Codan forudser boom i sports- og fritidsskader: Her er 6 gode råd til at undgå skader efter genåbningen

Antallet af sports- og fritidsskader vil stige de kommende måneder, når samfundet igen åbner op. Det vurderer forsikringsselskabet Codan, der sidste år oplevede en usædvanlig stigning i antallet af skader på hele 25 pct. i forårs- og sommermånederne i halen af Danmarks første nedlukning. Husk derfor at passe på kroppen, når forårskådheden melder sin ankomst, påpeger skadedirektør i Codan, og deler her 6 gode råd til at undgå skader.

Forstuvede du foden på fodboldbanen sidste forår? Eller forstrakte du en rygmuskel, da hækken skulle klippes? I så fald er du ikke alene. Faktisk steg andelen af sports- og fritidsskader med 16 pct. i maj sidste år sammenlignet med tallene fra marts og april under Danmarks første nedlukning. Tendensen fortsatte hen over sommeren, indtil der igen blev indført nye restriktioner i september, oktober og især december. I gennemsnit skete der 25 pct. flere sports- og fritidsskader i forårs- og sommermånederne, hvor restriktionerne var få, og samfundet åbent.

Det viser en analyse fra forsikringsselskabet Codan. Det tyder på en decideret corona-effekt, som vi med al sandsynlighed vil opleve igen inden længe, mener Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

”Det er desværre ikke svært at forestille sig, at vi kommer til at se en stigning i antallet af forstuvede ankler og brækkede ben hen over de kommende måneder, når forårskådhed og genåbning får danskerne til at trække i fodboldstøvlerne eller i byggecenteret,” siger han.

Danskerne vender tilbage til træningsrutinen

De seneste måneder har der igen været sat en effektiv stopper for aktiviteter i fitnesscentre og foreninger over hele landet. Derfor vil mange danskere opdage, at den fysiske form ikke er i top – og det bør man have in mente, når aktiviteterne genoptages.

”I mere end et år har COVID-19- restriktioner betydet, at danskerne ikke har haft de samme muligheder for at dyrke lige så meget sport, som de plejer. Så når der nu åbnes op for diverse sportsaktiviteter, må vi forvente at træningen og formen ikke er helt så velholdt, som den plejer at være ved sæsonstart. Derfor er det en god idé, at man passer på sig selv, starter stille ud og sænker intensiteten her fra begyndelsen. Uanset om det er på stien, landevejen eller grønsværen,” siger Henrik Bundgaard.

Havearbejdet er ikke en harmløs affære

Det er ikke kun de ambitiøse træningstyper og sportsentusiaster, der bør være varsomme, mener Henrik Bundgaard. Mens cyklen har stået stille i garagen, fordi dagen er gået på hjemmekontoret, og de tunge indkøbsposer er blevet leveret direkte til døren, er danskernes generelle fysiske form nemlig blevet svækket.

Vil man undgå en tur på skadestuen, bør man derfor passe ekstra på – blandt andet hvis man, ligesom mange andre danskere, trykker på gør-det-selv-speederen i forårsmånederne, varsler skadedirektøren.

”Lige nu går vi ind i en tid, hvor mange danskere går i haven med diverse projekter. Og historisk ved vi desværre, at det fører til øget risiko for uheld, da de fleste af os ikke beskæftiger os med den slags arbejde særligt ofte. Dén risiko er ikke mindre i år, hvor den fysiske inaktivitet udgør en ekstra stor risikofaktor. Det kan både være arbejdsstillinger, der er uvante for ryggen, eller redskaber, man er ukendt med,” siger Henrik Bundgaard.

De bedste råd fra Codan

Vil man passe godt på sin krop og minimere risikoen for fritidsskader, bør man følge tre gode råd for henholdsvis sportsaktiviteter og havearbejde.

Sportsaktiviteter

1. Start roligt ud. Start afdæmpet ud og lad ikke iveren gøre, at du tager for meget på dig. Genopbygningen af muskler, sener og led kan tage tid, så lad ikke træningskurven blive for stejl.
  2. Variér din træning og restituér. Undgå at belaste din krop ved at træne de samme muskler på samme måde hver gang, og giv kroppen tid til at restituere.
  3. Vær påpasselig med holdsport og andre typer sport, hvor kroppen kommer ud i pludselige bevægelser og yderpositioner – det kræver nemlig en god grundform.

Havearbejde

1. Hold pauser. Hold både pauser, hvor du er helt inaktiv, og husk jævnligt at skifte skovlen over i den anden hånd, så du undgår overbelastning.
  2. Undgå alt for tunge løft. Gør brug af hjælpemidler som fx en sækkevogn, så du undgår tunge løft og vrid i kroppen.
  3. Følg forskrifterne ved brug af værktøj. Sæt dig ind i arbejdsmetoden og værktøjet, før du går i gang - både i haven og ved andre gør-det selv projekter.

Kilde: Falck Healthcare

Fakta om analysen

Analysen er foretaget af Codan og viser, at:

• Antallet af skader og ulykker i fritiden steg med 16 procent i maj 2020 sammenlignet med marts og april 2020
  • I gennemsnit var antallet af skader og ulykker 25 procent højere i forårs- og sommermånederne (maj, juni, juli og august) end i månederne præget af mere omfattende restriktioner og nedlukninger (marts, april, september, oktober, november og december)