Codan forudser boom i sports- og fritidsskader: Her er 6 gode råd til at undgå skader efter genåbningen

Antallet af sports- og fritidsskader vil stige de kommende måneder, når samfundet igen åbner op. Det vurderer forsikringsselskabet Codan, der sidste år oplevede en usædvanlig stigning i antallet af skader på hele 25 pct. i forårs- og sommermånederne i halen af Danmarks første nedlukning. Husk derfor at passe på kroppen, når forårskådheden melder sin ankomst, påpeger skadedirektør i Codan, og deler her 6 gode råd til at undgå skader.

Forstuvede du foden på fodboldbanen sidste forår? Eller forstrakte du en rygmuskel, da hækken skulle klippes? I så fald er du ikke alene. Faktisk steg andelen af sports- og fritidsskader med 16 pct. i maj sidste år sammenlignet med tallene fra marts og april under Danmarks første nedlukning. Tendensen fortsatte hen over sommeren, indtil der igen blev indført nye restriktioner i september, oktober og især december. I gennemsnit skete der 25 pct. flere sports- og fritidsskader i forårs- og sommermånederne, hvor restriktionerne var få, og samfundet åbent.

Det viser en analyse fra forsikringsselskabet Codan. Det tyder på en decideret corona-effekt, som vi med al sandsynlighed vil opleve igen inden længe, mener Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

”Det er desværre ikke svært at forestille sig, at vi kommer til at se en stigning i antallet af forstuvede ankler og brækkede ben hen over de kommende måneder, når forårskådhed og genåbning får danskerne til at trække i fodboldstøvlerne eller i byggecenteret,” siger han.

Danskerne vender tilbage til træningsrutinen

De seneste måneder har der igen været sat en effektiv stopper for aktiviteter i fitnesscentre og foreninger over hele landet. Derfor vil mange danskere opdage, at den fysiske form ikke er i top – og det bør man have in mente, når aktiviteterne genoptages.

”I mere end et år har COVID-19- restriktioner betydet, at danskerne ikke har haft de samme muligheder for at dyrke lige så meget sport, som de plejer. Så når der nu åbnes op for diverse sportsaktiviteter, må vi forvente at træningen og formen ikke er helt så velholdt, som den plejer at være ved sæsonstart. Derfor er det en god idé, at man passer på sig selv, starter stille ud og sænker intensiteten her fra begyndelsen. Uanset om det er på stien, landevejen eller grønsværen,” siger Henrik Bundgaard.

Havearbejdet er ikke en harmløs affære

Det er ikke kun de ambitiøse træningstyper og sportsentusiaster, der bør være varsomme, mener Henrik Bundgaard. Mens cyklen har stået stille i garagen, fordi dagen er gået på hjemmekontoret, og de tunge indkøbsposer er blevet leveret direkte til døren, er danskernes generelle fysiske form nemlig blevet svækket.

Vil man undgå en tur på skadestuen, bør man derfor passe ekstra på – blandt andet hvis man, ligesom mange andre danskere, trykker på gør-det-selv-speederen i forårsmånederne, varsler skadedirektøren.

”Lige nu går vi ind i en tid, hvor mange danskere går i haven med diverse projekter. Og historisk ved vi desværre, at det fører til øget risiko for uheld, da de fleste af os ikke beskæftiger os med den slags arbejde særligt ofte. Dén risiko er ikke mindre i år, hvor den fysiske inaktivitet udgør en ekstra stor risikofaktor. Det kan både være arbejdsstillinger, der er uvante for ryggen, eller redskaber, man er ukendt med,” siger Henrik Bundgaard.

De bedste råd fra Codan

Vil man passe godt på sin krop og minimere risikoen for fritidsskader, bør man følge tre gode råd for henholdsvis sportsaktiviteter og havearbejde.

Sportsaktiviteter

1. Start roligt ud. Start afdæmpet ud og lad ikke iveren gøre, at du tager for meget på dig. Genopbygningen af muskler, sener og led kan tage tid, så lad ikke træningskurven blive for stejl.
  2. Variér din træning og restituér. Undgå at belaste din krop ved at træne de samme muskler på samme måde hver gang, og giv kroppen tid til at restituere.
  3. Vær påpasselig med holdsport og andre typer sport, hvor kroppen kommer ud i pludselige bevægelser og yderpositioner – det kræver nemlig en god grundform.

Havearbejde

1. Hold pauser. Hold både pauser, hvor du er helt inaktiv, og husk jævnligt at skifte skovlen over i den anden hånd, så du undgår overbelastning.
  2. Undgå alt for tunge løft. Gør brug af hjælpemidler som fx en sækkevogn, så du undgår tunge løft og vrid i kroppen.
  3. Følg forskrifterne ved brug af værktøj. Sæt dig ind i arbejdsmetoden og værktøjet, før du går i gang - både i haven og ved andre gør-det selv projekter.

Kilde: Falck Healthcare

Fakta om analysen

Analysen er foretaget af Codan og viser, at:

• Antallet af skader og ulykker i fritiden steg med 16 procent i maj 2020 sammenlignet med marts og april 2020
  • I gennemsnit var antallet af skader og ulykker 25 procent højere i forårs- og sommermånederne (maj, juni, juli og august) end i månederne præget af mere omfattende restriktioner og nedlukninger (marts, april, september, oktober, november og december)

Privatsikring styrker kundetilbud: Nu præsenteres de første nye løsninger bag fremtidens stærkeste bankassurancemodel4.5.2021 14:30:10 CEST | Pressemeddelelse

Efter et halvt års intensiv udvikling kan en af landets største og stærkeste forsikringsalliancer, Privatsikring, nu løfte sløret for flere nye tilbud til kunderne. Det er især bæredygtighed og forebyggelse, som er omdrejningspunktet for de nye tiltag, der rulles ud nu og løbende hen over året. Det sker blandt andet med afsæt i en trecifret millioninvestering fra Codan og et tæt udviklingssamarbejde parterne imellem.

Skjern Bank og Privatsikring indgår ny aftale for erhvervskunder26.4.2021 11:10:39 CEST | Pressemeddelelse

Privatsikring og Skjern Bank har underskrevet en ny aftale om deres erhvervsforsikringer. Dermed vil erhvervskunderne i den vestjyske bank fremover blive præsenteret for rådgivning samt koncepter og skræddersyede forsikringer fra Privatsikring. Partnerskabet mellem Privatsikring og Skjern Bank går helt tilbage til Privatsikrings etablering i år 2000, hvor bankens privatkunder begyndte at modtage rådgivning og skræddersyede forsikringer. Nu udvides partnerskabet til også at inkludere bankens erhvervskunder. ”Vi har 20 års erfaring med Privatsikring, og derfor føles det rigtigt at samle det hele hos dem og tilbyde vores kunder en helhedsrådgivning på tværs af privat- og erhvervsforretningen. Vi ser frem til at kunne tilbyde vores erhvervskunder attraktive forsikringsløsninger, som vi i mange år har kunnet tilbyde vores privatkunder.” udtaler Per Munck adm. direktør i Skjern Bank. Hos Privatsikring ser man også frem til at udvide samarbejdet. ”Vi har altid haft en god dialog med Skjern Ba

Christian Baltzer fortsætter som CEO af Codan Danmark efter afslutning af Intact Financial Corporation’s foreslåede overtagelse22.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

TORONTO D. 22. APRIL 2021 Intact har i dag bekræftet, at Christian Baltzer vil fortsætte som CEO af Codan Danmark efter afslutning af Intact Financial Corporation og Tryg A/S’ foreslåede overtagelse af RSA Insurance Group plc, på nuværende tidspunkt forventet i Q2 2021. I henhold til den foreslåede transaktion, vil Codan Danmark blive ejet af de to parter på et 50/50 økonomisk grundlag med Intact som ledelsesansvarlig. I samarbejde med Intact, vil Christian Baltzer og Codan Danmark-teamet drive den fortsatte succes af forretningen, og sideløbende vurdere de strategiske alternativer for det langsigtede partnerskab. Charles Brindamour, CEO, Intact Financial Corporation: “The entire Codan team in Denmark, led by Christian Baltzer, has undergone remarkable development over the past year, and has achieved strong results. Codan Denmark is an iconic brand in a great market. We are confident that Codan Denmark can continue to realize its significant potential, and Christian Baltzer is the righ

Knap 9 ud af 10 bestyrelsesmedlemmer lever livet farligt uden forsikring: Codan og BOARD OFFICE går sammen og lancerer løsning22.3.2021 15:07:39 CET | Pressemeddelelse

Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, og BOARD OFFICE, en af Skandinaviens stærkeste leverandører af platforme, produkter og rådgivning til bestyrelser, er gået sammen i et partnerskab med et fælles løfte til danske virksomheder og organisationer: Bestyrelsesarbejdet skal professionaliseres og digitaliseres yderligere. Det indebærer blandt andet, at nuværende og fremtidige bestyrelsesmedlemmer, der benytter BOARD OFFICE, nu automatisk er dækket af en bestyrelsesansvarsforsikring hos Codan. En uforsikret bestyrelse kan nemlig i sidste ende stå med personlige erstatningssager på millionbeløb. En ny undersøgelse blandt BOARD OFFICEs flere end 15.000 kunder viser, at 87% af bestyrelserne i danske virksomheder ikke er forsikret eller slet ikke ved, om de har én, og hvordan den dækker. Det skal ses i lyset af, at medlemmer af ledelsen - det vil sige bestyrelse, direktion og øverste ledelsesorgan - i danske virksomheder ifølge Selskabsloven har et professionelt ansvar over for der

Ny strategi, stigende kundetilfredshed og forbedret lønsomhed: Codan er kommet styrket ud af 202026.2.2021 08:06:07 CET | Pressemeddelelse

Med et samlet, positivt afkast på forsikringsdriften på 520 millioner DKK, en solid COR på 89 pct. og en stigende kundetilfredshed kan Codan Danmark kigge tilbage på et tilfredsstillende 2020, som på mange måder har været et definerende år for selskabets fremtid. Et år, hvor der blandt andet blev gennemført en stærk turn-around på hele erhvervsområdet, indgået en banebrydende forsikringsalliance med Nykredit, SparNord og Lokale Pengeinstitutter (LOPI) samt indgået rekordstore aftaler inden for forsikring af vedvarende energi. Alt sammen i lyset af COVID-19, hvor Codans medarbejdere arbejdede i døgndrift hjemmefra for at hjælpe kunder med råd og vejledning i en svær og uvis tid.

Forsikringsalliance vokser: To fynske lokalbanker indtræder i Privatsikringssamarbejdet10.2.2021 08:50:00 CET | Pressemeddelelse

Privatsikring har netop underskrevet samarbejdsaftaler med både Frørup Andelskasse og Rise Sparekasse. Fremover vil kunder i de to fynske pengeinstitutter blive præsenteret for rådgivning samt koncepter og skræddersyede forsikringer fra Privatsikring. Privatsikring er datterselskab af Codan, og dermed indtræder de nye samarbejdspartnere i den nyligt indgåede alliance mellem Codan og Nykredit, Spar Nord og over 30 lokalbanker organiseret i Lokale Pengeinstitutter (LOPI). Den fælles ambition er at skabe landets stærkeste bankassurancemodel. De nye fynske kunder vil få glæde af de produkter, koncepter og digitale løsninger, som Privatsikring udvikler sammen med alliancepartnerne. Planen er, at Privatsikring skal fordoble sin størrelse de kommende år gennem vækst på både privatmarkedet og blandt erhvervskunder. Forsikringsselskabet rundede sidste år en porteføljestørrelse på over 800 millioner kroner, som er drevet af år med vækstrater på mellem 7-9% siden år 2000, hvor selskabet blev grun