CMC Biologics vandt vækstpris

Ernst & Young har kåret CMC Biologics som Danmarks bedste biotech-virksomhed tæt fulgt af Action Pharma og Aquaporin.

Det blev CMC Biologics, som kunne hæve trofæet som Danmarks bedste biotech-virksomhed i Ernst & Young-konkurrencen Entrepreneur Of The Year 2008. De nærmeste konkurrenter var Action Pharma og Aquaporin. Kåringen skete torsdag den 27. november 2008 ved et stort anlagt award show i Bella Center, hvor omkring tusind festklædte erhvervsfolk hyldede de succesfulde virksomheder. Alt garneret med rytmer fra X-Faktor orkestret og muntert styret af Reimer Bo Christensen som aftenens konferencier.

CMC Biologics, der er kontraktproducent af lægemidler, ”er en af de få virksomheder på verdensplan, der er i stand til at producere lægemidler længere end fase II. Det er en profitabel virksomhed med en uformel ledelsesstil, der bygger på et princip, som kaldes ’bedste mand på pladsen’”, påpeger juryen, som også hæfter sig ved, at CMC på få år har oplevet en meget stor vækst i indtjening og beskæftigelse. ”Virksomhedens resultater viser, at der er tale om et helt igennem dygtigt hold,” konkluderer juryen om CMC, der er grundlagt i 2001 af seks tidligere medarbejdere i Novo Nordisk og Novozymes. I dag beskæftiger virksomheden op mod 400 medarbejdere.

Kompetente konkurrenter

Action Pharma, der også var inde i billedet til titlen, er stiftet af professor Søren Nielsen i 2000. Det er et biotekfarmaceutisk firma med 18 medarbejdere, som fokuserer på at udvikle nye lægemidler inden for type II diabetes, organsvigt, inflammationssygdomme, leddegigt mv. Det er lykkedes Søren Nielsen at rejse en betydelig venture-kapital, og virksomheden har i øjeblikket en lægemiddelkandidat i fase II og en i fase I. Herudover arbejder Action Pharma med fire projekter på forskellige udviklingstrin.

Den tredje kandidat til titlen, Aquaporin, er stiftet af Peter Holme Jensen og Morten Østergaard i 2005. Det er et industrielt biotekselskab, som udvikler en højteknologisk membran til rensning af vand til industriel brug. I første omgang satser selskabet på at fremstille ultrarent vand til medicinalbranchen, computerchips og fladskærme. Til forskel fra eksisterende teknologier, som kan gøre vand 99,9% rent, kan Aquaporin nå op på 100%, og deres teknologi kan reducere de meget store omkostninger til vandrensning med 80%.

Danmarksmesteren

Årets hovedpris – og dermed titlen som danmarksmester i vækst og Entrepreneur Of The Year 2008 – gik til IT Factory, der også kunne indkassere priserne i kategorierne Business-to-Business og Fast Growing. Priserne i de øvrige kategorier gik til Kjaerulff 1 (Business-to-Consumer), Stema (Globalization), 3Shape (Innovation), Napatech (Venture Backed Innovation) samt Liqtech Gruppen (Cleantech). ”Mads Clausens Hæderspris for Intraprenørskab 2008” gik til Søren Tvilsted, chef for TDC Musik.

Eftertragtet vækstpris

Entrepreneur Of The Year er Danmarks mest eftertragtede pris for vækstvirksomheder. I år kårer Ernst & Young Entrepreneur Of The Year regionalt og på landsplan for tolvte år i træk. 252 virksomheder, dvs. hver sjette danske vækstvirksomhed, har deltaget i konkurrencen, der afholdes i 50 lande verden over. Vinderen går videre til konkurrencen om verdensmesterskabet i vækst – World Entrepreneur Of The Year.

Information om Ernst & Young

Ernst & Young
Tagensvej
2200 København N

3587 2222http://www.ey.com/dk

Følg pressemeddelelser fra Ernst & Young

Flere pressemeddelelser fra Ernst & Young

Ny stor undersøgelse fra Ernst & Young på vej: Benchmark af det kommunale vækstmiljø - Entrepreneurship i Danmark 20085.3.2009 16:50:40 CET | Pressemeddelelse

Siden finanskrisen og den efterfølgende økonomiske nedgang for alvor startede i 3. kvartal 2008, er det blevet diskuteret, hvordan danske vækstvirksomheder klarer den alvorlige situation. Lige så interessant er det at se, om krisen har påvirket virksomhedernes placering på danmarkskortet, og hvad kommuner, regioner og stat kan bidrage med for at holde fast i vækstvirksomhederne, der skal udgøre et meget væsentligt bidrag til, at Danmark trækkes ud af krisen.