Clever satte turbo på udrulningen af ladeinfrastruktur og tog et stort tab i et udfordrende år

Et udfordrende år med energikrise og høj inflation satte sit præg på Danmarks førende ladeoperatør, Clever, der kom ud af 2022 med et underskud på 480 mio. kr. Det er 450 mio. kr. mere end forventet og et resultat af, at selskabet valgte at holde hånden under kunderne i et udfordrende år. Det viser Clevers netop offentliggjorte årsregnskab, hvori det også fremgår, at selskabet lykkedes med at fordoble antallet af ladepunkter i hele landet.

Energikrisen og de historisk høje energipriser fik i 2022 store konsekvenser for rigtig mange danskere og danske virksomheder. Clever, som er Danmarks førende ladeoperatør, var ingen undtagelse. Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab. Her præsenterer Clever et minus på 480 mio. kr., mens omsætningen er fordoblet fra 392 mio. kr. til 813 mio. kr.

“I Clever arbejder vi for at skabe langsigtet værdi for samfundet, klimaet og vores kunder. I 2022 prioriterede vi også at investere i det nære ved at holde hånden under vores kunder i en svær tid. Vores kunder brugte sidste år, hvad der svarer til cirka én procent af Danmarks samlede strømforbrug. Så da priserne på strøm begyndte at stige eksplosivt på bagkant af Ruslands invasion af Ukraine, gjorde Clevers omkostninger det samme. En meget stor del af de omkostninger tog vi selv,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Usikkerheden om fremtidens elpriser blev efter sommeren så stor, at Clever den 28. september så sig nødsaget til at opsige samtlige kunders aftaler for i stedet at indføre et midlertidigt energitillæg oveni den månedlige abonnementspris.

“Vi havde ønsket det anderledes, men elprisernes himmelflugt i efteråret gav så stor en usikkerhed, der rakte ud over 2022, at vi blev nødt til at handle og skabe os en økonomisk bæredygtig platform. Alternativet var, at vi stod til at tage lige så store økonomiske tab fremadrettet, hvilket kunne sætte en stopper for vores ambitioner om at udrulle ladeinfrastruktur i hele landet, og det understøtter ikke Clevers formål om at accelerere skiftet fra olie til vedvarende energi for at skabe et bæredygtigt samfund”, siger Casper Kirketerp-Møller.

Investerer massivt i at udvikle Danmarks største ladenetværk trods energikrise

Clever fastholdt derfor sin ambition om at tage ansvar for en grønnere og lysere fremtid i 2022, og ved årets udgang havde ladeoperatøren 4.600 offentlige ladepunkter i hele landet.

“I takt med at danskernes investeringer i elbiler steg markant sidste år, gjorde behovet for rigelig, relevant og offentlig tilgængelig opladning det samme. Derfor satte vi endnu mere fart på udrulningen af ladepunkter i hele landet, hvor vi tæt på fordoblede vores offentlige netværk, og samtidig annoncerede vi vores ambition om at sætte strøm til flere end 20.000 offentlige ladepunkter inden udgangen af 2025", siger Casper Kirketerp-Møller.

Strategiske investeringer og tætte partnerskaber skal hjælpe Clever godt på vej med at få etableret de mange ladepunkter, og derfor indgik selskabet i 2022 store aftaler med bl.a. Salling Group, PFA Pension, Danske Shoppingcentre og NREP. Tilsammen udgør aftalerne omkring 3.500 offentlige ladepunkter fordelt over hele landet.

Allerede i løbet af 2023 forventer Clever at syvdoble antallet af lynladepunkter rundt om i landet til 750.

Fakta og nøgletal for Clever A/S i 2022

• Clever fordobler omsætningen fra 392 mio. kr. i 2021 til 813 mio. kr. i 2022.
  • Clevers bruttofortjeneste falder fra 63 mio. kr. i 2021 til -299 mio. kr. i 2022.
  • Clever leverer et underskud før finansielle poster på 480 mio. kr. i 2022. Clever har et negativt EBITDA på 380,9 mio. kr.
  • Clevers investeringer stiger fra 311 mio. kr. i 2021 til 596 mio. kr. i 2022. Clever næsten fordobler antallet af offentlige ladepunkter på tværs af landet i 2022.
  • Clever investerer også i international ladeinfrastruktur gennem Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia A/S, som er et partnerskab mellem E.ON Drive og Clever A/S. Ved udgangen af 2022 var ejerandelen værdisat til 71 mio. kr.

Clever tilbyder i dag opladning på Danmarks største ladenetværk med flere end 5000 offentlige ladepunkter, og inden udgangen af 2025 vil Clever have etableret over 20.000 offentlige ladepunkter i Danmark, herunder en række hurtigladestandere på tværs af landet ved relevante trafikale knudepunkter.