Clever vil etablere flere end 10.000 offentlige ladepunkter til elbiler inden udgangen af 2025

Ladeoperatøren Clever melder nu ud, at selskabet inden udgangen af 2025 vil etablere flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark, der vil bidrage til omstillingen af transportsektoren og målsætningen om 70 % reduktion af drivhusgasser i 2030. Udmeldingen kommer midt i de politiske elbilforhandlinger og ledsages af en opfordring fra Clever til politikerne: Fokusér på lave afgifter på elbiler og billig strøm til bilisterne, så klarer markedet ladeinfrastrukturen.

Clever Press Photo

Hvordan sikrer vi tilstrækkelige offentlige lademuligheder til de mange hundredtusinder elbiler, som vi forventer at få på vejene over de kommende år? Spørgsmålet er de seneste uger begyndt at fylde mere og mere i de politiske elbilforhandlinger. Men i dag kommer Clever, Danmarks største ladeoperatør, med et klart svar: Markedet skal nok sikre ladeinfrastrukturen.

Clever vil nemlig inden udgangen af 2025 investere i flere end 10.000 åbne, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark. De etableres i og uden for byerne og langs motorvejene.

”Vi kommer med meldingen nu, fordi vi gerne vil betrygge forbrugerne og politikerne i, at der er private aktører, der er klar til at levere den nødvendige ladeinfrastruktur til elbilerne. Vi er blot en blandt mange aktører på markedet, der er villige til at investere massivt i infrastrukturen, så det er ikke her, man fra politisk side skal lægge skattekronerne. Politikerne skal i stedet fokusere på at gøre prisen på elbiler attraktive og sikre, at det er billigt at oplade dem. De to ting er begge helt afgørende for transportsektorens bidrag til 70 %-reduktionen af drivhusgasserne,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Beskeden til politikerne kommer nu, fordi man hos Clever frygter, at politikerne laver en aftale, der finansierer afgiftslettelser på elbiler ved at hæve elafgiften til opladningen af elbilerne, så el til transport får et afgiftstryk, der er tre gange større end benzin og diesel. En sådan aftale vil ifølge Clever blot svare til at udskifte én kæp i hjulet på den grønne omstilling med en anden.

Nye ladepunkter gør det nemmere at køre på el – uanset hvor du bor i landet

DTU og Dansk Elbil Alliance vurderer, at der vil køre 300.000 elbiler på de danske veje allerede i 2025, og at der til den tid vil være behov for 750 lynladere på landsplan. Konkret forventes Clevers investeringer at føre til cirka 500 nye lynladere, cirka 100 hurtigladere og cirka 9.500 normalladere geografisk fordelt over hele landet. Clever vil dermed alene for lynladningens vedkommende dække omkring 70 % af danskernes lynladningsbehov i 2025.

”Vi vil gerne sende et klart signal til de danskere, der måske stadig er lidt betænkelige ved, om der kommer tilstrækkelig med ladeinfrastruktur til, at elbilen er et reelt alternativ for dem. Vores åbne, danske infrastruktur er allerede i front i Skandinavien, og Clever er klar til at bidrage ambitiøst til behovet i fremtiden ved at investere forud for efterspørgslen, så danskere i alle landsdele trygt kan vælge elbilen til i hverdagen,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Etableringen af ladestanderne vil således også dække de områder, hvor ladenetværket på nuværende tidspunkt er begrænset. Oveni de flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter kommer desuden de ladere, som Clever løbende installerer hos virksomheder og ved private hjem. Alene i 2020 forventer Clever inden årets udgang at have installeret flere end 13.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt i hele landet.

Fakta:

• På nuværende tidspunkt er der på tværs af udbydere etableret mere end 3.000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark, hvoraf Clever har opsat omkring 1.300. Clevers ambition om over 10.000 nye, offentlige ladepunkter svarer til en stigning på mere end 300 procent i forhold til det nationale antal i dag.
  • Konkret vil Clevers investering føre til cirka 500 nye lynladepunkter, cirka 100 nye hurtigladepunkter og cirka 9.500 nye normalladepunkter ved udgangen af 2025. Normal- og hurtigopladning er op til 50 kW, mens lynopladning i dag går op til 350 kW.
  • Der er i dag omkring 70 lynladere i Danmark. Clevers ambition om at opsætte yderligere 500 lynladere svarer til mere end en syvdobling.
  • Clever er en Danmarks største ladeoperatører. Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).

Clever Press Photo

Fyn får snart Danmarks største lynladestation til elbiler2.6.2021 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største lynladestation bliver placeret på Fyn og vil kunne lynlade minimum 28 elbiler på samme tid. Landets førende ladeoperatør, Clever, står bag stationen, som kommer til at ligge lige ved motorvejen ved Odense. Lynladestationen bliver opført i Clevers prisvindende stationsdesign udviklet sammen med arkitekterne fra Cobe og forventes at blive et vigtigt knudepunkt for både lokale og besøgende elbilister.

Clever fordobler atter omsætningen og er godt i gang med at realisere udrulningen af Danmarks største investeringsplan i e-mobilitet26.4.2021 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Nemmere opladning for færgerejsende og aarhusianske elbilister: Aarhus får sin første offentlige lynladestation11.11.2020 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danskerne med klar melding midt i politiske forhandlinger: Billig strøm til elbilerne er afgørende3.11.2020 10:26:24 CET | Pressemeddelelse

Danskerne har en klar melding til politikerne, der lige nu forhandler om elbilernes fremtid på Christiansborg. Billig strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling, lyder det fra hele 59 procent af befolkningen. Det viser en undersøgelse fra ladeoperatøren Clever, der også afslører, at prisen på elbilerne er den største hindring for skiftet fra benzin- og dieselbiler.