Clever og NREP indgår aftale om 400 ladepunkter ved 17 bymidtecentre

Der er godt nyt til de elbilister, der fremover planlægger at lægge vejen forbi et af de bymidtecentre, som ejendomsselskabet NREP står bag. I løbet af 2023 opsætter Danmarks førende ladeoperatør, Clever, knap 400 ladepunkter fordelt på 17 lokationer i både Jylland og på Sjælland.

Når elbilisterne fremover besøger bymidtecentrene Friheden i Hvidovre, Nørreport Centret i Holstebro eller Viby i Århus, vil de få en markant opgradering af deres shoppingoplevelse.

Sammen med ejendomsselskabet NREP har Clever netop indgået en aftale om at sætte knap 400 ladepunkter op ved 17 bymidtecentre, med samlet 50 mio. årlige besøg, og næsten halvdelen af dem vil kunne lade elbilerne med lynhurtig strøm:

”Projektet er et vigtigt skridt i den grønne omstilling af NREPs bymidtecentre og en betydelig investering i bæredygtighed. Aftalen bidrager med et stort boost af lynladere til det danske elbilmarked og en større bekvemmelighed og fleksibilitet for brugerne af vores bymidtecentre. På den tid, det tager at besøge et par forretninger, kan man stort set lade bilen op”, siger Rasmus Meyhoff, udviklingsdirektør i NREP.

Hos Clever er aftalen et vigtigt skridt i den grønne omstilling af transporten i Danmark:

”I Clever arbejder vi for at accelerere fremtidens bæredygtige mobilitet ved at inspirere alle til at vælge elbilen til i hverdagen. Det skal være nemt at finde et ladepunkt, uanset hvor man er i landet, og derfor arbejder vi på at opsætte flere end 20.000 offentlige ladepunkter inden udgangen af 2025. Med aftalen med NREP er vi et skridt tættere på målet, og så udnytter vi samtidig elbilens stærkeste kort, nemlig at man kan lade, hvor man er”, siger Casper Kirketerp-Møller, der er direktør i Clever.

Ladestandere skal opfylde flere behov

Ud af de i alt 394 ladepunkter vil 184 være lynladere, som kan levere en effekt på op til 300 kW, hvilket svarer til at kunne lade bilen fra 0-80 pct. på under 30 minutter, mens 210 ladepunkter vil være normale ladepunkter. I aftalen mellem NREP og Clever har det været vigtigt at kunne tilbyde kunderne en hurtig, nem og bekvemmelig opladning i samme stil med den man kender fra en normal tankstation, og derfor har der været et særligt fokus på at få lavet flest mulige lynladere.

”Med et stort antal lynladere, kombineret med normalladere imødekommer vi flere af kundernes ladebehov. De elbilister, der kun besøger vores bymidtecentre i ganske kort tid, har brug for at kunne lade med stor effekt, og dem, der planlægger et længere besøg, kan med fordel lade ved normalladerne og få strøm nok til dagens andre gøremål”, siger Rasmus Meyhoff.

Arbejdet med at opsætte de knap 400 ladepunkter begynder efter sommerferien, og Clever forventer, at alle punkterne står klar inden udgangen af 2023, hvis tilslutning af strøm falder på plads.

Mange lynladepunkter på vej til Århus

Størstedelen af de knap 400 ladepunkter vil blive opsat ved bymidtecentrenes eksisterende parkeringspladser. Hos Mega Syd ved Århus kan de besøgende desuden se frem til en lynladestation, der forventes at kunne lade op til 20 elbiler på samme tid med lynhurtig strøm:

”Vi ved, at mange elbilister har efterspurgt bedre lademuligheder i og omkring Århus, men fordi efterspørgslen på ledige kvadratmeter er stor i særligt landets fire største byer, er det en udfordring at finde egnede lokationer til vores lynladestationer. Derfor er vi glade for, at NREP stiller lokationen ved Mega Syd til rådighed, så vi kan give ladeinfrastrukturen i landsdelen en solid opgradering”, fortæller Casper Kirketerp-Møller.

Fakta om aftalen:

• Aftalen er på 394 ladepunkter i alt. 184 er lynladepunkter, mens 210 er normale ladepunkter.
  • Ladestanderne skal sættes op på 17 af NREP’s lokationer.
  • De første ladestandere sættes op inden årets udgang.
  • Clever forventer at opsætte det anviste antal ladepunkter ved følgende af NREP’s lokationer: Ro’s Torv (20 ladepunkter, heraf 12 lynladepunkter), Waves (40 ladepunkter, heraf 24 lynladepunkter), Spinderiet (28 ladepunkter, heraf 12 lynladepunkter), Waterfront Shopping (20 ladepunkter, heraf 12 lynladepunkter), Hørsholm Midtpunkt (18 ladepunkter, heraf 8 lynladepunkter), Farum Bytorv (22 ladepunkter, heraf 6 lynladepunkter), Ballerup Centret (24 ladepunkter, heraf 12 lynladepunkter), Viby Centret (30 ladepunkter, heraf 10 lynladepunkter), Mega Syd (20 lynladepunkter), Nørreport Centret (18 ladepunkter, heraf 8 lynladepunkter), Herlev Bymidte Butikscenter (38 ladepunkter, heraf 8 lynladepunkter), Kronen Vanløse (22 ladepunkter, heraf 12 lynladepunkter), Frihedens Butikscenter (28 ladepunkter, heraf 12 lynladepunkter), Vallensbæk Stationstorv (14 ladepunkter, heraf 4 lynladepunkter), Veri Center (10 lynladepunkter), Trøjborg Centret (12 ladepunkter, heraf 6 lynladepunkter), Taastrup Torv (10 ladepunkter, heraf 4 lynladepunkter)

Clever tilbyder i dag opladning på Danmarks største ladenetværk, og inden udgangen af 2025 vil Clever have etableret over 20.000 offentlige ladepunkter i Danmark, herunder en række lynladestationer på tværs af landet ved relevante trafikale knudepunkter.