Clever fordobler i år antallet af ladestandere til elbiler i hovedstaden

Clever sætter turbo på udrulningen af ladeinfrastruktur i Region Hovedstaden. Selskabet kan nemlig nu melde ud, at de i løbet af 2021 vil etablere mindst 700 nye offentlige ladepunkter i regionen, hvilket er mere end dobbelt så mange som i 2020. De 700 ladepunkter tæller tilladelser og aftaler, der allerede er indgået med kommuner og virksomheder, og Clever forventer at få tilsagn om endnu flere i løbet af året.

“Vi skal hele tiden sørge for, at infrastrukturen er klar forud for elbilerne, så danskerne kan vide sig sikre på, at der er en ladestander klar til dem, når de har brug for det. Det er især vigtigt i byerne, hvor mange bor i etageboliger og ikke har mulighed for at lade bilen med en sikker og intelligent ladeboks i carporten. Nu sætter vi så endnu mere fart på etablering af ladestandere i Region Hovedstaden og leverer på løftet om at sikre den bedst mulige ladeinfrastruktur til elbilister, der har brug for at lade elbilen i hverdagen på det offentlige ladenetværk,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

De nye ladestandere vil indgå i Clevers åbne offentlige ladenetværk, der i dag tæller omkring 1.600 ladepunkter i hele landet, hvor alle elbilister uanset kundeforhold frit kan benytte ladestanderne og starte, stoppe og betale for opladningen direkte i Clevers app.

Ny ladeinfrastruktur vækker begejstring hos Københavns Kommune

Størstedelen af de nye offentlige ladestandere bliver etableret i Københavns Kommune, hvor der er et stort fokus på at sikre offentlig ladeinfrastruktur til de københavnske lejlighedsbeboere, og overborgmester Lars Weiss glæder sig derfor over, at der bliver sat tempo på udrulningen:

”Elbiler er en af nøglerne til en fremtid i København uden støj og møg på gaderne. Vi har over 100.000 biler i vores by. Tænk hvis de alle kørte på el? Det vil være en helt anden og renere by at bo og arbejde i. Men det kræver en solid infrastruktur, så det er ligetil at få ladet sin bil, lige meget hvor i byen man befinder sig. Derfor er jeg begejstret for at antallet af ladepunkter nu øges kraftigt. Det er den eneste rigtige vej at gå”, siger Københavns overborgmester, Lars Weiss (S).

Fakta

• Ladeoperatøren Clever vil i 2021 etablere mindst 700 nye offentlige ladepunkter til elbiler i Region Hovedstaden.
  • Ladepunkterne vil være offentligt tilgængelige for alle elbilister uanset kundeforhold og bliver en del af Clevers åbne ladenetværk, der i dag består af over 1.600 ladepunkter i hele landet.
  • Clever meldte i efteråret ud, at virksomheden vil etablere over 10.000 nye offentlige ladepunkter inden udgangen af 2025. Heraf vil 6.000 blive etableret i Region Hovedstaden.

Clever tilbyder i dag opladning på omkring 1.600 åbne, offentlige ladepunkter i hele landet, og inden udgangen af 2025 vil Clever etablere over 10.000 nye, offentlige ladepunkter i Danmark. Det svarer til omkring tre gange så mange ladepunkter, som der findes i Danmark i dag.

Alene i 2020 installerede Clever flere end 15.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt i hele landet.