Clever fordobler antallet af ladepunkter i flere af landets større byer

E-mobilitetsudbyderen Clever investerer massivt i udbygningen i infrastrukturen til elbilerne. 100 millioner kroner skal gøre elbiler mere attraktive og sætte strøm til den grønne omstilling med store investeringer i storbyerne, i lynopladning langs motorvejene og hjemmeopladningen hos danskerne.
Clever press photo

Det bliver snart markant lettere at lade bilen, såvel i København som i flere andre byer i Danmark. Ejerne bag Clever, andelsselskaberne SEAS-NVE (94,9 % ejerandel) og NRGi (5,1 % ejerandel), tilfører 100 millioner kroner til Clever, der med investeringen i 2020 blandt andet kan gennemføre en massiv udbygning af det offentlige ladenetværk i København, inklusive Frederiksberg. Her kommer der i alt cirka 400 nye ladepunkter.

I Aarhus, Odense og Aalborg forbedres lademulighederne også markant. I Aarhus opstiller Clever cirka 50 nye ladepunkter og i både Odense og Aalborg bliver der tale om cirka 25 nye ladepunkter. Investeringerne vil også gå til ladebokse til de mange danskere, der kan få opladning i egen indkørsel og til mere lynopladning langs motorvejene, når danskerne er på farten.

Bæredygtig transportsektor afgørende
Alt i alt vil investeringen i 2020 være en del af en række investeringer, der skal sikre, at Danmarks infrastruktur er klar til fremtidens bæredygtige e-mobilitet. Og Clever kan nu fordoble antallet af sine nuværende ladepunkter i Danmarks største byer, hvor behovet er stærkt voksende.

”Det er nu. Vi skal gribe muligheden for at skabe en bæredygtig fremtid til de næste generationer. Vi skal sætte farten op og derfor investerer vi massivt i infrastrukturen til alle danskere. Vores partnere, bilmærkerne, lancerer den ene fantastiske elbil efter den anden, og det vil fortsætte. Så det skal være nemt at vælge elbilen til – også for alle danskere, der bor i de større byer uden adgang til opladning i egen indkørsel”, fortælle Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller

Elbiler er for alle – også borgere i storbyer
København og Frederiksberg er nogle af de tættest befolkede byer i Danmark. Her er store dele af boligmassen etageejendomme og kun 15% af indbyggerne kan parkere på egen grund med mulighed for at installere hjemmeopladning. Desuden har over halvdelen af kommunernes indbyggere i mange tilfælde ikke mulighed for at oplade bilen hjemme i egen indkørsel eller på en fælles parkeringsplads. Med 400 nye ladepunkter kan borgere i København og Frederiksberg se frem til bedre mulighed for opladning.

Voldsom vækst i sigte
Interessen for elbiler er i voldsom vækst. Det viser sig blandt andet ved, at der i 2019 blev solgt fire gange så mange elbiler som i 2018. Virksomheder og kommuner investerer som aldrig før i e-mobilitet, og bilimportører lover helt op til 35 nye elbilmodeller og plug-in hybridbiler på det danske marked i 2020.

Fakta:
Clever er ejet af de danske andelsejede energi- og fibernetkoncerner SEAS-NVE (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).

• SEAS-NVE, NRGi og Clever investerer i 2020 et trecifret millionbeløb i cirka 500 nye offentligt tilgængelige ladepunkter i de største byer og lynladestationer i Danmark:
    • cirka 400 nye ladepunkter i København og på Frederiksberg
    • cirka 50 nye ladepunkter i Aarhus
    • cirka 25 nye ladepunkter i Odense
    • cirka 25 nye ladepunkter i Aalborg
  • Investeringerne vil også gå til opladning hjemme hos de mange danskere, der parkerer i egen indkørsel og til mere lynopladning langs de danske motorveje.
  • Så mange offentlige ladepunkter fra Clever er der til elbiler:
    • I København 164 ladepunkter.
    • På Frederiksberg 29 ladepunkter
    • I Aarhus 45 ladepunkter