Clever fordobler atter omsætningen og er godt i gang med at realisere udrulningen af Danmarks største investeringsplan i e-mobilitet

Danmarks førende ladeoperatør, Clever, mere end fordobler omsætningen fra 66,4 mio. kr. i 2019 til 155,1 mio. kr. i 2020 og lander på et underskud før skat på 25,1 mio. kr. Bruttofortjenesten tredobles fra 9,8 mio. kr. til 30,9 mio. kr., og for første gang i selskabets historie opnår Clever et positivt resultat før afskrivninger (EBITDA) på 1,2 mio. kr.

Kundebasen er endnu en gang flerdoblet og fremgangen skyldes ifølge Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller, at virksomheden er tro mod strategien om at investere målrettet og langsigtet i kundeværdien, brugeroplevelsen, prisgennemsigtighed og bæredygtighed, som danskerne tager rigtigt godt imod, og at Clever har stærke og tætte partnerskaber med landets bilforhandlere. Clever følger samtidig vækststrategien med massive investeringer i den offentlige infrastruktur til alle elbilister i hele Danmark.

”Vi har, siden vi startede i 2009, haft tændt for det lange lys. Vi overstiger vores ambitiøse mål for 2020 på både kundevækst og omsætning, og vi følger vores langsigtede strategi med massive investeringer i den kritiske infrastruktur på forkant af efterspørgslen. I slutningen af 2020 offentliggjorde vi derfor også Danmarks største investeringsplan i e-mobilitet med udrulning af 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele landet inden udgangen af 2025, hvor vi bærer hele investeringen selv,” siger Casper Kirketerp-Møller.

250 mio. kr. til yderligere investeringer i 2021

I slutningen af 2020 blev udmeldingen om de 10.000 åbne og offentlige ladepunkter fulgt op af et kapitalindskud på 250 mio. kr. fra ejerne bag Clever, de andelsejede Andel (94,9 % ejerandel) og NRGi (5,1 % ejerandel). Med kapitaltilførslen i ryggen vil Clever fortsætte det høje investeringsniveau og sætte fart på udrulningen af åben, offentlig ladeinfrastruktur i byerne og nye, store lynladestationer ved de trafikale knudepunkter.

”Med regnskabet viser vi endnu engang, at vi sætter handling bag ordene. Vi skruer op for udrulningen af offentlige ladepunkter og vores prisvindende lynladestationer i hele landet. Derfor forventer vi også, at omsætningen vokser til over en kvart mia. kr. i 2021. Målet er at være med til at skabe ro og tro på elbilen hos danskerne og vores folkevalgte,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Clever etablerede over 400 nye offentlige ladepunkter i Danmark i 2020 herunder nye lynladestationer i Clevers prisvindende design på blandt andet havnen i Aarhus. I løbet af 2021 regner Clever med at gå i jorden med nye lynladestationer i blandt andet Aalborg, Køge og senest på Frederiksberg.

Clever investerer også i international ladeinfrastruktur gennem Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS, som er et partnerskab mellem E.ON Drive og Clever A/S. Ved udgangen af 2020 er ejerandelen værdiansat til 73 mio. kr. Aktiviteten påvirker Clevers resultat med -3,2 mio. kr. mod -4,3 mio. kr. i 2019.

Clever høster opmærksomhed og roser i udlandet

Den solide vækst har gjort Clever bemærket i udlandet, hvor selskabet er kommet på Financial Times-listen over de 500 hurtigst voksende vækstvirksomheder i Europa med en vækst på mere end 384% fra 2016-2019. Samtidig vandt Clever prisen som innovativ og strategisk markedsleder inden for e-mobilitet i hele Europa fra konsulenthuset Frost & Sullivan.

”Det er jo altid rart at blive positivt bemærket, og anerkendelsen fra Financial Times og Frost & Sullivan er en konsekvens af, at vi følger vores strategi. Vi vil skabe brugeroplevelser og et ladenetværk i verdensklasse, så Danmark også er et grønt foregangsland på elbilfronten. Derfor holder vi næsen i sporet og fokuserer på fortsat at levere den højeste kundeværdi og dermed skabe vækst i de kommende år,” afslutter Casper Kirketerp-Møller.

Fakta og nøgletal fra årsrapporten

• Clever A/S fordobler omsætningen fra 66,4 mio. kr. i 2019 til 155,1 mio. kr. i 2020.
  • Samtidig tredobles bruttofortjensten fra 9,8 mio. kr. i 2019 til 30,9 mio. kr. i 2020.
  • Clever A/S leverer et underskud før skat på 25,1 mio. kr. i 2020.
  • For første gang i selskabets historie er der opnået et positivt EBITDA på 1,2 mio. kr.
  • Ejerskabet af Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS påvirker Clevers resultat med -3,2 mio. kr. mod -4,3 mio. kr. i 2019.
  • Clever har et mål om at installere 10.000 nye, offentlige ladepunkter i Danmark inden for fem år
  • Clever etablerede over 400 nye, offentlige ladepunkter i Danmark i 2020

Clever er Danmarks førende ladeoperatører. Virksomheden kom til verden i 2009 og har siden da arbejdet på at styrke den offentlige ladeinfrastruktur og lademulighederne hos privatpersoner, virksomheder og det offentlige i hele landet.

Clever tilbyder i dag opladning mere end 1.600 åbne, offentlige ladepunkter i hele landet, og inden udgangen af 2025 vil Clever etablere over 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele Danmark. Det svarer til omkring tre gange så mange ladepunkter, som der findes i Danmark i dag.

Alene i 2020 installerede Clever flere end 15.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt i hele landet.