugere til nettet på en sikker og effektiv måde. For at kunne behandle nettilslutningsapplikationer er analytikere nødt til at undersøge store datamængder for at afgøre, om nettet skal opgraderes for at kunne håndtere den øgede belastning.
I og med at al relevant information for at behandle nettilslutningsapplikationer er tilgængelig på et sted, kan Statnetts analytikere behandle nettilslutningsapplikationer mere effektivt. Dette vil gøre Statnetts arbejdsgange mere strømlinede og hjælpe elforsyningsoperatøren med at hjælpe kunder igennem tilslutningsprocessen.
Cognite vil også bidrage med teknologi til smart bygningsadministration (Smart Asset Management, SAM). I dag udfører Statnett regelmæssig vedligeholdelse af transformere, højspændingsledninger, gasisolerede transformatorstationer og de andre dele, der udgør elforsyningsnettet. Med bedre adgang til kontekstbaserede data i Cognite Data Fusion er Statnett bedre i stand til at afgøre tilstanden af de forskellige dele, og hvordan dette vil forandre sig over tid.
Cognites bud på kontrakten fik tildelt den højeste samlede score som en del af den åbne licitationsproces (request for proposals, RFP). Cognites bud udviste en høj grad af ekspertise og imødekom Statnetts tekniske og sikkerhedsrelaterede krav.
Om Cognite
Cognite er en global industriel SaaS-virksomhed (software-as-a-service), der understøtter den digitale datadrevne transformation i fuld skala verden over i industrier med tunge aktiver. Vores kerneprodukt, Cognite Data Fusion (CDF), er en industriel datadrift- og datakontekstualiseringsplatform, der sætter rå data ind i en virkelig industriel kontekst, muliggør hurtig applikations- og løsningsdesign i målestok. CDF driver virksomheder med kontekstualiserede OT/IT/ET-data til at udvikle løsninger, der øger sikkerheden, bæredygtigheden, effektiviteten og øger omsætningen. Besøg os på www.cognite.com og følg os på Twitter @CogniteData eller LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/cognitedata
Originalsprogsudgaven af denne bekendtgørelse er den officielle, autoriserede version. Oversættelserne er kun tænkt som en hjælp og bør sammenholdes med kildesprogsteksten, der som den eneste er juridisk bindende.
Se kildeudgaven på businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20210211005708/da/
Information om Business Wire
Følg pressemeddelelser fra Business Wire
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Business Wire
Galderma Announces First Patient Enrollment in Study to Assess Nemolizumab in Adults With Chronic Pruritus of Unknown Origin11.12.2025 07:00:00 CET | Press release
Chronic Pruritus of Unknown Origin (CPUO) is characterized by a persistent, chronic itch with an unknown cause and is associated with very high burden of disease due to severe itch, sleep deprivation and mental distress1 Galderma’s phase II study builds on emerging research that reinforces the role of IL-31 – a neuroimmune cytokine that is involved in driving itch – in CPUO1 Nemolizumab is a monoclonal antibody that specifically targets the IL-31 receptor alpha, inhibiting the signaling of IL-312 It is approved by multiple regulatory authorities for the treatment of moderate-to-severe atopic dermatitis and prurigo nodularis – conditions in which IL-31 plays a key role in driving itch, inflammation, epidermal dysregulation, and, in prurigo nodularis, fibrosis2-6 Galderma (SIX: GALD), the pure-play dermatology category leader, today announced the first patient enrollment for its phase II study investigating the efficacy and safety of nemolizumab in treating patients living with Chronic P
Ant International and HSBC Test New Cross-Border Payments Solution Using Tokenised Deposits on Swift’s Network and Powered by ISO 2002211.12.2025 04:00:00 CET | Press release
ISO 20022-enabled solution allows blockchain interoperability on Swift’s network, using Ant International’s technology and HSBC’s Tokenised Deposit Service Integration with Swift’s network extends AML and anti-fraud capabilities to tokenised deposits transactions Proof of concept (POC) marks a step towards enabling seamless money movement across borders Ant International, HSBC and Swift today have completed a successful Proof of Concept (POC) for the cross-border transfer of tokenised deposits using ISO 20022 standards. The initiative leverages Swift’s global messaging network and HSBC’s recently launched Tokenised Deposit Service, combined with Ant International’s blockchain technology. The POC marks a key milestone in Ant International, HSBC, and Swift’s efforts to help businesses unlock the full benefits of tokenisation for enhanced liquidity, programmable finance, and 24/7 real-time settlement. As part of this initiative, Ant International and HSBC successfully integrated Ant Inter
Andersen Consulting styrker sit udbud af cybersikkerhed med tilføjelsen af S-RM11.12.2025 00:05:00 CET | Pressemeddelelse
Andersen Consulting indgår en samarbejdsaftale med S‑RM, en global efterretnings- og cybersikkerhedsvirksomhed, og styrker dermed sin evne til at understøtte globale kunder med risikostyring, hændelsesrespons og strategisk rådgivning. S-RM har hovedsæde i Storbritannien og leverer integrerede ydelser, der spænder over cyberrådgivning, digital efterforskning, hændelseshåndtering, virksomhedsefterretning og due diligence i forbindelse med transaktioner. Firmaet betjener family offices, kapitalfonde, Fortune 500-virksomheder og mellemstore virksomheder inden for bl.a. finans-, olie- og sundhedssektoren, og tilbyder praktisk cybersikkerhedsstyring samt tilpassede risikoplatforme. Med døgnåben hændelseshåndtering og dybdegående efterforskningsekspertise hjælper S-RM organisationer med at styrke deres modstandsdygtighed og træffe informerede beslutninger i komplekse miljøer. "I en tid, hvor trusler konstant udvikler sig, skal organisationer være proaktive, ikke reaktive," udtaler Heyrick Bon
Canva Unveils 2026 Design Trends: The Year of ‘Imperfect by Design’10.12.2025 23:52:00 CET | Press release
Canva’s third annual Design Trends Report uncovers insights from millions of Canva users and billions of designs to predict the must-know visual trends for creators and brands in 2026.90% surge in DIY-inspired searches, reflecting a shift toward raw, personal, and imperfect design.85% increase in searches for Zine and Substack inspired layouts as creators gravitate toward editorial style storytelling.80% of creators say 2026 is the year to regain creative control, embracing AI as a partner while prioritizing styles that feel human.54% growth in searches for clean layouts and simple branding as audiences gravitate toward pared back styles.527% surge in lo-fi aesthetic searches in favor of nostalgia driven, emotionally expressive visuals.220% jump in searches for “liminal” and “uncanny” content as lines between real and surreal blur. Canva, the world’s leading all-in-one visual communication platform, today unveiled its third annual Design Trends Report with bold predictions for creativi
Audiencerate Achieves Google Customer Match Partner Status, strengthening its role as a Global Data Provider10.12.2025 22:40:00 CET | Press release
Audiencerate, an international technology company specializing in data activation solutions and platforms within the AdTech and MarTech sectors, has been officially awarded by Google as a Customer Match Upload Partner. This certification is granted to a restricted number of global operators (https://support.google.com/google-ads/answer/7361372?hl=en) authorized to manage and onboard first-party data into the Google Ads and DV360 ecosystem. The company strengthen its strategic partnership with Google by adding the Customer Match Upload Partner accreditation to its existing status as a certified Google Data Provider. This new credential enables Audiencerate to seamlessly integrate proprietary audience segments and data into Google’s advertising platforms. The combination of these two accreditations represents an exceptionalsituation in the international landscape and solidifies Audiencerate's position in the digital advertising market, which is increasingly reliant on first-party data. T
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
