Clever vinder Infrastrukturprisen ved Building Award 2018 for fremtidens hurtigladestationer til elbilerne

Clever har vundet Infrastrukturprisen ved Building Awards 2018 for fremtidens ladestationer til elbilerne. Den første af slagsen bliver bygget i Fredericia netop nu. Prisen er endnu en anerkendelse af elbilens æra, lyder det fra Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller.

Rendering af hurtiladestationen i Fredericia. Kreditering: Clever A/S og COBE

Fremtiden bliver bygget i disse dage i Fredericia. Clever er som bygherre af fremtidens ladestationer udråbt til vinderen af Infrastrukturprisen ved Building Awards 2018 den 9. november i Langeliniepavillonen.

Juryen lagde blandt andet til grund, at Clevers hurtigladestationer er et skridt i den rigtige retning, hvis Danmark skal være fri for benzin- og dieselbiler. Det kræver nemlig en effektiv infrastruktur – både i byerne og i udkantsområderne.

“Vi er selvfølgelig rigtig stolte over at vinde prisen i et skarpt felt af finalister. Den er en flot anerkendelse af, at fremtidens mobilitet er elektrisk, og at elbilen er vejen frem, hvis vi skal omstille danskernes persontransport fra sort olie til mere bæredygtige el. Vores designvision for hurtigladestationerne er blevet til ved at sætte brugerne i førersædet, så vi skaber en meningsfuld pause til alle de besøgende, når de besøger vores stationer for at lade bilen op”, fortæller Casper Kirketerp-Møller, direktør i Clever.

Clever har udviklet designet af stationerne i tæt samarbejde med de prisvindende arkitekter fra COBE:

”Sammen med Clever har vi skabt rammerne for en meningsfuld pause, når du skal oplade din bil. Bilisten bliver omgivet af træer og en arkitektur inspireret af netop træer med tage, der filtrerer lys og skygge og integrerer grønne naturmaterialer med teknologi. Asfaltjunglen der traditionelt omgiver en ladestation, bliver i stedet en grøn oase, hvor du ud over at oplade din bil også vil få opladt dine egne mentale batterier. Vi er stolte over, at Building Awards uddeler så flot en pris for arbejdet”, siger Dan Stubbergaard, arkitekt og grundlægger af COBE.

Stationen i Fredericia bliver en del af en sammenhængende kæde af hurtigladestationer, der strækker sig langs motorvejene fra Norge i nord til Italien i syd, som med midler fra EU vil stå færdig ved udgangen af 2020.

Man kan følge med i byggeriet af fremtidens på www.nextgencharging.com, hvor et kamera streamer direkte til hele verden.

Spørgsmål? Se FAQ’en, der svarer på de oftest stillede spørgsmål.

Rendering af hurtiladestationen i Fredericia. Kreditering: Clever A/S og COBE
Fra venstre: Mette Nøhr, CXO i Clever – Jack Johansen, projektleder for hurtigladestationerne – Casper Kirketerp-Møller, CEO i Clever – Mads Bundgård Harder-Lauridsen, CFO i Clever. Kreditering: Andreas Beck, Scanpix Danmark.
Infrastrukturprisen går til Clever A/S ved Building Awards 2018. Kreditering: Andreas Beck, Scanpix Danmark.

Clever er fremtidens mobilitet i dag. Clever skaber enkle løsning til en hverdag på farten, hvor strømmen til elbilerne altid er lige ved hånden. Clever står bag Nordens stærkeste ladenetværk og markedets hurtigste ladepunkter. De er nemme at bruge og passer til alle elbiler. Med mere end 2000 ladepunkter i Danmark, Sverige og Nordtyskland gør vi det nemmere at køre på el, og de findes let med Clevers app. Vi udvikler hele tiden vores netværk og innovative løsninger – modsat den traditionelle transport, bliver Clever kun sjovere at køre med.

Nemmere opladning for færgerejsende og aarhusianske elbilister: Aarhus får sin første offentlige lynladestation11.11.2020 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danskerne med klar melding midt i politiske forhandlinger: Billig strøm til elbilerne er afgørende3.11.2020 10:26:24 CET | Pressemeddelelse

Danskerne har en klar melding til politikerne, der lige nu forhandler om elbilernes fremtid på Christiansborg. Billig strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling, lyder det fra hele 59 procent af befolkningen. Det viser en undersøgelse fra ladeoperatøren Clever, der også afslører, at prisen på elbilerne er den største hindring for skiftet fra benzin- og dieselbiler.

Clever vil opsætte cirka 6.000 nye ladepunkter i Region Hovedstaden – og den første lynladestation er allerede på vej til Frederiksberg29.10.2020 09:16:49 CET | Pressemeddelelse

Ladeoperatøren Clever vil inden udgangen af 2025 etablere flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele landet. Omkring 6.000 af dem bliver placeret i Region Hovedstaden, hvor behovet for offentlig opladning er størst. Allerede nu er den første urbane lynladestation med Clevers prisvindende design godkendt på Frederiksberg.